Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In onderhavig project gaat het consortium bestaande uit HFX Research B.V. en FD 4x4 Centre een duurzame elektrisch aangedreven 4x4 mijnbouwvehicle ontwikkelen. De ondergrondse mijnbouwindustrie is met name door uitstoot van schadelijke gassen en fijnstoffen door diesel aangedreven bedrijfsmiddelen erg belastend voor het milieu en voor de gezondheid van haar medewerkers.
Behoefte aan verduurzaming
Binnen de ondergrondse mijnbouwindustrie is er daarom een grote behoefte aan vergroening en verduurzaming. Elektrische aandrijving van bedrijfsmiddelen wordt gezien als het meest veelbelovende alternatief. De grote spelers in de automotive industrie focussen zich echter hoofdzakelijk op hybride en elektrische aandrijving van personenauto’s vanwege de veel hogere potentiële omvang van deze markt.
Projectdoelstellingen
Het consortium in dit project gaat een duurzame 4x4 mijnbouwvehicle ontwikkelen met de volgende kenmerken:
- Volledig elektrische efficiënte aandrijving.
- Elektromotor die in staat is om betere prestaties te leveren met minder slijtage in de aandrijflijn.
- Lagere onderhoudskosten en minder downtime dan de conventionele diesel aangedreven voertuigen die in de mijnbouw worden gebruikt.
- Verdubbeling van de levensduur en eliminatie van NOx-uitstoot.
Consortium
In onderhavig project is sprake van een kwalitatief hoogwaardig consortium dat bestaat uit twee projectpartners op een specifiek kennisgebied. HFX is een researchorganisatie pur sang en heeft veel kennis op het gebied van energiesystemen en hoog complexe industriële processen. Daarnaast beschikt het over de noodzakelijke kennis met betrekking tot motorische ontwikkelingen in de...
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 301.665 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HFX Research B.V.penvoerder
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
SMESH Powertrain TruckDit project ontwikkelt een innovatief platform met een efficiënte powertrain en SMESH-technologie om de acceptatie van alternatieve brandstoffen in de transportsector te versnellen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 187.075 | 2020 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
SMESH Powertrain Truck
Dit project ontwikkelt een innovatief platform met een efficiënte powertrain en SMESH-technologie om de acceptatie van alternatieve brandstoffen in de transportsector te versnellen.
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingenWierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Elektrische ‘heavy use’ E-UTVDe ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid. | 1.1 - Onderz... | € 114.795 | 2023 | Details |
Retrofit batterijkitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen
Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.
Elektrische ‘heavy use’ E-UTV
De ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid.
Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.