Cargo Treatment on-Board
Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.
Projectdetails
Aanleiding
In Nederland wordt in de maritieme sector jaarlijks 199 miljoen ton aan fossiele en bio-based brandstoffen, en chemische natte bulkproducten overgeslagen.
Daarvan verdwijnt 0,1% naar de lucht als damp, ook wel vluchtige organische koolwaterstoffen (of VOC's) genoemd. VOC's, zoals benzeen en nafta, zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid en het milieu.
Doelstelling
Holland Drivelines Maassluis wil met Cargo Treatment-equipment, of CT, dit probleem aanpakken.
CT verwerkt met condensatietechniek gasvormige ladingresten van nat bulktransport tot de oorspronkelijke vloeibare lading. Er is daarmee geen uitstoot meer van deze schadelijke gassen.
Als 20% van de tankschepen in de binnenvaart CT gebruikt, voorkomt CT de uitstoot van schadelijke gassen, vergelijkbaar met 1 miljoen ton CO2 per jaar. Omdat het restproduct dezelfde eigenschappen heeft als het oorspronkelijke product, heeft het een marktwaarde en gaat het niet verloren.
Korte omschrijving
In dit project beproeft en verbetert Drivelines een pilotinstallatie op een varend binnenvaartschip.
Daarmee is CT on-board nieuw, want tot nu toe zijn er alleen plannen voor vaste wal-installaties. Deze vaste walinstallaties werken met andere technieken, zoals scrubben en wassen met actieve koolwaterstoffen.
Deze technieken hebben als groot nadeel dat de reststoffen verloren gaan en als gevaarlijk chemisch afval verwerkt moeten worden.
Een wetenschappelijk bureau en een classificatie-instantie meten en valideren de resultaten van de pilot. Uiteindelijk wil Drivelines in 2024 met een werkende CT on-boardinstallatie op de markt komen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 380.599 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | Jaar onbekend |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Holland Drivelines Maassluis B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
DEMO met experimentele ontwikkeling Vlamloze/Flameless Thermische Oxidiser (FTO) voor het ontgassenHet project ontwikkelt een mobiele FTO-installatie voor het veilig en efficiënt ontgassen van opslagtanks in de (petro)chemische industrie, met minimale emissies en elektriciteitsopwekking uit restdampen. | Demonstratie... | € 679.425 | 2023 | Details |
CET Investering in IVECO gastrucksCET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen. | Demonstratie... | € 1.022.667 | Onbekend | Details |
Energiebesparing en CO2 reductie bij circulaire zuivering afvalwaterHet project ontwikkelt een innovatieve technologie voor de terugwinning van ammonium uit afvalwater, gericht op CO2-reductie en marktintroductie binnen vier jaar. | Demonstratie... | € 815.854 | 2021 | Details |
Stoomrecompressie voor reductie van energiekosten en CO2-uitstoot in de Nederlandse procesindustrieHet project demonstreert de inzet van mechanische stoomrecompressie om laagwaardige stoom te valoriseren, wat leidt tot aanzienlijke energiebesparing en CO2-reductie in de procesindustrie. | Demonstratie... | € 1.224.339 | 2016 | Details |
Pilot CAMAK (Pilot CO2 als Meststof aan Koekoekspolder)Pilot CAMAK test de CO2-afvang en -verwerking uit afvalenergiecentrales voor duurzame toepassing in de tuinbouw, met als doel inzicht en opschaling van de CO2-keten te realiseren. | Demonstratie... | € 617.772 | Onbekend | Details |
DEMO met experimentele ontwikkeling Vlamloze/Flameless Thermische Oxidiser (FTO) voor het ontgassen
Het project ontwikkelt een mobiele FTO-installatie voor het veilig en efficiënt ontgassen van opslagtanks in de (petro)chemische industrie, met minimale emissies en elektriciteitsopwekking uit restdampen.
CET Investering in IVECO gastrucks
CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.
Energiebesparing en CO2 reductie bij circulaire zuivering afvalwater
Het project ontwikkelt een innovatieve technologie voor de terugwinning van ammonium uit afvalwater, gericht op CO2-reductie en marktintroductie binnen vier jaar.
Stoomrecompressie voor reductie van energiekosten en CO2-uitstoot in de Nederlandse procesindustrie
Het project demonstreert de inzet van mechanische stoomrecompressie om laagwaardige stoom te valoriseren, wat leidt tot aanzienlijke energiebesparing en CO2-reductie in de procesindustrie.
Pilot CAMAK (Pilot CO2 als Meststof aan Koekoekspolder)
Pilot CAMAK test de CO2-afvang en -verwerking uit afvalenergiecentrales voor duurzame toepassing in de tuinbouw, met als doel inzicht en opschaling van de CO2-keten te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Bioclean SolutionsBio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Reductie ladingdamp emissie binnenvaartMariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Reductie ladingdamp emissie binnenvaart
Mariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten.