Haalbaarheidsonderzoek omgevingsvriendelijk schip

Aannemersbedrijf Bijker ontwikkelt een elektrisch schip voor natuuronderhoud om emissievrij en efficiënter te werken, met als doel verkoop aan andere bedrijven in de sector.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Aannemersbedrijf Bijker werkt tien maanden per jaar voor Natuurmonumenten Nederland. Zij betreden met hun schip natuurgebieden en halen bijvoorbeeld gras en riet weg en doen baggerwerk voor de natuur.

Huidige situatie

Het schip waarmee zij dit op dit moment doen is al erg oud en kan op meerdere aspecten vriendelijker voor de omgeving worden.

Doelstellingen

Het belangrijkste is dat het schip elektrisch voortgedreven wordt, zodat hij emissievrij en met minder geluid kan varen.

Verbeteringen

  • Het nieuwe schip moet meer kuub kunnen vervoeren, zodat het schip minder vaak de fragiele natuurgebieden hoeft te betreden.
  • Als het project haalbaar blijkt en het omgevingsvriendelijke schip ontwikkeld kan worden, wil Aannemersbedrijf Henk Bijker B.V. het schip zelf gebruiken.

Toekomstvisie

Daarnaast willen zij samen met een werf deze schepen verkopen aan andere bedrijven in het natuuronderhoud.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aannemersbedrijf Henk Bijker B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Duurzaam elektrisch aangedreven schip

QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.

€ 19.600
Mkb-innovati...

MiniSloep.NL

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hydrofoil Offshore Wind - HOW

Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren

WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Remote survey systeem

Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.

€ 297.500
Mkb-innovati...

Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen

Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.

€ 72.184
2.2 - Hernie...

VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen

Het project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector.

€ 600.000