Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiedragers in de Maritieme sector

Het project onderzoekt de ontwikkeling van een 'virtuele druksensor' als kosteneffectief alternatief voor fysieke cilinderdruksensoren om de verbranding in maritieme motoren te bewaken.

Subsidie
€ 19.920
2020

Projectdetails

Inleiding

Voor duurzame maritieme energiedragers (LNG/SNG, methanol en ammoniak) geldt dat de meest efficiënte omzetting naar mechanische energie (t.b.v. voortstuwing) nog steeds met conventionele verbrandingsmotoren gerealiseerd wordt.

Uitdagingen voor Motorenbouwers

Motorenbouwers staan daarbij voor de uitdaging een optimaal verbrandingsconcept te kiezen (CI, SI of CAI) en daarbij het verbrandingsproces zeer nauwkeurig binnen de gestelde grenzen te houden. Idealiter wordt hiervoor iedere verbranding nauwkeurig bewaakt, bijvoorbeeld met een cilinderdruksensor.

Voordelen van Cilinderdruksensoren

Met een dergelijke sensor kan het verbrandingsproces - en daarmee de algehele motorconditie incl. de emissies, maar ook de veiligheid van het brandstofdoseersysteem – worden bewaakt.

Beperkingen van Huidige Technologie

Deze druksensoren, en bijbehorende dataverwerking, zijn echter relatief kostbaar en hebben daarbij geen oneindige levensduur. Vandaar dat motorbewaking middels cilinderdruksensoren alleen op grote scheepsmotoren wordt toegepast. Voor bewaking van ‘kleinere’ motoren, zoals toegepast in de binnenvaart, is dit meestal te kostbaar.

Noodzaak bij Alternatieve Energiedragers

Bij het toepassen van alternatieve energiedragers is deze motorbewaking echter noodzakelijk - o.a. voor de (type)goedkeuring.

Mogelijkheid van Virtuele Druksensoren

Een ‘virtuele druksensor’ vormt mogelijk een technisch en commercieel interessant alternatief voor een fysieke cilinderdruksensor, mits daarmee voldoende nauwkeurig gemeten kan worden. Wanneer het verloop van de cilinderdruk, of de gemiddelde zuigerdruk, bijvoorbeeld via de krukasversnelling bepaald zou kunnen worden, dan levert dit een betrouwbaar en relatief goedkoop alternatief op voor de bewaking van het verbrandingsproces.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 19.920

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een remote kalibratiebank voor flowmeters

VPInstruments onderzoekt de haalbaarheid van een op afstand uitleesbare kalibratiebank voor gassen, gericht op kostenbesparing en kwaliteitsborging bij servicecentra wereldwijd.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

STIKSTOF METEN

Het project richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare stikstof- en ammoniak-sensoren door aanpassing van een bestaande logger en het uitvoeren van praktijktests voor langdurige meetnauwkeurigheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CRE Waterstof

MKBesturingstechniek ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor compacte waterstofverbrandingsmotoren om efficiënte en gecontroleerde verbranding te realiseren en zo CO2-emissies te reduceren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Combustion Pressure Sensor (CPS)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.

€ 199.500
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Maintenance 2020

Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.

€ 118.384
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175