Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van autonome luikenwagens voor de scheepvaart
ETA Shipping onderzoekt de haalbaarheid van een autonome luikenwagen om de veiligheid van de bemanning te verbeteren en de efficiëntie van het openen en sluiten van luiken aan boord van vrachtschepen te verhogen.
Projectdetails
Inleiding
Een luikenwagen is een hijsapparaat dat aan boord van vrachtschepen wordt gebruikt om pontonluiken in lengterichting van het schip te verplaatsen en te stapelen om het vrachtruim van het schip vrij toegankelijk te maken voor de overslag van lading.
Probleemstelling
De afgelopen tientallen jaren zijn er veel ongevallen gebeurd door het gebruik van een luikenwagen. Een belangrijk gevaaraspect hiervan is dat personen gemakkelijk aangereden of overreden kunnen worden of dat de bemanning hun handen tussen de wielen en wielkasten krijgen doordat er geen enkele vorm van beveiliging op de luikenwagen is gemonteerd. Bovendien kost de besturing van de luikenwagens veel manuren.
Huidige situatie
Het gemiddelde schip beschikt over negen tot twaalf luiken, waarvan het opengooien van een luik, dat gemiddeld tweemaal per dag wordt gedaan, gemiddeld een uur werk kost met drie medewerkers.
Doel van het project
Na afloop van het haalbaarheidsonderzoek beoogt ETA Shipping een eerste prototype van een autonome luikenwagen te gaan ontwikkelen. De huidige luikenwagens worden manueel of mechanisch bestuurd door de bemanning, waardoor zij vaak in gevaarlijke situaties terechtkomen en veel manuren kwijt zijn aan het openen en sluiten van de luiken.
Innovatie en verwachte resultaten
De beoogde innovatie heeft dan ook als doel om zowel de veiligheid van de bemanning als de efficiëntie van het werk aan boord van schepen te optimaliseren. Er heerst echter nog grote technische en economische onzekerheid over de mogelijkheid om een autonome luikenwagen te ontwikkelen, wat onderzocht zal worden door middel van onderhavig haalbaarheidsonderzoek.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- ÈTA Shipping B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar een volautomatisch ‘On-The-Fly’ pakket laadsysteem voor vrachtwagens en containersHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een AI-gestuurd 'On-The-Fly' laadsysteem voor efficiënte stapeling van vrachtwagens en containers. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
CARGO HOLD LIFE SAVERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaartGlobal Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Haalbaarheidsstudie naar een volautomatisch ‘On-The-Fly’ pakket laadsysteem voor vrachtwagens en containers
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een AI-gestuurd 'On-The-Fly' laadsysteem voor efficiënte stapeling van vrachtwagens en containers.
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Offshore Boarding SolutionsDit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel. | Mkb-innovati... | € 197.363 | 2016 | Details |
Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.