Low-loading diesel generators
Het project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven.
Projectdetails
Inleiding
De voorgenomen innovatie is de ontwikkeling van een low-loading en off-loading oplossing voor dieselgeneratoren. Ondanks de energietransitie zijn er nog zeer veel dieselgeneratoren operationeel, als noodstroomvoorziening, als energieopwekking voor elektrische aandrijving van binnenvaartschepen en als back-up of opvang van schommelingen bij “off the grid” windenergie en/of zonne-energie opwekkingssystemen.
Innovatie
Danvest heeft een unieke innovatie ontwikkeld om generator sets te laten opereren in een low-load situatie (30% tot 0% van het vermogen) met de volgende voordelen:
- Aanzienlijk lager brandstofgebruik in low-load situatie.
- Geen brandstofverbruik in off-load situatie.
- Systemen blijven direct gereed voor gebruik.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- DANVEST B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Hybride oplossing voor inboardmotorenHet project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
New Power de Rijdende H2 BatterijDit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt. | Mkb-innovati... | € 19.800 | 2020 | Details |
HyFloatHet Hy-Float-project ontwikkelt een innovatief waterstofproductie- en opslagsysteem op drijvende windturbineplatformen om de wisselvalligheid van offshore windenergie te stabiliseren en de klimaatdoelen te behalen. | Mkb-innovati... | € 17.180 | 2020 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Hybride oplossing voor inboardmotoren
Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.
New Power de Rijdende H2 Batterij
Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.
HyFloat
Het Hy-Float-project ontwikkelt een innovatief waterstofproductie- en opslagsysteem op drijvende windturbineplatformen om de wisselvalligheid van offshore windenergie te stabiliseren en de klimaatdoelen te behalen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart Grid Zero Emission GeneratorHet project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 329.430 | 2017 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Maintenance 2020Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen. | Mkb-innovati... | € 118.384 | 2016 | Details |
RensetRenset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2023 | Details |
Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Maintenance 2020
Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.
Renset
Renset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt.