FLS:Dutch
FLS: Dutch ontwikkelt een flexibele app voor migranten om effectief Nederlands te leren en integratie te bevorderen via gepersonaliseerd onderwijs.
Projectdetails
Overzicht
De economische en politieke gevolgen van de pandemie en de constante geopolitieke onrust drijven meer en meer migranten en vluchtelingen ertoe om werk, veiligheid en een beter leven voor zichzelf en hun gezinnen te zoeken, buiten hun woonomgeving.
Een van de grootste knelpunten met betrekking tot een succesvolle integratie van migranten is hun beperkte taalvaardigheid met betrekking tot de taal van het gastland. Het verbeteren van taalvaardigheid is over het algemeen niet vanzelfsprekend en het is niet zo dat migranten niet gemotiveerd zijn om een nieuwe taal te leren; ze hebben meestal lange werkweken en doen vaak zwaar lichamelijk werk.
Daardoor hebben ze aan het einde van een werkdag over het algemeen weinig energie en tijd om een nieuwe taal te leren. Het leren van de Nederlandse taal is voor veel migranten vaak verplicht, maar er vindt een aanzienlijke hoeveelheid fraude plaats.
Hoe zorgen we ervoor dat het leren van de taal daadwerkelijk leidt tot taalintegratie en een betere kwaliteit van leven, in plaats van alleen te worden gezien als een eis van de overheid? We willen experimenteren door nieuwe technologie (zoals Augmented Reality, Machine Learning) en op motivatie gebaseerde onderwijssturing te combineren om individuele taalintegratie met de grootste kans van slagen te bieden.
Daarom willen we deze haalbaarheidsstudie doen om de mogelijkheid te onderzoeken om de meest flexibele app om een taal te leren te bouwen, die de kans op succes maximaliseert door gebruik te maken van motiverende triggers, taken en doelen die werken voor een specifieke gebruiker.
Fraude wordt voorkomen door hyperpersonalisatie en een bijgewerkt certificaat met prestaties kan worden gedeeld met potentiële werkgevers.
Probleem
Er zijn momenteel 600.000 EU-migrantenarbeiders in Nederland. Naast arbeidsmigranten zijn er ook andere doelgroepen waar een beperkte taalvaardigheid de oorzaak is van het niet volwaardig kunnen participeren in de Nederlandse samenleving. Denk aan:
- Kennismigranten
- Statushouders/vluchtelingen
Met jaarlijks ongeveer 250.000 migranten die naar Nederland komen en 80.000 vluchtelingen (het aantal neemt met Oekraïense vluchtelingen toe met een extra 50.000), zijn er jaarlijks ongeveer 350.000 mensen die Nederlands als vreemde taal moeten leren en geïntegreerd moeten worden in de Nederlandse samenleving.
Het systeem van inburgering is echter gebaseerd op straf (via boetes, uren) en niet op intrinsieke motivatie/beloning.
Innovatie
"FLS: Dutch" is een gegevensgestuurde, flexibele educatieve app voor migranten en vluchtelingen om "Nederlands als vreemde taal" te leren. Het vervangt een traditionele benadering van het leren van vreemde talen door een "verwerven door te doen" gepersonaliseerde methodologie van adaptief leren.
De app heeft een duurzaam bedrijfsmodel voor deze specifieke doelgroep, kan GDPR-compliant zijn, terwijl het versterkend leren en gebruiksvriendelijkheid mogelijk maakt. Daarnaast heeft het ingebouwde schaalbaarheid om tegemoet te komen aan verschillende groepen taalstudenten.
Economische impact
Traditioneel onderwijs is vaak te traag als het gaat om technologische vooruitgang. Dit heeft gevolgen voor KIA5A Key Technologies. "FLS: Dutch" is een plan dat het maatschappelijk verdienvermogen (KIA6) vergroot door een product te creëren dat de sleuteltechnologieën beïnvloedt en benut, en tegelijkertijd een economisch waardevol product kan zijn.
Er zijn meerdere voordelen voor verschillende belanghebbenden (overheid, werkgevers, Nederlandse samenleving) die kunnen worden samengevat als:
- Op gegevens gebaseerde inzichten
- Bruikbare routekaarten over hoe meer migranten naar een vroege taalintegratie kunnen worden geleid
- Zorgen dat ze gedijen in de Nederlandse samenleving.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 60.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-8-2023 |
Einddatum | 31-7-2024 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CADChain B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
FLS:DutchHet project onderzoekt de ontwikkeling van een flexibele app voor taalintegratie van migranten in Nederland, waarbij technologie en motivatie worden ingezet om succesvolle leerresultaten te behalen en fraude te voorkomen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) via smartspeakersHet project ontwikkelt een spraakgestuurde applicatie die AI gebruikt voor gerichte coaching naar een gezondere leefstijl, gericht op mensen met overgewicht en chronische aandoeningen, na een haalbaarheidsonderzoek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Academic Language Checker (ALC)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Elke dag een stapje beterCodename Future ontwikkelt een digitaal platform dat MKB-ondernemers en werknemers verbindt door gepersonaliseerde leeromgevingen te bieden op basis van actuele skillsetbehoeften. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Leermiddelen 2.0Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
FLS:Dutch
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een flexibele app voor taalintegratie van migranten in Nederland, waarbij technologie en motivatie worden ingezet om succesvolle leerresultaten te behalen en fraude te voorkomen.
Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) via smartspeakers
Het project ontwikkelt een spraakgestuurde applicatie die AI gebruikt voor gerichte coaching naar een gezondere leefstijl, gericht op mensen met overgewicht en chronische aandoeningen, na een haalbaarheidsonderzoek.
Academic Language Checker (ALC)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.
Elke dag een stapje beter
Codename Future ontwikkelt een digitaal platform dat MKB-ondernemers en werknemers verbindt door gepersonaliseerde leeromgevingen te bieden op basis van actuele skillsetbehoeften.
Leermiddelen 2.0
Het project onderzoekt de haalbaarheid van AR/VR leermaterialen om toegankelijker onderwijs te bieden voor kwetsbare groepen, met focus op digitale technologie en participatie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
LogicLeapHet project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften. | Mkb-innovati... | € 281.134 | 2018 | Details |
e-LEARN-ITHet project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Scalable v-learning platformHet project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart. | Mkb-innovati... | € 319.648 | 2022 | Details |
Augmented Reading Engine (ARE)Het project Augmented Reading Engine ontwikkelt een app die laaggeletterden helpt met lezen en taalvaardigheid door middel van AI-analyse en AR-technologie. | Mkb-innovati... | € 199.920 | 2022 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
LogicLeap
Het project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften.
e-LEARN-IT
Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie.
Scalable v-learning platform
Het project ontwikkelt een schaalbaar v-learning platform voor grote bedrijven, waarmee gebruikers eenvoudig VR-trainingen kunnen creëren en volgen op alle apparaten, wat kosten en tijd bespaart.
Augmented Reading Engine (ARE)
Het project Augmented Reading Engine ontwikkelt een app die laaggeletterden helpt met lezen en taalvaardigheid door middel van AI-analyse en AR-technologie.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.