Duurzaam elektrisch aangedreven schip

QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.

Subsidie
€ 19.600
2020

Projectdetails

Inleiding

QYD is voornemens een duurzaam elektrisch aangedreven schip te ontwikkelen.

Haalbaarheidsproject

Vanwege de technische en economische risico’s die het innovatieproject met zich meebrengt, voert QYD voorafgaand aan het innovatieproject een haalbaarheidsproject uit, bestaande uit een haalbaarheidsstudie en experimentele ontwikkeling.

Verwachte Kennis en Inzichten

Via het haalbaarheidsproject verwacht men kennis en inzichten op te doen over:

  • Het tegengaan van antifouling
  • Het realiseren van weerstandsreductie via het rompontwerp
  • Het toepassen van biobased herbruikbare materialen
  • Het 3D printen van grote onderdelen, waaronder (onderdelen van) de romp

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 19.600

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek omgevingsvriendelijk schip

Aannemersbedrijf Bijker ontwikkelt een elektrisch schip voor natuuronderhoud om emissievrij en efficiënter te werken, met als doel verkoop aan andere bedrijven in de sector.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
2.2 - Hernie...

VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen

Het project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector.

€ 600.000
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry

Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.

€ 131.215
Mkb-innovati...

Innovatieve Elektrische Buitenboordmotor

Ontwikkeling en test van een innovatieve elektrische buitenboordmotor in een R&D-project.

€ 141.680