Blended Learning for Dementia
Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.
Projectdetails
Inleiding
Mental health care is gekenmerkt door diverse en complexe aandoeningen die elk hun eigen manier van denken en gedrag hebben. Een van de belangrijkste uitdagingen voor zorgverleners is om empathie en medeleven te ontwikkelen voor het complexe gedrag van hun patiënten, wat nodig is om een gezonde relatie met hun patiënt(en) op te bouwen.
Projectdoel
Tinqwise en TMVRS streven er in dit project naar om een innovatieve blended learning platform te ontwikkelen, dat zich richt op het leren van 'sociale cognitieve vaardigheden' in plaats van technische handelingen (zoals in games of procedurele trainingen) tijdens een VR-ervaring.
Interactie in de Virtuele Omgeving
Om deze sociale cognitieve vaardigheden te bereiken, zijn de belangrijkste voorwaarden het realiseren van interactie tussen de gebruiker (trainee) en de karakters binnen de virtuele omgeving. Dit vereist een hoog niveau van gezichtsanimaties en interactie, waardoor de gebruiker een grote variëteit aan genuanceerde reacties van de virtuele karakters als natuurlijk gedrag kan ervaren.
Verwachte Technische Resultaten
De verwachte technische projectresultaten die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van het blended learning platform zijn drieledig:
-
De ontwikkeling van een “wrapping” tool die in staat is om snel gezichtsuitdrukkingen in virtual reality te realiseren, met als doel een realistische sociale interactie tussen de gebruiker en de virtuele karakters te vergroten. Dit is een belangrijke voorwaarde om sociale cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Deze interactie zal plaatsvinden via de mobiele en desktop VR-applicatie die ook tijdens dit project zal worden ontwikkeld.
-
De ontwikkeling van een smartphone-app die zowel actieve data (gegevens verzamelen door de gebruiker actief vragen te stellen) als passieve data (automatische gegevensverzameling) kan verzamelen van een smartphone. Dit stelt de VR mobiele en desktop applicaties in staat om deze data te gebruiken om het interactieve gedrag van hun VR-karakters te verbeteren, wat we 'adaptieve VR' noemen.
-
De ontwikkeling van een performance evaluatie module (PEM) die in staat is om de prestaties van de gebruiker tijdens een VR-trainingssessie te meten, gebaseerd op kwantitatieve data van alle drie de trainingshulpmiddelen. Deze integratie biedt de gebruiker een blended learning ervaring.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 185.360 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Tinqwise B.V.penvoerder
- Trimbos Mobile Virtual Reality Solutions B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Samenwerken in een full immersive VR-omgevingVier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 197.860 | 2016 | Details |
Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learningVirtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 112.945 | 2023 | Details |
Adaptieve behandeling van angststoornissenOntwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 172.773 | 2017 | Details |
VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorgHet project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg. | Mkb-innovati... | € 301.000 | 2023 | Details |
The VirtuWalkHet project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie. | Mkb-innovati... | € 284.025 | 2020 | Details |
Samenwerken in een full immersive VR-omgeving
Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.
Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning
Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.
Adaptieve behandeling van angststoornissen
Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.
VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorg
Het project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg.
The VirtuWalk
Het project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended RealityVERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2024 | Details |
Psylaris TherapyPsylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Virtual Personal Development Learning PlatformHet project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingenHet project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek Virtuele Anatomie DocentVIEMR onderzoekt de haalbaarheid van een AI-gestuurde Virtuele Anatomie Docent om interactieve digitale leermethoden te ontwikkelen voor medische studenten, ter aanvulling van het Enatom platform. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended Reality
VERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off.
Psylaris Therapy
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.
Virtual Personal Development Learning Platform
Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen
Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.
Haalbaarheidsonderzoek Virtuele Anatomie Docent
VIEMR onderzoekt de haalbaarheid van een AI-gestuurde Virtuele Anatomie Docent om interactieve digitale leermethoden te ontwikkelen voor medische studenten, ter aanvulling van het Enatom platform.