Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Op het snelwegennet en in de grote steden is verkeersmanagement in Nederland goed geregeld. Meerdere verkeerscentrales monitoren de wegen via camera’s en detectielussen en kunnen binnen enkele minuten een scenario, via de borden boven de weg, uitvoeren op een wegvak.
Mobiele DRIP's
Bij calamiteiten, wegwerkzaamheden en evenementen zijn er meestal geen vaste borden aanwezig boven de weg en worden er mobiele tekstwagens, botsabsorbers, lichtmasten en RWS-auto’s ingezet. Deze mobiele DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen) worden vooraf of op locatie ingesteld met een afbeelding of een paar regels tekst.
Probleemstelling
Bij een veranderend verkeersbeeld of calamiteiten is er geen verkeerscentrale die de borden kan aansturen en neemt de filedruk en onveiligheid toe. Het aantal evenementen in Nederland neemt de laatste jaren fors toe. In de vijftig grootste gemeenten groeit het aantal met 20% per jaar tot ruim 2200 in 2017. Het merendeel (60%) van deze evenementen vindt plaats buiten de grote steden, wat een grote druk legt op het wegennetwerk in de regio.
Verkeersongevallen
Daarnaast neemt ook het aantal verkeersongevallen bij wegwerkzaamheden de laatste jaren weer sterk toe. Dit staat lijnrecht tegenover de Europese visie om het aantal verkeersdoden in 2050 naar 0 te brengen. Een van de oorzaken is de groei van het aantal auto’s op de weg, maar ook afleiding door telefoongebruik speelt een grote rol.
Oplossing
Ledyears en Wagenaar willen de apparatuur langs de weg slimmer maken met sensoren en real-time koppelen aan een cloudplatform. De sensoren monitoren het verkeersbeeld en het cloudplatform kan op basis daarvan direct wijzigingen toepassen op het netwerk van displays.
Voordelen van het integrale systeem
Met dit integrale systeem kan de doorstroming bij evenementen door dynamische routering worden verhoogd, wordt het verkeersbeeld automatisch gemonitord en kan het aantal ongevallen bij wegwerkzaamheden worden verlaagd.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 198.700 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Ledyears B.V.penvoerder
- Wagenaar Wegbebakening B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Assistance OnlineHet project ontwikkelt een SaaS-platform, Assistance Online, om de afhandeling van verkeersincidenten te versnellen en de communicatie tussen bergingsbedrijven en ketenpartners te verbeteren, waardoor files en CO2-uitstoot verminderen. | Mkb-innovati... | € 198.630 | 2017 | Details |
MySmartCity – Common Operational PictureHet project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten. | Mkb-innovati... | € 199.549 | 2021 | Details |
Regie over de bouwlogistiekHet project ontwikkelt een digitaal control center om de logistiek van bouwmaterialen te optimaliseren, waardoor congestie en uitstoot in stedelijke gebieden verminderd worden. | Mkb-innovati... | € 197.519 | 2018 | Details |
TrafficEdgeMobility Sensing ontwikkelt het AI-gestuurde TrafficEdge-algoritme voor energiezuinige detectie en classificatie van voertuigen in IoT-pods, om haar marktpositie te versterken en exportkansen te vergroten. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2021 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | Mkb-innovati... | € 285.600 | 2019 | Details |
Assistance Online
Het project ontwikkelt een SaaS-platform, Assistance Online, om de afhandeling van verkeersincidenten te versnellen en de communicatie tussen bergingsbedrijven en ketenpartners te verbeteren, waardoor files en CO2-uitstoot verminderen.
MySmartCity – Common Operational Picture
Het project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten.
Regie over de bouwlogistiek
Het project ontwikkelt een digitaal control center om de logistiek van bouwmaterialen te optimaliseren, waardoor congestie en uitstoot in stedelijke gebieden verminderd worden.
TrafficEdge
Mobility Sensing ontwikkelt het AI-gestuurde TrafficEdge-algoritme voor energiezuinige detectie en classificatie van voertuigen in IoT-pods, om haar marktpositie te versterken en exportkansen te vergroten.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Connected Traffic SupervisorHet project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2020 | Details |
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
iDashHet project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Truck Smart VisionRietveld Truck Rendement Services onderzoekt de haalbaarheid van een slimme veiligheidsoplossing die gevaarlijke situaties in het vrachtwagengebruik real-time herkent en voorkomt, om schadelast te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Connected Traffic Supervisor
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen.
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)
Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen.
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
iDash
Het project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
Truck Smart Vision
Rietveld Truck Rendement Services onderzoekt de haalbaarheid van een slimme veiligheidsoplossing die gevaarlijke situaties in het vrachtwagengebruik real-time herkent en voorkomt, om schadelast te verminderen.