UnLock
Het project richt zich op het versnellen van innovatie in de gemotoriseerde tweewieler sector om te voldoen aan nieuwe milieuwetgeving, met als doel de efficiëntie en duurzaamheid van voertuigen te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
De Gemotoriseerde Tweewieler sector vertegenwoordigt een toegevoegde waarde van meer dan 1,5 miljard euro per jaar in Europa, met een totale marktomvang van 10 miljard euro in Europa (bron: ACEM). Door de implementatie van de Framework Regulation ((EU) No 168/2013), klimaat- en energieakkoorden en nieuwe aangescherpte wetgeving rondom emissiewaarden (verwacht in 2020) dienen fabrikanten snel en efficiënt te innoveren om te voldoen aan de eisen die van kracht gaan worden op het gebied van milieuprestatie.
Technische Specificaties
Elk gemotoriseerd tweewielervoertuig in de markt is voorzien van een gestandaardiseerde Elektronische Capacitor Discharger unit (CDI-unit). Middels deze unit wordt de verbranding, het vermogen en daarmee ook de efficiëntie van het voertuig bepaald.
Huidige Beperkingen
Bij de meeste tweewielervoertuigen wordt door de fabrikant gebruikgemaakt van een gestandaardiseerde mechanische blokkade, zoals een varioring, om zo aan de wettelijke norm te voldoen van 25 km/h of 45 km/h. Deze ring blokkeert de automatische versnellingsbak en zorgt ervoor dat de motor niet kan overschakelen. Hierdoor loopt de motor met een hoger toerental bij een lagere snelheid. Dit heeft gevolgen voor de motor, zoals:
- Snellere slijtage
- Hoger brandstofverbruik
- Hogere emissies qua CO2-uitstoot en fijnstoffen
Conclusie
Een combinatie van de juiste eigenschappen en prestaties ontbreekt vooralsnog binnen de range van huidige stand-alone systemen die dit contra-effect veroorzaken en daarmee gewenste duurzaamheidsprestaties beperken. Kortom, de huidige stand der technologie is niet toereikend.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 116.116 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
- Onbekend
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverterHet project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties. | Mkb-innovati... | € 190.243 | 2022 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverter
Het project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
EUropean MOtor REnovation initiativeThe EU-MORE project aims to accelerate the replacement of inefficient electric motors through new policies and stakeholder collaboration to enhance energy savings and support EU climate objectives. | LIFE Clean E... | € 1.119.300 | 2022 | Details |
A HOLISTIC APPROACH OF ELECTRIC MOTOR COOLINGE-COOL aims to enhance e-motor efficiency by developing innovative spray cooling technology, potentially increasing performance by 20% and supporting decarbonization in transportation. | EIC Pathfinder | € 2.165.477 | 2024 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Electric Machines with Inherent Speed-Dependent Characteristics for More Sustainable and Efficient Energy ConversionThis ERC project aims to enhance electric machine efficiency by developing speed-dependent characteristics through innovative design methods, reducing energy consumption and resource use in the EU. | ERC Starting... | € 1.499.921 | 2023 | Details |
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’sEPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
EUropean MOtor REnovation initiative
The EU-MORE project aims to accelerate the replacement of inefficient electric motors through new policies and stakeholder collaboration to enhance energy savings and support EU climate objectives.
A HOLISTIC APPROACH OF ELECTRIC MOTOR COOLING
E-COOL aims to enhance e-motor efficiency by developing innovative spray cooling technology, potentially increasing performance by 20% and supporting decarbonization in transportation.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Electric Machines with Inherent Speed-Dependent Characteristics for More Sustainable and Efficient Energy Conversion
This ERC project aims to enhance electric machine efficiency by developing speed-dependent characteristics through innovative design methods, reducing energy consumption and resource use in the EU.
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.