Thermal Runaway DetectieSysteem

Het project ontwikkelt een systeem voor vroegtijdige detectie van thermal runaway bij elektrische auto's op zeeschepen voor veilig transport.

Subsidie
€ 175.700
2023

Projectdetails

Inleiding

Voor het transport van de geproduceerde elektrische auto’s van de fabriek naar de uiteindelijke consument worden onder andere zeeschepen ingezet. In februari 2022 brak er brand uit op de Felicity Ace (naar alle waarschijnlijkheid in de accu van een elektrische auto) en uiteindelijk is dit schip gezonken in maart 2022.

In het ruim stonden 4.000 auto’s van Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini. De geschatte schade door het zinken van de Felicity Ace is $ 400 miljoen dollar (€ 354 miljoen). Afgelopen zomer is op de Fremantle Highway boven Ameland brand uitgebroken, waarvan in eerste instantie werd aangenomen dat deze waarschijnlijk was ontstaan in de accu van een elektrische auto.

De brand op de Felicity Ace is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door thermal runaway (een brand die is ontstaan in de accu van een elektrische auto).

Brandveiligheid en Verzekeringen

Na de branden op de Felicity Ace en Fremantle Highway is de brandveiligheid bij het vervoer van elektrische auto’s via zeeschepen een belangrijk thema geworden. Al jaren worstelen maritieme verzekeringsmaatschappijen met het verzekeren van schepen die elektrische auto’s vervoeren, aangezien bij een brand de schade al snel € 500 miljoen tot € 1 miljard bedraagt.

Vanuit alle stakeholders die te maken hebben met het transport van elektrische auto’s over zee komt er vraag naar oplossingen die bijdragen aan veilig transport van elektrische auto’s. Er zijn echter tot op heden geen technieken, systemen of hulpmiddelen om thermal runaway vroegtijdig te detecteren.

Doelstelling van het Project

De doelstelling van dit project is een Thermal Runaway DetectieSysteem te ontwikkelen waarmee thermal runaway vroegtijdig kan worden gedetecteerd. Het Thermal Runaway DetectieSysteem moet ingezet kunnen worden op zeeschepen waarmee thermal runaway vroegtijdig kan worden gedetecteerd.

Koppeling aan KIA

Dit project sluit aan bij KIA 1, Energie en Duurzaamheid en dan specifiek missie VI “vergroten van de efficiency van het mobiliteitssysteem, verkeersveiligheid, ladingveiligheid, cybersecurity, veilig datagebruik en databeheer en het beperken en mitigeren van geluidhinder, fijnstof en andere emissies, trillingen als gevolg van transportbewegingen of -systemen”.

Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen

Missie VI heeft de deel-KIA “Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen”. Binnen deze deel-KIA is “Slimme, betrouwbare en veilige scheepvaart” een belangrijk thema. Bij dit thema wordt vermeld: “Scheepvaartveiligheid is essentieel voor de mensen (passagiers en bemanning) aan boord, het milieu (lekkage van gevaarlijke en vervuilende stoffen, overboord slaan van lading zoals containers) en de economie (verloren lading, blokkade van havens en vaarwegen). De beoogde innovatie sluit 100% aan bij dit thema.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 175.700
Totale projectbegroting€ 502.000

Tijdlijn

Startdatum1-1-2024
Einddatum31-12-2025
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Total Safety Solutions B.V.penvoerder
  • Naaijkens Innovative Design B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Thermal Runaway DetectieSysteem

Het project ontwikkelt een Thermal Runaway DetectieSysteem voor zeeschepen om vroegtijdig brandrisico's van elektrische auto-accu's te detecteren en zo de veiligheid tijdens transport te verbeteren.

€ 175.700
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Car Body Inspector

Het project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing.

€ 194.408
Mkb-innovati...

Automatisering Green Turbine WHR systeem

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor het Green Turbine WHR-systeem om de efficiëntie van elektriciteitsproductie uit uitlaatgassen te maximaliseren en de CO2-uitstoot te verminderen.

€ 129.150
Mkb-innovati...

EV Fleet Analyser

Het project ontwikkelt een online EV fleet analyzer om nauwkeurige voorspellingen van energieverbruik en bereik van elektrische voertuigen te maken, waardoor hun inzet rendabeler wordt voor vervoerders en verladers.

€ 200.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato

Abato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.

€ 20.000
Demonstratie...

PortLiner: Flow Batteries Binnenvaart

PortLiner ontwikkelt een 135m emissievrij binnenvaartschip met flow battery technologie en een oplaadponton voor praktijkdemonstratie in het ARA-gebied.

€ 3.472.220
Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000