Reductie ladingdamp emissie binnenvaart
Mariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten.
Projectdetails
Inleiding
Mariflex Pump Services is verantwoordelijk voor de bouw en ontwikkeling van nieuwe pompen, generatoren en ook de eigen doorontwikkeling van een cryogene vapour recovery unit (VRU), die tot nu toe enkel wordt ingezet voor reductie van ladingdamp emissie bij calamiteiten.
Vertegenwoordiging en Samenwerking
De onderneming is via haar directeur dhr. Ruud Cogels vertegenwoordigd in de European Vapour Recovery Association (EVRA), die onder andere via de taskforce “varend ontgassen” een belangrijk overlegplatform biedt voor de binnenvaartsector en overheden om de milieudruk van binnenvaarttankers te reduceren met het afvangen van ladingdamprestanten in tankers na lossing.
Doel van de Haalbaarheidsstudie
Binnen de voorziene haalbaarheidsstudie wil de organisatie tot een solide go/no-go beslissing komen voor de ontwikkeling van een Vapour Recovery Unit. Deze unit moet in staat zijn om tijdens en na lossing van vloeibare vracht ladingdamp efficiënt terug te winnen en terug te voeren in de lading.
Verwachte Resultaten
Hiermee is het idee om:
- Een hogere ladingefficiency te bereiken.
- Het milieueffect (door het huidige lossing via natuurlijke ventilatie) sterk te minimaliseren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mariflex Pump Servicespenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Reductie VOS Emissie industrieMariflex Pump Services onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve oplossing om VOS-emissies te reduceren en hoogwaardige oplosmiddelen te hergebruiken in de maritieme sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Bioclean SolutionsBio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Ice SalvageHet project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve bergingsmethode voor de maritieme sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
CARGO HOLD LIFE SAVERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Reductie VOS Emissie industrie
Mariflex Pump Services onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve oplossing om VOS-emissies te reduceren en hoogwaardige oplosmiddelen te hergebruiken in de maritieme sector.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
Ice Salvage
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve bergingsmethode voor de maritieme sector.
CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
MARitime Carbon Capture Utilisation and Storage (MARCCUS)MARCCUS ontwikkelt een modulaire CO2-batterij voor container feeders die CO2 afvangt en opslaat, en deze als grondstof voor de tuinbouw inzet om emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 192.850 | 2021 | Details |
Gas Exhaust Cleaning as a ServiceValue Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom. | Mkb-innovati... | € 198.350 | 2020 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
MARitime Carbon Capture Utilisation and Storage (MARCCUS)
MARCCUS ontwikkelt een modulaire CO2-batterij voor container feeders die CO2 afvangt en opslaat, en deze als grondstof voor de tuinbouw inzet om emissies te reduceren.
Gas Exhaust Cleaning as a Service
Value Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.