De Maritieme Autopilot - De simulator om mens en AI te leren varen
Het project ontwikkelt een high-end simulatormodule voor AI- en mensopleiding in de maritieme sector, versnelt de transitie naar autonoom varen en pakt personeelstekorten aan.
Projectdetails
Inleiding
Momenteel is autonoom varen een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen binnen de maritieme sector. Autonoom varen kent vele voordelen: vermindering personeelstekorten, veiligheid, duurzaamheid en kostenbesparing. Echter, de achterliggende AI-technologie is nog niet intelligent genoeg om hoogwaardige autonome vaart mogelijk te maken.
Oplossingsrichting
Een oplossingsrichting hiervoor is het ontwikkelen van een simulatoromgeving waarin AI kan worden getraind. Autofabrikant Tesla heeft haar AI op een vergelijkbare manier ontwikkeld; in de maritieme sector bestaat een dergelijke simulatoromgeving nog niet.
Opleiding van personeel
Nieuw en bestaand personeel moet correct worden opgeleid voordat technologische ontwikkelingen kunnen worden ingezet. Een grote uitdaging hierin is het grote personeelstekort binnen de maritieme sector. Het is dus noodzakelijk om het personeel zowel snel als goed op te leiden. Een oplossingsrichting hierin is het gebruikmaken van AI-technologie voor een meer realistische en toegankelijkere opleidingsomgeving.
Doelstelling van het project
De doelstelling van Captain AI en VSTEP in dit project is het ontwikkelen van een high-end simulatormodule die in staat is AI en mens optimaal te trainen. Deze module is gebaseerd op de huidige Nautis simulator van VSTEP, geïntegreerd met AI-modules van Captain AI.
Doelgroep en impact
De eerste doelgroep is de Koninklijke Marine, waarna het product wordt uitgerold naar de gehele maritieme sector. Het resultaat van dit project is een prototype met aangetoond werkingsprincipe. Hiermee wordt de transitie naar autonoom varen versneld en personeel wordt tot 2x sneller opgeleid.
Verwachte resultaten
Deze ontwikkeling heeft een grote impact op de maritieme sector:
- Aanpak personeelstekort
- Veiliger vaarwegen door minder menselijke fouten
- Duurzamere vaart door constantere snelheid
- Algehele kostenbesparing in de hele sector
Hiermee sluit het project aan op diverse punten uit de Kennis- en Innovatie-Agenda (KIA’s), waaronder Veiligheid, Sleuteltechnologieën en Maatschappelijk Verdienvermogen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 192.360 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Captain AI B.V.penvoerder
- VSTEP B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HaptrickHet Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2019 | Details |
wAve-IAyeAye Systems en HMP Tech Group ontwikkelen samen wAve-I, een AI-gestuurd systeem dat kapiteins helpt met voorspellende analyses voor veiligere en efficiëntere vaart. | Mkb-innovati... | € 181.818 | 2023 | Details |
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction EngineeringHet project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw. | Mkb-innovati... | € 269.360 | 2022 | Details |
DYNAMISCHE AUTOPILOOT MET VAARKAART VOOR BINNENVAART EN AUTONOOM ZEILENNAVMATE, Nysa Marine en Green Marine Concepts ontwikkelen een geavanceerde automatische piloot voor binnen- en kustvaart om brandstof te besparen, emissies te verminderen en de veiligheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 199.989 | 2021 | Details |
Remote survey systeemHet project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten. | Mkb-innovati... | € 297.500 | 2020 | Details |
Haptrick
Het Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen.
wAve-I
AyeAye Systems en HMP Tech Group ontwikkelen samen wAve-I, een AI-gestuurd systeem dat kapiteins helpt met voorspellende analyses voor veiligere en efficiëntere vaart.
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction Engineering
Het project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw.
DYNAMISCHE AUTOPILOOT MET VAARKAART VOOR BINNENVAART EN AUTONOOM ZEILEN
NAVMATE, Nysa Marine en Green Marine Concepts ontwikkelen een geavanceerde automatische piloot voor binnen- en kustvaart om brandstof te besparen, emissies te verminderen en de veiligheid te verbeteren.
Remote survey systeem
Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de KustwachtCaptain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation SystemSubsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Dig-AI-WindEconowind BV, In2e Engineering BV en Made Smart Group BV ontwikkelen een geïntegreerd AI-systeem voor optimale scheepsbesturing en routeplanning, gericht op Smart Shipping en duurzaamheid. | Mkb-innovati... | € 193.830 | 2022 | Details |
Taeant - SmartShip SolutionHet project richt zich op het ontwikkelen van een AI-gebaseerd softwareplatform voor de scheepvaart, dat IoT4.0 en real-time data integreert om scheepscondities en havendata te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 14.800 | 2023 | Details |
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.
Alarmering systeem voor Vessel Traffic Service Operators en de Kustwacht
Captain AI ontwikkelt een softwareplatform dat met data-analyse aanvaringen op zee en in havens voorspelt, ter ondersteuning van VTS Operators en de Kustwacht voor verbeterde veiligheid.
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System
Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.
Dig-AI-Wind
Econowind BV, In2e Engineering BV en Made Smart Group BV ontwikkelen een geïntegreerd AI-systeem voor optimale scheepsbesturing en routeplanning, gericht op Smart Shipping en duurzaamheid.
Taeant - SmartShip Solution
Het project richt zich op het ontwikkelen van een AI-gebaseerd softwareplatform voor de scheepvaart, dat IoT4.0 en real-time data integreert om scheepscondities en havendata te optimaliseren.