Academic Language Checker (ALC)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.
Projectdetails
Inleiding
Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 20% van de studenten aan het hoger onderwijs kampen met schrijfproblemen tijdens hun studie omdat zij een onvoldoende of zwakke taalbeheersing hebben. Dit komt mede door de jaarlijkse stijging in het aantal studenten dat wordt gediagnosticeerd met een (gedrags)aandoening zoals dyslexie, ADHD of autisme.
Probleemstelling
Omdat opleidingen veelal hoge eisen stellen aan het academisch schrijven van essays, verslagen en scripties, ervaren deze studenten veel problemen met de technische verzorging van hun teksten, ondanks dat zij over de benodigde kennis beschikken om een voldoende voor de opdracht te behalen. Hierdoor worden deze studenten onevenredig benadeeld in het behalen van hun diplomering en dit kan verreikende, negatieve gevolgen hebben voor hun loopbaancarrières.
Maatschappelijke Impact
Als gevolg van deze problematiek worden er meer kosten gedragen door de maatschappij doordat deze studenten studievertraging oplopen en/of minder zelfredzaam worden bij het niet kunnen behalen van hun diplomering en meer sociale steun behoeven.
Doelstelling
Hiertoe beoogt de aanvrager de haalbaarheid te onderzoeken voor het ontwikkelen van een Academic Language Checker (ALC): een ‘slimme’ nakijkmethodiek die zich via een platform richt op het academisch taalgebruik van studieopdrachten voor HBO en WO opleidingen.
Functionaliteit van het Platform
Het platform zal in staat zijn om studieopdrachten volledig geautomatiseerd en realtime te analyseren om hierna feedback te genereren voor de eindgebruiker. Via het gebruik van state-of-the-art Machine Learning technieken en Natural Language Processing algoritmiek zal het platform in staat zijn om academische schrijfproblemen te identificeren, zoals:
- Consistentie
- Herhaling van woorden
- Structuur
- Grammatica
- Spelling- en stijlfouten
Vergelijking met Bestaande Technieken
Bestaande technieken zijn niet in staat om de beoogde functionaliteit te realiseren omdat zij geen gebruik maken van ‘slimme’ algoritmiek om foutief taalgebruik op te sporen in wetenschappelijke teksten.
Kennisvermeerdering en Businesscase
Omdat de beoogde combinatie van functionaliteiten tot op heden niet in deze context is uitgevoerd, zal de aanvrager een significante kennisvermeerdering bewerkstelligen in de KIA 5, Sleuteltechnologie, specifiek ST2-1 Artificial Intelligence. Daarnaast zal de aanvrager middels de ontwikkeling van het platform een aantrekkelijke businesscase kunnen opstellen, doordat er een grote vraag is onder de studenten voor de ontwikkeling van een dergelijk platform.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Scribbr B.v.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Learning analytics voor leesonderwijsAlgorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
EdionHet project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor vraaggeneratie in de natuurkunde om docenten tijd te besparen en studenten een boeiendere leerervaring te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijsTaal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar AIPerLearn (AI-Powered Personalized Learning)STARK Learning onderzoekt de toepassing en training van AI-modellen om het ontwikkelen van gepersonaliseerde lesmaterialen te automatiseren en de kwaliteit en validatie te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
AI t.b.v. geautomatiseerde subsidiedienstverlening[Aanvrager/Partner] voert een haalbaarheidsstudie uit naar het automatiseren van subsidieaanvragen met AI-tools om de dienstverlening te verbeteren en zichzelf overbodig te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Learning analytics voor leesonderwijs
Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.
Edion
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor vraaggeneratie in de natuurkunde om docenten tijd te besparen en studenten een boeiendere leerervaring te bieden.
Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs
Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.
Haalbaarheidsonderzoek naar AIPerLearn (AI-Powered Personalized Learning)
STARK Learning onderzoekt de toepassing en training van AI-modellen om het ontwikkelen van gepersonaliseerde lesmaterialen te automatiseren en de kwaliteit en validatie te waarborgen.
AI t.b.v. geautomatiseerde subsidiedienstverlening
[Aanvrager/Partner] voert een haalbaarheidsstudie uit naar het automatiseren van subsidieaanvragen met AI-tools om de dienstverlening te verbeteren en zichzelf overbodig te maken.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
Augmented Reading Engine (ARE)Het project Augmented Reading Engine ontwikkelt een app die laaggeletterden helpt met lezen en taalvaardigheid door middel van AI-analyse en AR-technologie. | Mkb-innovati... | € 199.920 | 2022 | Details |
Color your Lines!Het project ontwikkelt een slimme applicatie voor het testen van leesvaardigheid en het toepassen van kleurenfilters om leesproblemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 151.900 | 2022 | Details |
De AutonomaatHet project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs. | Mkb-innovati... | € 197.225 | 2022 | Details |
e-LEARN-ITHet project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
Augmented Reading Engine (ARE)
Het project Augmented Reading Engine ontwikkelt een app die laaggeletterden helpt met lezen en taalvaardigheid door middel van AI-analyse en AR-technologie.
Color your Lines!
Het project ontwikkelt een slimme applicatie voor het testen van leesvaardigheid en het toepassen van kleurenfilters om leesproblemen te verminderen.
De Autonomaat
Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.
e-LEARN-IT
Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie.