Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
Alternative Drive Systems BV (ADS) wil zich inzetten voor duurzame mobiliteit en daarbij ontwikkelingen starten van ombouw naar alternatieve brandstofsystemen (groen gas en waterstof) die nodig zijn om de uitstoot van fijnstof, CO2 en andere uitlaatgassen te minimaliseren, zodat de luchtkwaliteit verbetert.
Doelstellingen
ADS streeft naar behoud van prestaties en heeft als doel om uiteindelijk heel Europa zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. ADS wil met subsidie voor haalbaarheidsonderzoek dus sneller verduurzamen met behoud van gebruiksvriendelijke mobiliteit.
Keuze voor Alternatieve Brandstofsystemen
ADS kiest voor alternatieve brandstofsystemen zoals CNG en waterstof, en niet voor elektrische aandrijving, omdat:
- Er dan geen problemen zijn met het opladen van batterijen.
- Een hogere actieradius geboden kan worden.
- Tanken eenvoudig is.
- Uiteindelijk een goedkopere TCO (Total Cost of Ownership) gerealiseerd kan worden.
Onderzoek naar ECU
Echter, ADS acht het noodzakelijk dat er onderzocht moet worden of het technisch- en bedrijfseconomisch haalbaar is om zelf een ECU (Engine Control Unit) te ontwikkelen. Deze unit is als motormanagement/motorregeleenheid verantwoordelijk voor de juiste ontsteking en brandstofverhoudingen, en daarmee cruciaal voor een veilige en betrouwbare ombouw van voertuigen.
Evolutie van de ECU
De ECU was vroeger alleen verantwoordelijk voor het aansturen van de motor, maar een moderne ECU heeft veel meer verantwoordelijkheden, zoals:
- Klimaatregeling
- Het activeren van airbags
- Cruisecontrol
De ECU ontvangt data uit verschillende sensoren zoals de NOx-sensor, de klopsensor en de EGR-klepsensor. Al deze data wordt door de ECU verwerkt om te zorgen dat een auto optimaal functioneert.
Huidige Marktbehoefte
Op dit moment heeft de markt geen ECU voorhanden die aan het pakket van eisen van ADS kan voldoen. Een ECU voor alternatieve aandrijving moet namelijk:
- Alle actuatoren aansturen.
- Strategieën regelen voor een zo laag mogelijke emissie.
- Geïntegreerd kunnen worden in het voertuig.
- Diagnose strategieën (OBD) kunnen regelen voor foutcodes, freezeframes, misfire controls en emissiebewaking, inclusief registraties.
Onderzoeksdoel
ADS wil onderzoeken of het (software)technisch en economisch haalbaar is om een ECU te ontwikkelen met open source, zodat er ontwerpvrijheid ontstaat voor noodzakelijke functies zoals multi-fuel ondersteuning en dus zonder limieten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 13-4-2022 |
Einddatum | 12-4-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Alternative Drive Systems B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen.ADS onderzoekt de haalbaarheid van Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen om duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 19.270 | 2023 | Details |
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’sEPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen.
ADS onderzoekt de haalbaarheid van Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen om duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit te verbeteren.
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
Combustion Pressure Sensor (CPS)Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2017 | Details |
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
Combustion Pressure Sensor (CPS)
Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.