Combustion Pressure Sensor (CPS)
Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In onze geïndustrialiseerde wereld spelen verbrandingsmotoren en fossiele brandstoffen nog steeds een enorme rol. Het steeds meer toenemende bewustzijn van de gevaren hiervan met betrekking tot het milieu en de eindigheid van de voorraden fossiele brandstoffen leidt tot talloze innovaties op het gebied van alternatieven, maar de transitie naar deze alternatieven zal nog vele jaren in beslag nemen.
Innovatie in Verbrandingsmotoren
Het is dan ook niet meer dan logisch dat er ook op het gebied van verbrandingsmotoren nog veel geïnnoveerd kan en moet worden. Ook daar valt met betrekking tot efficiëntie en effectiviteit nog heel veel te verbeteren, waarmee ook de druk op het milieu en de voorraden natuurlijke grondstoffen enigszins kan worden beperkt. Deze innovaties vormen daarmee een wezenlijk onderdeel van de transitie naar alternatieven.
Verbetering van de Verbranding
Eén van de meest effectieve manieren om motoren efficiënter te maken, ligt in het verbeteren van de verbranding in de cilinders. Al jaren wordt er door allerlei partijen in de markt zowel op mechanische als elektronische manieren gewerkt aan het optimaliseren hiervan. Verbeteringen in de afstellingen, tuning en steeds uitgebreidere methoden en technieken van motormanagement hebben hier in grote mate aan bijgedragen, maar nog steeds wordt verondersteld dat het maximaal te behalen resultaat nog niet is behaald.
Informatie over het Verbrandingsproces
Er ontbreekt nog te veel ‘inside information’, letterlijk informatie over het verbrandingsproces in de cilinderkamer, om weer nieuwe stappen te zetten in deze efficiencyslag.
Ontwikkeling van de Combustion Pressure Sensor
De ontwikkelpartners zijn van mening dat zij hier een nieuwe stap in kunnen zetten met behulp van een nieuw te ontwikkelen Combustion Pressure Sensor (CPS), welke verschillende nieuwe technologieën combineert om tot betere resultaten te komen. De haalbaarheid van deze ontwikkeling is in eerdere projecten en onderzoeken aangetoond, om nu een meer experimentele ontwikkeling op te starten en vervolgens de eerste stappen naar productie te kunnen zetten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.500 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Core|Vision B.V.penvoerder
- ArenaRed B.V.
- Dolderman B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Maintenance 2020Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen. | Mkb-innovati... | € 118.384 | 2016 | Details |
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 163.175 | 2015 | Details |
Industriële hybride en low-NOx waterstofbranderHet project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 125.163 | 2020 | Details |
Maintenance 2020
Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.
Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander
Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiedragers in de Maritieme sectorHet project onderzoekt de ontwikkeling van een 'virtuele druksensor' als kosteneffectief alternatief voor fysieke cilinderdruksensoren om de verbranding in maritieme motoren te bewaken. | Mkb-innovati... | € 19.920 | 2020 | Details |
Innovative Digital Twins for Advanced Combustion TechnologiesThe project aims to develop a digital twin for predicting combustion processes, enhancing the design of sustainable energy systems while reducing R&D costs and time. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2024 | Details |
CRE WaterstofMKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Taming Combustion Instabilities by Design PrinciplesTACOS aims to revolutionize gas turbine design by utilizing exceptional points to enhance combustion stability and fuel flexibility, leading to safer, low-emission energy and aviation solutions. | ERC Starting... | € 1.499.993 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigenADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiedragers in de Maritieme sector
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een 'virtuele druksensor' als kosteneffectief alternatief voor fysieke cilinderdruksensoren om de verbranding in maritieme motoren te bewaken.
Innovative Digital Twins for Advanced Combustion Technologies
The project aims to develop a digital twin for predicting combustion processes, enhancing the design of sustainable energy systems while reducing R&D costs and time.
CRE Waterstof
MKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren.
Taming Combustion Instabilities by Design Principles
TACOS aims to revolutionize gas turbine design by utilizing exceptional points to enhance combustion stability and fuel flexibility, leading to safer, low-emission energy and aviation solutions.
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.