Automatisering Green Turbine WHR systeem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor het Green Turbine WHR-systeem om de efficiëntie van elektriciteitsproductie uit uitlaatgassen te maximaliseren en de CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Openbare samenvatting van deze aanvraag
Inleiding
Het IMO (International Maritime Organization) heeft onderzocht dat de CO2-uitstoot met 200 à 300% zou kunnen toenemen in 2050, indien er nu geen maatregelen worden genomen om dit te voorkomen. Van belang is dus dat er innovatie plaatsvindt die de milieuprestaties verbeteren, zowel gericht op het verschonen van de emissies als het verminderen van het brandstofverbruik.
Green Turbine Waste Heat Recovery Systeem
Het Green Turbine Waste Heat Recovery (WHR) systeem werkt met de uitlaatgassen van een (diesel of gas)motor om deze te gebruiken voor de aandrijving van een installatie met één of meerdere Green Turbines. De Green Turbine gebruikt de warmte van een diesel- of andere motor om deze om te zetten in elektriciteit.
Bijkomende voordelen
Een bijkomend product van dit proces is laagwaardige warmte die eventueel nog gebruikt kan worden voor de verwarming van tapwater. Van elke 120-150 kW restwarmte zet het Green Turbine-systeem 14-15% om in elektriciteit. Dit heeft tot gevolg dat het brandstofverbruik wordt verminderd en de uitstoot van het schip wordt beperkt.
Doel van het project
Nu deze bovenstaande resultaten zijn gerealiseerd, richt dit project zich op de ontwikkeling van een geautomatiseerd besturingssysteem dat zo efficiënt mogelijk kan omgaan met de fluctuaties van de uitlaatgassen afkomstig van de dieselmotor of generator en tegelijkertijd een optimale elektriciteitsproductie kan waarborgen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 129.150 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Bepart B.V.penvoerder
- Advanced Electromagnetics B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | Demonstratie... | € 490.356 | 2015 | Details |
Projectplan Elektrificatie Ammoniak Compressor CR 160Het project vervangt de stoomturbine van een ammoniakcompressor door een elektrische motor om stoomverbruik en CO2-emissie te verminderen, met een netto reductie van 4,7 tot 8,4 kT CO2 per jaar. | Versnelde kl... | € 1.213.526 | 2021 | Details |
Waste Heat Recovery Ovenkoelwater WarmbandwalserijHet project benut ongebruikte restwarmte van de Warmbandwalserij om fossiele brandstoffen te vervangen, wat leidt tot een jaarlijkse besparing van 0,096 PJ en 27 kton CO2-reductie over 5 jaar. | Versnelde kl... | € 1.333.950 | 2019 | Details |
Next Generation tanker vessel powered by e-methanol and wind assisted propulsionThe eMETHANOLxWSolution project aims to demonstrate a hybrid tanker using e-methanol and wind-assisted propulsion to achieve zero GHG emissions and enhance energy efficiency in maritime transport. | Innovation F... | € 2.755.885 | 2023 | Details |
Restwarmtebenutting middels ORC-systeem in thermisch reinigingsprocesTheo Pouw Groep investeert in een ORC-systeem om restwarmte om te zetten in elektriciteit, waardoor de elektriciteitsvraag naar nul gaat en CO2-emissie met 88.396 ton vermindert. | Versnelde kl... | € 2.465.528 | Onbekend | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Projectplan Elektrificatie Ammoniak Compressor CR 160
Het project vervangt de stoomturbine van een ammoniakcompressor door een elektrische motor om stoomverbruik en CO2-emissie te verminderen, met een netto reductie van 4,7 tot 8,4 kT CO2 per jaar.
Waste Heat Recovery Ovenkoelwater Warmbandwalserij
Het project benut ongebruikte restwarmte van de Warmbandwalserij om fossiele brandstoffen te vervangen, wat leidt tot een jaarlijkse besparing van 0,096 PJ en 27 kton CO2-reductie over 5 jaar.
Next Generation tanker vessel powered by e-methanol and wind assisted propulsion
The eMETHANOLxWSolution project aims to demonstrate a hybrid tanker using e-methanol and wind-assisted propulsion to achieve zero GHG emissions and enhance energy efficiency in maritime transport.
Restwarmtebenutting middels ORC-systeem in thermisch reinigingsproces
Theo Pouw Groep investeert in een ORC-systeem om restwarmte om te zetten in elektriciteit, waardoor de elektriciteitsvraag naar nul gaat en CO2-emissie met 88.396 ton vermindert.