Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Projectdetails
Inleiding
Op dit moment zijn duurzame elektrische vervoersmiddelen voornamelijk beschikbaar in ‘Eerste Wereld’ landen. Echter, juist in (metropolen van) opkomende landen is de behoefte aan duurzame last-mile mobiliteitsoplossingen groot.
Dit komt met name door de exponentiële bevolkingsgroei en de hiermee samenhangende klimaatimpact (o.a. toenemende luchtvervuiling). Een belangrijk voertuig in dergelijke landen is de rickshaw (een driewielige tuk tuk).
Probleemstelling
Op dit moment staat een slecht publiek laadnetwerk (i.e. een minimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid) in deze opkomende landen de grootschalige doorbraak van elektrische rickshaws in de weg. Dit leidt bij chauffeurs tot zogenaamde ‘charge anxiety’.
Doel van het project
Dit MIT-R&D-samenwerkingsverband tussen TUX mobility en Paulides (de moederorganisatie van Advanced Electromagnetics) is gecreëerd om duurzame last-mile mobiliteit voor iedereen beschikbaar te maken.
Innovaties
De innovatie en gezamenlijke ontwikkeling binnen dit MIT-R&D-samenwerkingsproject ligt o.a. in:
-
Het eerste modulaire EV-platform wereldwijd (i.e. de skateboard architectuur) voor een betaalbaar, duurzaam en schaalbaar driewielig stadsvoertuig, aangedreven op zonne-energie en met de hoogste energie-efficiëntie in haar markt. Dit voertuig is onafhankelijk van de laadinfrastructuur en stoot geen negatieve externaliteiten uit. Hierbij mag niet worden ingeleverd op basisvereisten (o.a. range, acceleratie, snelheid en comfort).
-
Een effectief regeneratief remsysteem voor een lichtgewicht stadsvoertuig om tot circa 70% (t.o.v. 2-5% bij bestaande remsystemen) van de verloren kinetische energie bij start/stop acties te regenereren.
-
Elektrische in-wiel motoren en aandrijving voor een lichtgewicht stadsvoertuig met zowel een overtreffende power-to-weight ratio als een price-to-performance ratio.
-
Een optimale price-to-performance ratio voor een dakconstructie met geïntegreerde zonnepanelen, om tot 100% van de gemiddelde dagelijkse energiebehoefte te kunnen opwekken.
Partners en impact
De partners binnen dit MIT-R&D-samenwerkingsproject zijn sterk gefocust op R&D, met engineers van o.a. de technische universiteiten van Eindhoven, Delft, India en de USA.
Dit MIT-R&D-samenwerkingsverband plaatst Nederland in de schijnwerpers op het gebied van duurzame en low-cost stadsvoertuigen voor opkomende landen. Op zowel de korte als de lange termijn zorgt dit project voor tientallen directe en indirecte innovatiegerichte banen in de regio Zuid-Nederland.
Relevantie
Het project valt binnen de Topsectoren Logistiek (1E: Reductie in CO2-uitstoot, geluid en/of stank in de logistiek en 1H: Integratie van nieuwe technologie in logistieke processen) en HTSM (4C: Automotive).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Totale projectbegroting | € 576.830 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-10-2020 |
Einddatum | 30-9-2022 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TUX mobility B.V.penvoerder
- Paulides B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk TukHet project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie. | Mkb-innovati... | € 193.995 | 2015 | Details |
Guaranteed Mobility PlatformP33 Development en Bright Cape ontwikkelen een innovatief Mobility Platform dat met big data gegarandeerde mobiliteit biedt, de CO2-uitstoot vermindert en de kosten van autobezit verlaagt. | Mkb-innovati... | € 127.302 | 2016 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk Tuk
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie.
Guaranteed Mobility Platform
P33 Development en Bright Cape ontwikkelen een innovatief Mobility Platform dat met big data gegarandeerde mobiliteit biedt, de CO2-uitstoot vermindert en de kosten van autobezit verlaagt.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ETRIKEHet project ontwikkelt de E-Trike, een innovatief 3-wielig elektrisch voertuig voor 2 personen, gericht op duurzaamheid en vermindering van autobezit, met focus op technische en economische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Kunststof en lichtgewicht body en chassisFvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ONTWIKKELING DATAPLATFORM T.B.V. PEDAL-ASSISTED LAST MILE DELIVERYDynteq ontwikkelt een dataplatform voor "pedal-assisted" bezorgvoertuigen om unieke gebruikersdata te ontsluiten en de haalbaarheid van deze innovatieve technologie te onderzoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.
TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.
ETRIKE
Het project ontwikkelt de E-Trike, een innovatief 3-wielig elektrisch voertuig voor 2 personen, gericht op duurzaamheid en vermindering van autobezit, met focus op technische en economische haalbaarheid.
Kunststof en lichtgewicht body en chassis
FvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen.
ONTWIKKELING DATAPLATFORM T.B.V. PEDAL-ASSISTED LAST MILE DELIVERY
Dynteq ontwikkelt een dataplatform voor "pedal-assisted" bezorgvoertuigen om unieke gebruikersdata te ontsluiten en de haalbaarheid van deze innovatieve technologie te onderzoeken.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.