ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.

Subsidie
€ 185.745
2020

Projectdetails

1. SAMENVATTING

1.1. Aanleiding

Binnen de stadslogistiek is het gebruik van elektronisch ondersteunde tweewielers door bezorg- en pakketdiensten de afgelopen jaren sterk toegenomen, welke een duurzaam alternatief bieden voor de traditionele scooters en bezorgauto's.

Echter, hebben de elektrische tweewielers ook nadelen. In hun gebruik worden ze beperkt door de capaciteit van de aanwezige accu, en bovendien hebben ze door beperkte rijcontrole bij hoge snelheid een negatieve invloed op de verkeersveiligheid in de stedelijke omgeving.

In een recent haalbaarheidsonderzoek heeft Scope Cycling met positief resultaat de mogelijkheden onderzocht voor de ontwikkeling van een bandenspanningsregulatiesysteem voor tweewielers, waarmee tijdens een rit de grip op de ondergrond wordt verbeterd en de rolweerstand verminderd. Uit dit onderzoek bleek dat deze ontwikkeling de energie-efficiëntie verbetert en de rijveiligheid verhoogt.

1.2. Doel en samenwerking

Het doel van dit project is de ontwikkeling van een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor (elektrische) tweewielers, ingebouwd in het wiel. Dit project wordt uitgevoerd door partners KuBus Corporate BV (handelsnaam: Scope Cycling) en EPHI BV.

Scope Cycling is een gerenommeerd ontwikkelaar van hoogwaardige en baanbrekende innovaties binnen de fietssport, en EPHI BV is een gespecialiseerde ontwikkelaar van embedded systemen, mechatronica en oplossingen binnen de logistiek en intra-logistiek. Door de aanvullende gespecialiseerde kennis van beide partijen is er sprake van sterke complementaire samenwerking.

1.3. Innovatie

Binnen onderhavig project zal een praktijkwaardig prototype ontwikkeld worden voor een bandenspanningsregulatiesysteem. Het systeem zal berijders van tweewielers in staat stellen hun bandenspanning tijdens de rit te reguleren.

Zodoende kunnen zij hun controle over en de energie-efficiëntie van het voertuig naargelang de weersomstandigheden en de ondergrond verbeteren. Het systeem zal bij toepassing op elektronisch ondersteunde rijwielen binnen de stadslogistiek leiden tot een significante CO2-reductie en bovendien de rijveiligheid aanzienlijk ten goede komen.

1.4. Economische meerwaarde

Het systeem zal door Scope Cycling worden vermarkt binnen twee marktsegmenten:

  1. Bezorg- en pakketdiensten die gebruik maken van e-bikes binnen de stadslogistiek.
  2. De fietsensport op topniveau en amateurfietsers.

Het eerste marktsegment is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid in Nederland en andere westerse landen maken een vergelijkbare ontwikkeling door. Het tweede marktsegment is in de loop van de vorige eeuw wereldwijd uitgegroeid tot een heuse subcultuur, met duizenden professionele fietsers en miljoenen fanatieke amateurs.

EPHI zal de productie op zich nemen. Beide aanvragers verwachten een terugverdientijd van ongeveer drie jaar.

1.5. Meerwaarde voor de topsectoren en Zuid-Nederland

Tijdens onderhavig project zal binnen topsector Hightech Systemen & Materialen een nieuw product ontwikkeld worden dat zijn toepassing zal vinden binnen topsector Logistiek.

Hierbij vindt onderhavig project in het bijzonder aansluiting met de thema's:

  • Reductie in CO2-uitstoot
  • Electronics
  • Embedded systems
  • ICT

Deze thema's zijn gedefinieerd in het document MKB-innovatieagenda's 2020. Voor Zuid-Nederland heeft dit project grote meerwaarde voor de sector stadslogistiek door toename van bedrijvigheid bij toeleveranciers, projectpartners en lokale distributeurs.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 185.745
Totale projectbegroting€ 530.700

Tijdlijn

Startdatum11-9-2020
Einddatum10-9-2022
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • KuBus Corporate BVpenvoerder
  • EPHI BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Healthy & Green Mobility for Eldery

De ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei.

€ 169.610
Mkb-innovati...

Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.

Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Universal GreenJob

Pullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen.

€ 85.120
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
Mkb-innovati...

Één rotte appel in de mand… technologie voor duurzame fruitopslag in controlled-atmosphere bewaring

Het project ontwikkelt StoreSafe, een sensorsysteem dat voedselverspilling in CA-bewaring van fruit vermindert en duurzaamheid bevordert.

€ 200.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid.

€ 20.000
Demonstratie...

Acceleration of on-board solar for automotive and electric transportation

Dit project ontwikkelt en test een innovatief zonne-elektrisch voertuig (VIPV) dat CO2-uitstoot met 70% vermindert, met als doel marktintroductie en veilige integratie van zonne-energie in auto's.

€ 1.541.122
Demonstratie...

Changing Tires

Tyromer Europe B.V. ontwikkelt een demonstratiefabriek voor mechanische devulkanisatie van oud rubber tot Tyre Derived Polymer, met als doel 20% hergebruik in nieuwe autobanden en CO2-reductie.

€ 1.742.705
Demonstratie...

Gasloos Wonen Goed Geregeld

Het project ontwikkelt een prototype van een model based predictive controller voor verduurzaming van appartementencomplexen, gericht op energiebesparing en gebruikerscomfort, met een pilot in een VvE.

€ 266.396
Demonstratie...

Het Indië-terrein: Een slimme buurtbatterij in de oude weverij

Het project ontwikkelt een user-centered lokaal energiesysteem met VRFB-batterijen en warmteopslag om flexibiliteit in de elektriciteitsvoorziening te realiseren en bewoners een actieve rol te geven in de energietransitie.

€ 446.909