Augmented Reading Engine (ARE)
Het project Augmented Reading Engine ontwikkelt een app die laaggeletterden helpt met lezen en taalvaardigheid door middel van AI-analyse en AR-technologie.
Projectdetails
Inleiding
In het project, Augmented Reading Engine (ARE), wordt een applicatie ontwikkeld (product) waarmee laaggeletterden (kinderen en volwassenen) geholpen worden met (voor)lezen en op een speelse manier geholpen worden met het verbeteren van hun leesvaardigheid, taalgebruik en uitspraak.
Probleemstelling
In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder (ongeveer 18% van de bevolking) moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dit begint vaak al op de basisschool en bepaalt in belangrijke mate de maatschappelijke kansen in de toekomst. Mensen die kampen met laaggeletterdheid hebben daarnaast, over het algemeen, beperkte digitale vaardigheden.
Oplossing
Taalstimulering en ouderbetrokkenheid spelen een belangrijke rol in het voorkomen van laaggeletterdheid. Ouders die hun kinderen regelmatig voorlezen en van jongs af veel met hen praten, leggen daarmee een goede basis voor hun taalontwikkeling en leesgierigheid. Wanneer ouders echter zelf laaggeletterd zijn, komt de taalontwikkeling van hun kinderen vaak ook in het geding.
Technische Aspecten
Een belangrijk onderdeel van de applicatie is ‘intelligente’ geluid- en spraak analyse en visualisatie software, waarmee geluid door middel van Artificial Intelligence (AI) wordt ontleed in de verschillende bronnen. Deze bronnen worden onafhankelijk van elkaar verder geanalyseerd, gecorrigeerd en gevisualiseerd via AI Visual Generators en Augmented Reality (AR).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.920 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Fonk Mobile B.V.penvoerder
- Onbekend
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Color your Lines!Het project ontwikkelt een slimme applicatie voor het testen van leesvaardigheid en het toepassen van kleurenfilters om leesproblemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 151.900 | 2022 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
e-LEARN-ITHet project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijsHet project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator. | Mkb-innovati... | € 198.375 | 2015 | Details |
Een slimme bril voor een meer inclusieve samenlevingDit project ontwikkelt een onopvallende slimme bril om de leesvaardigheid van mensen met een visuele beperking te verbeteren, wat hun mobiliteit, arbeidsparticipatie en welzijn bevordert. | Mkb-innovati... | € 298.900 | 2023 | Details |
Color your Lines!
Het project ontwikkelt een slimme applicatie voor het testen van leesvaardigheid en het toepassen van kleurenfilters om leesproblemen te verminderen.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
e-LEARN-IT
Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie.
Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs
Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.
Een slimme bril voor een meer inclusieve samenleving
Dit project ontwikkelt een onopvallende slimme bril om de leesvaardigheid van mensen met een visuele beperking te verbeteren, wat hun mobiliteit, arbeidsparticipatie en welzijn bevordert.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Begraipend LezenWhats-IT ontwikkelt een A.I.-applicatie die complexe teksten op zorgwebsites omzet naar begrijpelijke taal voor kwetsbare groepen. | Mkb-innovati... | € 17.052 | 2024 | Details |
Leermiddelen 2.0Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Academic Language Checker (ALC)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Learning analytics voor leesonderwijsAlgorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
De Leesautomaat InterventieHet project ontwikkelt De Leesautomaat om met gamification en Learning Analytics leerlingen te motiveren en leesachterstanden te verkleinen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Begraipend Lezen
Whats-IT ontwikkelt een A.I.-applicatie die complexe teksten op zorgwebsites omzet naar begrijpelijke taal voor kwetsbare groepen.
Leermiddelen 2.0
Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie.
Academic Language Checker (ALC)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.
Learning analytics voor leesonderwijs
Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.
De Leesautomaat Interventie
Het project ontwikkelt De Leesautomaat om met gamification en Learning Analytics leerlingen te motiveren en leesachterstanden te verkleinen.