Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

Subsidie
€ 262.885
2018

Projectdetails

Inleiding

Diesel is vandaag de dag, naast een populaire brandstof, geregeld in het nieuws. Dit nieuws is zelden positief. De negatieve gevolgen van dieselverbranding zijn welbekend, maar toch lijkt het niet te lukken het dieselgebruik afdoende terug te dringen. Hierbij gaat in het bijzonder de aandacht uit naar de bebouwde omgeving, waar veel mensen gezondheidsschade ondervinden van een matige tot slechte luchtkwaliteit.

Positieve Ontwikkelingen

Er is ook positief nieuws. Er worden talloze initiatieven ontplooid om ons wegvervoer te elektrificeren. Elektrische voertuigen zijn immers emissievrij. Zo is het inmiddels alweer enige tijd mogelijk om bij de plaatselijke autodealer een elektrische auto te bestellen. Dit geldt echter niet voor grote werkvoertuigen zoals verreikers. Hoewel er vanuit de markt grote vraag is naar elektrische alternatieven, blijken deze grootverbruikers van diesel niet gemakkelijk te elektrificeren. Wanneer er een elektrische motor in een verreiker wordt toegepast, is er namelijk een onwerkbaar groot accupakket nodig om een aanvaardbare werkduur te garanderen.

Projectdoel

In dit project gooien de partners het bestaande verreikerconcept op de schop. Door optimaal gebruik te maken van de kenmerken van elektrische aandrijvingen, bestaande waterstofgebaseerde technologie uit de (elektrische) automotive sector te valoriseren en een efficiëntere aandrijving op basis van twee separate, software-gestuurde elektrisch-hydraulische aandrijflijnen te ontwikkelen, wordt in dit project een prototype gerealiseerd met een werkduur van 8 tot 10 uur.

Partners en Verantwoordelijkheden

Lead partner Urban Mobility Systems is sinds haar oprichting actief als ontwikkelaar van elektrische voertuigen. De markt van grote werkvoertuigen is volledig nieuw voor het bedrijf. In dit project is Urban Mobility Systems hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn.

  1. Het recent gestarte Electric Drive Solutions zal actief worden in de ombouw van dieselbussen naar elektrische bussen.
  2. Met haar team van ervaren carrosseriebouwers zal zij in dit project de hoofdverantwoordelijkheid dragen voor de frame- en carrosserieontwikkeling en de realisatie van het prototype.
  3. VHS Special Products, onderdeel van Vissers Heftruck Service, is een gevestigde speler in de markt voor werkvoertuigen sinds 1996. Zij zal haar unieke marktkennis en technische kennis op het gebied van Manitou verreikers voornamelijk inzetten voor:
    • Het opstellen van de juiste productspecificaties
    • Het testen van het prototype
    • De vermarkting van het product na afloop van het project.

Regionale Impact

De drie partners versterken met dit project de Zuid-Nederlandse Hightech, Logistiek en Maintenance clusters. De economische voordelen uit het project komen de regio ten goede, en bovendien zal de elektrische verreiker de werkgelegenheid op de bedrijfslocaties in Bladel en Oss significant vergroten.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 262.885

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Urban Mobility Systems B.V.penvoerder
  • Electric Drive Solutions B.V.
  • VHS Special Products B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle

Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.

€ 301.665
Mkb-innovati...

Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen

Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.

€ 183.680
Mkb-innovati...

Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis

Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.

€ 187.075
Mkb-innovati...

Universal GreenJob

Pullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen.

€ 85.120
Mkb-innovati...

SMESH Powertrain Truck

Dit project ontwikkelt een innovatief platform met een efficiënte powertrain en SMESH-technologie om de acceptatie van alternatieve brandstoffen in de transportsector te versnellen.

€ 200.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Demonstratie...

De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.

Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.

€ 678.294
1.1 - RSO1.1...

World Class Zero Emission Mobile Equipment

Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.

€ 441.290
Mkb-innovati...

Een schonere en duurzamere luchthaven

XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.

€ 20.000
Demonstratie...

Pilotproject Hybrid Energy Storage System Bouwplaatsen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Hybrid Energy Storage System (HESS) voor emissievrije bouwplaatsen, met als doel Dura Vermeer onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen en netaansluitingen.

€ 849.438
Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 20.000