Low-loading diesel generators

Het project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

De voorgenomen innovatie is de ontwikkeling van een low-loading en off-loading oplossing voor dieselgeneratoren. Ondanks de energietransitie zijn er nog zeer veel dieselgeneratoren operationeel, als noodstroomvoorziening, als energieopwekking voor elektrische aandrijving van binnenvaartschepen en als back-up of opvang van schommelingen bij “off the grid” windenergie en/of zonne-energie opwekkingssystemen.

Innovatie

Danvest heeft een unieke innovatie ontwikkeld om generator sets te laten opereren in een low-load situatie (30% tot 0% van het vermogen) met de volgende voordelen:

  • Aanzienlijk lager brandstofgebruik in low-load situatie.
  • Geen brandstofverbruik in off-load situatie.
  • Systemen blijven direct gereed voor gebruik.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • DANVEST B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hybride oplossing voor inboardmotoren

Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.

€ 20.000
Mkb-innovati...

New Power de Rijdende H2 Batterij

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.

€ 19.800
Mkb-innovati...

HyFloat

Het Hy-Float-project ontwikkelt een innovatief waterstofproductie- en opslagsysteem op drijvende windturbineplatformen om de wisselvalligheid van offshore windenergie te stabiliseren en de klimaatdoelen te behalen.

€ 17.180

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Smart Grid Zero Emission Generator

Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.

€ 329.430
Mkb-innovati...

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

€ 306.266
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
Mkb-innovati...

Maintenance 2020

Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.

€ 118.384
Mkb-innovati...

Renset

Renset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt.

€ 199.500