Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato
Abato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten.
Projectdetails
Inleiding
Aanvrager ABATO Motoren uit Den Bosch is een leverancier van noodstroomaggregaten, dieselmotoren, scheepsmotoren en tractormotoren. De in 2006 opgerichte onderneming heeft ruim 20 medewerkers in dienst en is destijds begonnen met scheepsmotoren, waarbij later ook stroomaggregaten in het programma zijn opgenomen.
Sinds 2009 heeft men de omslag gemaakt van importeur naar een organisatie met een R&D-team dat zich toelegt op productontwikkeling, service en nieuwe technologieën.
Aanleiding / Probleemstelling
Door de jaren heen hebben hybride motoren zich ook in de scheepsvaart aangediend. Echter, wordt hier bij de energievoorziening vaak alsnog gebruikgemaakt van vervuilende dieselaggregaten.
Dit komt voort uit het feit dat op het moment van het ontwikkelen er nog geen adequate energiesystemen voor elektrische aandrijving ontwikkeld waren. Recente innovaties bieden nu alternatieven, doordat er bedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe energiesystemen. Hierdoor zal het mogelijk zijn om de diesel aangedreven generatorsets te vervangen met een batterijpakket of brandstofcel/waterstoftank.
Innovatief Vervolgproject
ABATO voorziet een duurzame ontwikkelstap in het duurzamer kunnen realiseren van hybride scheepsmotor aandrijving door integratie en ontwikkeling van duurzame energiesystemen als vervanging voor generatorsets op diesel, zijnde waterstoftanks of zwaardere batterijpakketten.
Aansluiting Missies
Het project heeft aansluiting met de KIA Energie en Duurzaamheid, onderdeel I. Dit betreft de verlaging van het gebruik van fossiele energie c.q. van de uitstoot van CO2 of andere broeikasgassen.
- Deelmissie: "Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050".
- KIA Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen, onderdeel 5.3 Duurzaamheid, anders dan CO2 en MMIP 9 - Innovatieve aandrijving en gebruik van duurzame energiedragers voor mobiliteit.
Binnen de RIS3 van Zuid-Nederland is directe aansluiting te maken met 1.3 Klimaattransitie, onderdeel 3 luchtkwaliteit, waarin de opgave om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 60.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-7-2022 |
Einddatum | 30-6-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Abato Motoren B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening AbatoABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Maritieme hybride aandrijflijnHet project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato
ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Maritieme hybride aandrijflijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
Hexa Tetra Propeller-eHet project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | Mkb-innovati... | € 109.830 | 2021 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.