Blended Learning for Dementia

Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.

Subsidie
€ 185.360
2016

Projectdetails

Inleiding

Mental health care is gekenmerkt door diverse en complexe aandoeningen die elk hun eigen manier van denken en gedrag hebben. Een van de belangrijkste uitdagingen voor zorgverleners is om empathie en medeleven te ontwikkelen voor het complexe gedrag van hun patiënten, wat nodig is om een gezonde relatie met hun patiënt(en) op te bouwen.

Projectdoel

Tinqwise en TMVRS streven er in dit project naar om een innovatieve blended learning platform te ontwikkelen, dat zich richt op het leren van 'sociale cognitieve vaardigheden' in plaats van technische handelingen (zoals in games of procedurele trainingen) tijdens een VR-ervaring.

Interactie in de Virtuele Omgeving

Om deze sociale cognitieve vaardigheden te bereiken, zijn de belangrijkste voorwaarden het realiseren van interactie tussen de gebruiker (trainee) en de karakters binnen de virtuele omgeving. Dit vereist een hoog niveau van gezichtsanimaties en interactie, waardoor de gebruiker een grote variëteit aan genuanceerde reacties van de virtuele karakters als natuurlijk gedrag kan ervaren.

Verwachte Technische Resultaten

De verwachte technische projectresultaten die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van het blended learning platform zijn drieledig:

  1. De ontwikkeling van een “wrapping” tool die in staat is om snel gezichtsuitdrukkingen in virtual reality te realiseren, met als doel een realistische sociale interactie tussen de gebruiker en de virtuele karakters te vergroten. Dit is een belangrijke voorwaarde om sociale cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Deze interactie zal plaatsvinden via de mobiele en desktop VR-applicatie die ook tijdens dit project zal worden ontwikkeld.

  2. De ontwikkeling van een smartphone-app die zowel actieve data (gegevens verzamelen door de gebruiker actief vragen te stellen) als passieve data (automatische gegevensverzameling) kan verzamelen van een smartphone. Dit stelt de VR mobiele en desktop applicaties in staat om deze data te gebruiken om het interactieve gedrag van hun VR-karakters te verbeteren, wat we 'adaptieve VR' noemen.

  3. De ontwikkeling van een performance evaluatie module (PEM) die in staat is om de prestaties van de gebruiker tijdens een VR-trainingssessie te meten, gebaseerd op kwantitatieve data van alle drie de trainingshulpmiddelen. Deze integratie biedt de gebruiker een blended learning ervaring.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 185.360

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Tinqwise B.V.penvoerder
  • Trimbos Mobile Virtual Reality Solutions B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Samenwerken in een full immersive VR-omgeving

Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.

€ 197.860
Mkb-innovati...

Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning

Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.

€ 112.945
Mkb-innovati...

Adaptieve behandeling van angststoornissen

Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.

€ 172.773
Mkb-innovati...

VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorg

Het project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg.

€ 301.000
Mkb-innovati...

The VirtuWalk

Het project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie.

€ 284.025

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC Proof of...

Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended Reality

VERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off.

€ 150.000
Mkb-innovati...

Psylaris Therapy

Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Virtual Personal Development Learning Platform

Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.

€ 20.000
Mkb-innovati...

6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen

Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek Virtuele Anatomie Docent

VIEMR onderzoekt de haalbaarheid van een AI-gestuurde Virtuele Anatomie Docent om interactieve digitale leermethoden te ontwikkelen voor medische studenten, ter aanvulling van het Enatom platform.

€ 20.000