Reductie ladingdamp emissie binnenvaart

Mariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Mariflex Pump Services is verantwoordelijk voor de bouw en ontwikkeling van nieuwe pompen, generatoren en ook de eigen doorontwikkeling van een cryogene vapour recovery unit (VRU), die tot nu toe enkel wordt ingezet voor reductie van ladingdamp emissie bij calamiteiten.

Vertegenwoordiging en Samenwerking

De onderneming is via haar directeur dhr. Ruud Cogels vertegenwoordigd in de European Vapour Recovery Association (EVRA), die onder andere via de taskforce “varend ontgassen” een belangrijk overlegplatform biedt voor de binnenvaartsector en overheden om de milieudruk van binnenvaarttankers te reduceren met het afvangen van ladingdamprestanten in tankers na lossing.

Doel van de Haalbaarheidsstudie

Binnen de voorziene haalbaarheidsstudie wil de organisatie tot een solide go/no-go beslissing komen voor de ontwikkeling van een Vapour Recovery Unit. Deze unit moet in staat zijn om tijdens en na lossing van vloeibare vracht ladingdamp efficiënt terug te winnen en terug te voeren in de lading.

Verwachte Resultaten

Hiermee is het idee om:

  • Een hogere ladingefficiency te bereiken.
  • Het milieueffect (door het huidige lossing via natuurlijke ventilatie) sterk te minimaliseren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Mariflex Pump Servicespenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Reductie VOS Emissie industrie

Mariflex Pump Services onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve oplossing om VOS-emissies te reduceren en hoogwaardige oplosmiddelen te hergebruiken in de maritieme sector.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Bioclean Solutions

Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ice Salvage

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve bergingsmethode voor de maritieme sector.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CARGO HOLD LIFE SAVER

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

MARitime Carbon Capture Utilisation and Storage (MARCCUS)

MARCCUS ontwikkelt een modulaire CO2-batterij voor container feeders die CO2 afvangt en opslaat, en deze als grondstof voor de tuinbouw inzet om emissies te reduceren.

€ 192.850
Mkb-innovati...

Gas Exhaust Cleaning as a Service

Value Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom.

€ 198.350
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000