Cargo Treatment on-Board

Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.

Subsidie
€ 380.599
Jaar onbekend

Projectdetails

Aanleiding

In Nederland wordt in de maritieme sector jaarlijks 199 miljoen ton aan fossiele en bio-based brandstoffen, en chemische natte bulkproducten overgeslagen.

Daarvan verdwijnt 0,1% naar de lucht als damp, ook wel vluchtige organische koolwaterstoffen (of VOC's) genoemd. VOC's, zoals benzeen en nafta, zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid en het milieu.

Doelstelling

Holland Drivelines Maassluis wil met Cargo Treatment-equipment, of CT, dit probleem aanpakken.

CT verwerkt met condensatietechniek gasvormige ladingresten van nat bulktransport tot de oorspronkelijke vloeibare lading. Er is daarmee geen uitstoot meer van deze schadelijke gassen.

Als 20% van de tankschepen in de binnenvaart CT gebruikt, voorkomt CT de uitstoot van schadelijke gassen, vergelijkbaar met 1 miljoen ton CO2 per jaar. Omdat het restproduct dezelfde eigenschappen heeft als het oorspronkelijke product, heeft het een marktwaarde en gaat het niet verloren.

Korte omschrijving

In dit project beproeft en verbetert Drivelines een pilotinstallatie op een varend binnenvaartschip.

Daarmee is CT on-board nieuw, want tot nu toe zijn er alleen plannen voor vaste wal-installaties. Deze vaste walinstallaties werken met andere technieken, zoals scrubben en wassen met actieve koolwaterstoffen.

Deze technieken hebben als groot nadeel dat de reststoffen verloren gaan en als gevaarlijk chemisch afval verwerkt moeten worden.

Een wetenschappelijk bureau en een classificatie-instantie meten en valideren de resultaten van de pilot. Uiteindelijk wil Drivelines in 2024 met een werkende CT on-boardinstallatie op de markt komen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 380.599

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
SubsidiejaarJaar onbekend

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Holland Drivelines Maassluis B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

Demonstratie...

DEMO met experimentele ontwikkeling Vlamloze/Flameless Thermische Oxidiser (FTO) voor het ontgassen

Het project ontwikkelt een mobiele FTO-installatie voor het veilig en efficiënt ontgassen van opslagtanks in de (petro)chemische industrie, met minimale emissies en elektriciteitsopwekking uit restdampen.

€ 679.425
Demonstratie...

CET Investering in IVECO gastrucks

CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.

€ 1.022.667
Demonstratie...

Energiebesparing en CO2 reductie bij circulaire zuivering afvalwater

Het project ontwikkelt een innovatieve technologie voor de terugwinning van ammonium uit afvalwater, gericht op CO2-reductie en marktintroductie binnen vier jaar.

€ 815.854
Demonstratie...

Stoomrecompressie voor reductie van energiekosten en CO2-uitstoot in de Nederlandse procesindustrie

Het project demonstreert de inzet van mechanische stoomrecompressie om laagwaardige stoom te valoriseren, wat leidt tot aanzienlijke energiebesparing en CO2-reductie in de procesindustrie.

€ 1.224.339
Demonstratie...

Pilot CAMAK (Pilot CO2 als Meststof aan Koekoekspolder)

Pilot CAMAK test de CO2-afvang en -verwerking uit afvalenergiecentrales voor duurzame toepassing in de tuinbouw, met als doel inzicht en opschaling van de CO2-keten te realiseren.

€ 617.772

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Bioclean Solutions

Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Reductie ladingdamp emissie binnenvaart

Mariflex Pump Services ontwikkelt een innovatieve Vapour Recovery Unit om ladingdamp efficiënt terug te winnen tijdens en na lossing, met als doel hogere ladingefficiency en vermindering van milieueffecten.

€ 20.000