Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Essing Performance Center B.V. (hierna EPC) is actief op het gebied van de ontwikkeling van software en hardware waarmee een motorvoertuig meer vermogen krijgt of, bij gelijkblijvend vermogen, minder brandstof verbruikt.
Achtergrond
In de automotive industrie worden recentelijk in motorvoertuigen motoren ingebouwd met een ingebouwde Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling, hierna genoemd: AACU, waardoor de motor minder energie nodig heeft en minder brandstof verbruikt. AACU-systemen kunnen in oudere motorvoertuigen achteraf niet ingebouwd worden.
Doelstelling
EPC is voornemens een systeem (software en hardware) te gaan ontwikkelen waarmee het mogelijk wordt om AACU ook in oudere motorvoertuigen te bewerkstelligen. Hiertoe wil EPC een technisch economisch haalbaarheidsonderzoek gaan uitvoeren.
Onderzoeksopzet
Literatuuronderzoek
a. Ten behoeve van dit haalbaarheidsonderzoek zal EPC op grond van literatuur-, internet-, markt- en patentonderzoek nagaan welke systemen voor AACU er reeds op de markt zijn.
Technisch Onderzoek
b. Vervolgens zal EPC via eigen technisch onderzoek nagaan of een technisch geheel nieuw achteraf in te bouwen systeem voor AACU voor oudere motorvoertuigen technisch haalbaar is. Daartoe zullen er specifieke meetapparatuur, sensoren en onderdelen voor een bovenliggend nokkenassysteem voor aansluiting op de cilinderkoppen moeten worden aangeschaft waarmee dan een prototype van een AACU-systeem kan worden gebouwd.
Softwareontwikkeling
c. Bovendien zal EPC zelf software ontwikkelen voor de aansturing van het AACU-systeem.
Economische Haalbaarheid
d. Na de bepaling van de technische haalbaarheid van het AACU-systeem zal door EPC de bedrijfseconomische haalbaarheid van het nieuwe systeem worden bepaald. Dit zal gebeuren door de brandstofbesparing per gereden kilometer te vergelijken met de kosten en investeringen die noodzakelijk zijn voor de inbouw van het AACU-systeem in motorvoertuigen.
Projectevaluatie
Binnen het haalbaarheidsonderzoek zal EPC dus onderzoeken of en zo ja hoe het mogelijk is om een Achteraf-AACU-systeem te ontwikkelen, dat op zoveel mogelijk motorvoertuigen vanaf emissieklasse Euro 4 geïnstalleerd kan worden en effectief is. Het Achteraf-AACU-systeem bestaat nog niet.
Economische Calculatie
De bedrijfseconomische calculatie van de economische haalbaarheid is een belangrijk onderdeel van het project. Tevens zal er een economische evaluatie uitgevoerd worden waarbij er een schatting zal worden gemaakt wat de uiteindelijke tijdsinspanning en bijbehorende kosten zullen zijn om de nieuwe Achteraf-AACU-hardware en -software te ontwikkelen, te testen en uit te rollen in de markt.
Marktmodel
Daarbij zal tevens een marktmodel en afzet/omzetverwachting voor de nieuwe AACU-software en -hardware worden opgesteld, met daaruit volgend een netto winst en cashflow ten gevolge van de uitvoering van het project. Afzetten van de kosteninspanningen en investeringen tegen de verwachte marktopbrengsten (dus: prognose van ROI) zal uiteindelijk de grondslag geven voor een go-nogo besluit voor een vervolgproject op dit haalbaarheidsonderzoek.
Verwachting
De verwachting is dat een Achteraf-AACU-systeem tot circa 20% brandstof zal besparen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 76.500 |
Tijdlijn
Startdatum | 15-4-2020 |
Einddatum | 31-3-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Essing Performance Center B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigenADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van de Aerox-Injector 3.0 in combinatie met plasma geactiveerd waterHet project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek voor de ontwikkeling van de Aerox-Injector 3.0 met plasma geactiveerd water voor geurreductie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller podAAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van de Aerox-Injector 3.0 in combinatie met plasma geactiveerd water
Het project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek voor de ontwikkeling van de Aerox-Injector 3.0 met plasma geactiveerd water voor geurreductie.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller pod
AAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
UnLockHet project richt zich op het versnellen van innovatie in de gemotoriseerde tweewieler sector om te voldoen aan nieuwe milieuwetgeving, met als doel de efficiëntie en duurzaamheid van voertuigen te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 116.116 | 2016 | Details |
CET Investering in IVECO gastrucksCET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen. | Demonstratie... | € 1.022.667 | Onbekend | Details |
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
UnLock
Het project richt zich op het versnellen van innovatie in de gemotoriseerde tweewieler sector om te voldoen aan nieuwe milieuwetgeving, met als doel de efficiëntie en duurzaamheid van voertuigen te verbeteren.
CET Investering in IVECO gastrucks
CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.