Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Projectdetails
Inleiding
Diesel is vandaag de dag, naast een populaire brandstof, geregeld in het nieuws. Dit nieuws is zelden positief. De negatieve gevolgen van dieselverbranding zijn welbekend, maar toch lijkt het niet te lukken het dieselgebruik afdoende terug te dringen. Hierbij gaat in het bijzonder de aandacht uit naar de bebouwde omgeving, waar veel mensen gezondheidsschade ondervinden van een matige tot slechte luchtkwaliteit.
Positieve Ontwikkelingen
Er is ook positief nieuws. Er worden talloze initiatieven ontplooid om ons wegvervoer te elektrificeren. Elektrische voertuigen zijn immers emissievrij. Zo is het inmiddels alweer enige tijd mogelijk om bij de plaatselijke autodealer een elektrische auto te bestellen. Dit geldt echter niet voor grote werkvoertuigen zoals verreikers. Hoewel er vanuit de markt grote vraag is naar elektrische alternatieven, blijken deze grootverbruikers van diesel niet gemakkelijk te elektrificeren. Wanneer er een elektrische motor in een verreiker wordt toegepast, is er namelijk een onwerkbaar groot accupakket nodig om een aanvaardbare werkduur te garanderen.
Projectdoel
In dit project gooien de partners het bestaande verreikerconcept op de schop. Door optimaal gebruik te maken van de kenmerken van elektrische aandrijvingen, bestaande waterstofgebaseerde technologie uit de (elektrische) automotive sector te valoriseren en een efficiëntere aandrijving op basis van twee separate, software-gestuurde elektrisch-hydraulische aandrijflijnen te ontwikkelen, wordt in dit project een prototype gerealiseerd met een werkduur van 8 tot 10 uur.
Partners en Verantwoordelijkheden
Lead partner Urban Mobility Systems is sinds haar oprichting actief als ontwikkelaar van elektrische voertuigen. De markt van grote werkvoertuigen is volledig nieuw voor het bedrijf. In dit project is Urban Mobility Systems hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn.
- Het recent gestarte Electric Drive Solutions zal actief worden in de ombouw van dieselbussen naar elektrische bussen.
- Met haar team van ervaren carrosseriebouwers zal zij in dit project de hoofdverantwoordelijkheid dragen voor de frame- en carrosserieontwikkeling en de realisatie van het prototype.
- VHS Special Products, onderdeel van Vissers Heftruck Service, is een gevestigde speler in de markt voor werkvoertuigen sinds 1996. Zij zal haar unieke marktkennis en technische kennis op het gebied van Manitou verreikers voornamelijk inzetten voor:
- Het opstellen van de juiste productspecificaties
- Het testen van het prototype
- De vermarkting van het product na afloop van het project.
Regionale Impact
De drie partners versterken met dit project de Zuid-Nederlandse Hightech, Logistiek en Maintenance clusters. De economische voordelen uit het project komen de regio ten goede, en bovendien zal de elektrische verreiker de werkgelegenheid op de bedrijfslocaties in Bladel en Oss significant vergroten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 262.885 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Urban Mobility Systems B.V.penvoerder
- Electric Drive Solutions B.V.
- VHS Special Products B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicleHet project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen. | Mkb-innovati... | € 301.665 | 2017 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 187.075 | 2020 | Details |
Universal GreenJobPullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen. | Mkb-innovati... | € 85.120 | 2019 | Details |
SMESH Powertrain TruckDit project ontwikkelt een innovatief platform met een efficiënte powertrain en SMESH-technologie om de acceptatie van alternatieve brandstoffen in de transportsector te versnellen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
Universal GreenJob
Pullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen.
SMESH Powertrain Truck
Dit project ontwikkelt een innovatief platform met een efficiënte powertrain en SMESH-technologie om de acceptatie van alternatieve brandstoffen in de transportsector te versnellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen. | Demonstratie... | € 678.294 | 2022 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Pilotproject Hybrid Energy Storage System BouwplaatsenHet project onderzoekt de haalbaarheid van een Hybrid Energy Storage System (HESS) voor emissievrije bouwplaatsen, met als doel Dura Vermeer onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen en netaansluitingen. | Demonstratie... | € 849.438 | 2024 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.
Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Pilotproject Hybrid Energy Storage System Bouwplaatsen
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Hybrid Energy Storage System (HESS) voor emissievrije bouwplaatsen, met als doel Dura Vermeer onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen en netaansluitingen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.