Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiedragers in de Maritieme sector
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een 'virtuele druksensor' als kosteneffectief alternatief voor fysieke cilinderdruksensoren om de verbranding in maritieme motoren te bewaken.
Projectdetails
Inleiding
Voor duurzame maritieme energiedragers (LNG/SNG, methanol en ammoniak) geldt dat de meest efficiënte omzetting naar mechanische energie (t.b.v. voortstuwing) nog steeds met conventionele verbrandingsmotoren gerealiseerd wordt.
Uitdagingen voor Motorenbouwers
Motorenbouwers staan daarbij voor de uitdaging een optimaal verbrandingsconcept te kiezen (CI, SI of CAI) en daarbij het verbrandingsproces zeer nauwkeurig binnen de gestelde grenzen te houden. Idealiter wordt hiervoor iedere verbranding nauwkeurig bewaakt, bijvoorbeeld met een cilinderdruksensor.
Voordelen van Cilinderdruksensoren
Met een dergelijke sensor kan het verbrandingsproces - en daarmee de algehele motorconditie incl. de emissies, maar ook de veiligheid van het brandstofdoseersysteem – worden bewaakt.
Beperkingen van Huidige Technologie
Deze druksensoren, en bijbehorende dataverwerking, zijn echter relatief kostbaar en hebben daarbij geen oneindige levensduur. Vandaar dat motorbewaking middels cilinderdruksensoren alleen op grote scheepsmotoren wordt toegepast. Voor bewaking van ‘kleinere’ motoren, zoals toegepast in de binnenvaart, is dit meestal te kostbaar.
Noodzaak bij Alternatieve Energiedragers
Bij het toepassen van alternatieve energiedragers is deze motorbewaking echter noodzakelijk - o.a. voor de (type)goedkeuring.
Mogelijkheid van Virtuele Druksensoren
Een ‘virtuele druksensor’ vormt mogelijk een technisch en commercieel interessant alternatief voor een fysieke cilinderdruksensor, mits daarmee voldoende nauwkeurig gemeten kan worden. Wanneer het verloop van de cilinderdruk, of de gemiddelde zuigerdruk, bijvoorbeeld via de krukasversnelling bepaald zou kunnen worden, dan levert dit een betrouwbaar en relatief goedkoop alternatief op voor de bewaking van het verbrandingsproces.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.920 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een remote kalibratiebank voor flowmetersVPInstruments onderzoekt de haalbaarheid van een op afstand uitleesbare kalibratiebank voor gassen, gericht op kostenbesparing en kwaliteitsborging bij servicecentra wereldwijd. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
STIKSTOF METENHet project richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare stikstof- en ammoniak-sensoren door aanpassing van een bestaande logger en het uitvoeren van praktijktests voor langdurige meetnauwkeurigheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CRE WaterstofMKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een remote kalibratiebank voor flowmeters
VPInstruments onderzoekt de haalbaarheid van een op afstand uitleesbare kalibratiebank voor gassen, gericht op kostenbesparing en kwaliteitsborging bij servicecentra wereldwijd.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
STIKSTOF METEN
Het project richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare stikstof- en ammoniak-sensoren door aanpassing van een bestaande logger en het uitvoeren van praktijktests voor langdurige meetnauwkeurigheid.
CRE Waterstof
MKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Combustion Pressure Sensor (CPS)Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Maintenance 2020Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen. | Mkb-innovati... | € 118.384 | 2016 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 163.175 | 2015 | Details |
Combustion Pressure Sensor (CPS)
Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Maintenance 2020
Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.