Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In de huidige samenleving wordt steeds meer bekend over de nadelige effecten van benzine- en dieselauto's op het milieu. Binnen de maatschappij heerst een groeiende zorg over luchtkwaliteit en CO2-uitstoot. In 2030 streven veel grote Nederlandse steden ernaar om een volledige uitstootvrije stad te realiseren.
Veranderende voorkeuren
Niet alleen zijn er wettelijke prikkels om de emissie-uitstoot te beperken, ook de voorkeuren van de consument veranderen. De noodzaak om te veranderen biedt volop kansen voor elektrische voertuigen en het is dan ook niet gek dat innovaties omtrent verduurzaming een steeds grotere invloed hebben op de mobiliteitsmarkt.
Keuze voor de consument
Echter, toekomstige wetgeving omtrent het reduceren of zelfs volledig CO2-uitstootvrij maken van steden stelt de consument voor een keuze. Om hier een passende oplossing voor te bieden, gaat HFX een compacte plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem ontwikkelen. Dit systeem is geschikt voor oudere SUV 4x4 aangedreven voertuigen zoals:
- Range Rover
- Jeep
- Toyota Land Cruiser
Hierdoor zijn consumenten in staat om hun "oudere" vervuilende auto te upcyclen naar een milieuvriendelijke en duurzame variant.
Haalbaarheidsproject
HFX gaat in onderhavig haalbaarheidsproject de technische en economische haalbaarheid van een innovatietraject onderzoeken. De volgende haalbaarheidsvraag staat hierbij centraal:
"Is het technisch en economisch haalbaar om een compacte plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem te ontwikkelen voor 4x4 aangedreven SUV-voertuigen, waardoor er duurzaamheids- en mobiliteitsvoordelen behaald kunnen worden om zo het upcyclen van milieubelastende voertuigen te bevorderen?"
Onderzoeksopzet
Het door HFX uit te voeren haalbaarheidsonderzoek bestaat voor een groot gedeelte uit deskresearch, waaronder:
- Literatuuronderzoek
- Technisch onderzoek
- Marktonderzoek
Voor het overige gedeelte zal er experimentele ontwikkeling plaatsvinden.
Aansluiting bij topsectoren
De ontwikkeling van een compact plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen heeft een directe aansluiting bij de Topsector Hightech Systems & Materials en ICT, met als gericht thema "Automotive" (2018-2025). Hierbij is een directe aansluiting te vinden bij het focusgebied 'Future powertrain', waarbinnen de programmalijn gezocht wordt naar efficiëntere aandrijflijnen en elektrische voertuigtechnologie.
Maatschappelijke behoefte
Gezien de steeds strengere wet- en regelgeving omtrent CO2-uitstoot is er vanuit de maatschappij een stijgende behoefte naar energiezuinige en duurzame alternatieve aandrijftechnieken. Tevens sluit onderhavige ontwikkeling ook aan bij de Missies voor Topsectorenbeleid, waarbij aangegeven wordt om emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050 te realiseren.
Toekomstvisie
Om dit te realiseren zal er omgeschakeld moeten worden naar elektrisch of waterstof aangedreven aandrijvingen, om zo de vergroening van de mobiliteitssector te bevorderen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.100 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2020 |
Einddatum | 31-10-2020 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HFX-Research B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingenWierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressorHet project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transportSummit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen
Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.
Haalbaarheidsonderzoek comprimeerproces waterstofgas met hybride compressor
Het project richt zich op het ontwikkelen van een vereenvoudigd compressieproces voor waterstofgas met een hybride compressor, ter ondersteuning van waterstofvoertuigen in de mobiliteitssector.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport
Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicleHet project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen. | Mkb-innovati... | € 301.665 | 2017 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.