UnLock

Het project richt zich op het versnellen van innovatie in de gemotoriseerde tweewieler sector om te voldoen aan nieuwe milieuwetgeving, met als doel de efficiëntie en duurzaamheid van voertuigen te verbeteren.

Subsidie
€ 116.116
2016

Projectdetails

Inleiding

De Gemotoriseerde Tweewieler sector vertegenwoordigt een toegevoegde waarde van meer dan 1,5 miljard euro per jaar in Europa, met een totale marktomvang van 10 miljard euro in Europa (bron: ACEM). Door de implementatie van de Framework Regulation ((EU) No 168/2013), klimaat- en energieakkoorden en nieuwe aangescherpte wetgeving rondom emissiewaarden (verwacht in 2020) dienen fabrikanten snel en efficiënt te innoveren om te voldoen aan de eisen die van kracht gaan worden op het gebied van milieuprestatie.

Technische Specificaties

Elk gemotoriseerd tweewielervoertuig in de markt is voorzien van een gestandaardiseerde Elektronische Capacitor Discharger unit (CDI-unit). Middels deze unit wordt de verbranding, het vermogen en daarmee ook de efficiëntie van het voertuig bepaald.

Huidige Beperkingen

Bij de meeste tweewielervoertuigen wordt door de fabrikant gebruikgemaakt van een gestandaardiseerde mechanische blokkade, zoals een varioring, om zo aan de wettelijke norm te voldoen van 25 km/h of 45 km/h. Deze ring blokkeert de automatische versnellingsbak en zorgt ervoor dat de motor niet kan overschakelen. Hierdoor loopt de motor met een hoger toerental bij een lagere snelheid. Dit heeft gevolgen voor de motor, zoals:

  • Snellere slijtage
  • Hoger brandstofverbruik
  • Hogere emissies qua CO2-uitstoot en fijnstoffen

Conclusie

Een combinatie van de juiste eigenschappen en prestaties ontbreekt vooralsnog binnen de range van huidige stand-alone systemen die dit contra-effect veroorzaken en daarmee gewenste duurzaamheidsprestaties beperken. Kortom, de huidige stand der technologie is niet toereikend.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 116.116

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
  • Onbekend

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverter

Het project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties.

€ 190.243
Mkb-innovati...

Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.

Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.

€ 200.000
Mkb-innovati...

ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.

€ 185.745
Mkb-innovati...

Econamiq-Modus

Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.

€ 43.831

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

LIFE Clean E...

EUropean MOtor REnovation initiative

The EU-MORE project aims to accelerate the replacement of inefficient electric motors through new policies and stakeholder collaboration to enhance energy savings and support EU climate objectives.

€ 1.119.300
EIC Pathfinder

A HOLISTIC APPROACH OF ELECTRIC MOTOR COOLING

E-COOL aims to enhance e-motor efficiency by developing innovative spray cooling technology, potentially increasing performance by 20% and supporting decarbonization in transportation.

€ 2.165.477
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
ERC Starting...

Electric Machines with Inherent Speed-Dependent Characteristics for More Sustainable and Efficient Energy Conversion

This ERC project aims to enhance electric machine efficiency by developing speed-dependent characteristics through innovative design methods, reducing energy consumption and resource use in the EU.

€ 1.499.921
Mkb-innovati...

Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s

EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.

€ 20.000