Edion

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor vraaggeneratie in de natuurkunde om docenten tijd te besparen en studenten een boeiendere leerervaring te bieden.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

De oorzaak van het project is het bedenken van een nieuwe leer- en beoordelingsmethode om de opkomst van zeer geavanceerde chatbots zoals ChatGPT tegen te gaan. Door het automatiseren van het vraaggeneratieproces zal het systeem docenten helpen tijd te besparen en een meer boeiende leerervaring voor studenten te creëren.

Doelstellingen

  • Gebruikers krijgen toegang tot een oneindige stroom van oefeningen, wat leidt tot besparingen op les- en leermateriaal.
  • Na bevestiging van de technische haalbaarheid van een dergelijk systeem voor natuurkunde, zal het gemakkelijker worden om soortgelijke systemen voor andere natuurwetenschappen en geesteswetenschappen te conceptualiseren.
  • Het systeem zal gebruiksvriendelijk en toegankelijk worden ontworpen, waardoor het voor alle studenten gemakkelijker wordt om natuurkunde te leren en hun academische prestaties te verbeteren zonder te hoeven wachten op de volgende les om vragen te stellen.

Impact

Over het geheel genomen zal ons project bijdragen aan de vooruitgang van het vakgebied van de onderwijstechnologie, met de potentie om het natuurkundeonderwijs in Nederland en daarbuiten te verbeteren.

Activiteiten

De activiteiten die in het project worden uitgevoerd, omvatten:

  1. Lezen van whitepapers, onderzoeksartikelen en wetenschappelijke artikelen om een diepgaand begrip te ontwikkelen van huidige en opkomende grote taalmodellen (LLM's) en gerelateerde AI-technologieën.
  2. Testen van de beschikbare technologieën op hun vermogen om vragen te genereren, op te lossen en oplossingen voor te narreren voor natuurkundevragen op het niveau van de middelbare school.

We zullen deze tests uitvoeren door een reeks natuurkundethema's te selecteren om de vraag-antwoordgeneratiecapaciteiten voor te testen en de nauwkeurigheid en volledigheid van de gegenereerde inhoud van elk LLM te evalueren met behulp van een uitgebreide rubric.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Effectiever thuisstuderen - Slimme tutor systeem en robot

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een AI-gestuurde (web)applicatie en smart device om thuisstuderen te verbeteren, leraren te ontlasten en studieresultaten te verhogen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar AIPerLearn (AI-Powered Personalized Learning)

STARK Learning onderzoekt de toepassing en training van AI-modellen om het ontwikkelen van gepersonaliseerde lesmaterialen te automatiseren en de kwaliteit en validatie te waarborgen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Academic Language Checker (ALC)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Generiek Learning Framework

Het project onderzoekt de haalbaarheid van AI/ML-technologie voor het persoonlijk aanbieden van educatieve content binnen apps.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Project POLIGEN-AI

Het project richt zich op het ontwikkelen van een betrouwbare "fact-based" chatbot om desinformatie te bestrijden en geïnformeerde beslissingen te ondersteunen, met aandacht voor technische en juridische haalbaarheid.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Onderwijsleerdoelen met AI koppelen aan leerinhoud

Het project ontwikkelt een AI-model om betrouwbare educatieve content automatisch te koppelen aan leerdoelen, waardoor het onderwijs efficiënter lesmateriaal kan vinden.

€ 105.016
1.1 - Onderz...

Gepersonaliseerd, adaptief en inclusief

Dit project ontwikkelt een adaptief leersysteem voor neurodivergente en laagpresterende leerlingen in het reguliere onderwijs.

€ 282.492
Mkb-innovati...

Interactieve, adaptieve leeromgeving met verhalen- en uitdagingengenerator voor het voortgezet onderwijs

Het project ontwikkelt een innovatieve digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die gepersonaliseerd leren bevordert via een adaptieve verhalen- en uitdagingen-generator.

€ 198.375
Mkb-innovati...

e-LEARN-IT

Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

€ 82.768