Connected Traffic Supervisor
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen.
Projectdetails
Inleiding
Nederland kent een steeds hoger wordende filedruk waarbij dit in de toekomst zal leiden tot meer knelpunten en fileleed. Door deze toenemende filedruk zal ook de economische schade verder stijgen. Ongeveer 66% van de filezwaarte wordt veroorzaakt door een hoog verkeersaanbod. Overige oorzaken zijn ongevallen, wegwerkzaamheden en evenementen.
Huidige situatie
Om snel te kunnen acteren onder deze situaties stellen wegbeheerders regelscenario’s op. Een regelscenario beschrijft welke verkeersmanagementmaatregelen worden ingezet onder welke omstandigheden. In de huidige praktijk zijn de regelscenario’s van de wegbeheerders niet goed afgestemd met de diensten van de service providers (SP). Hierdoor gaat er nog veel kostbare tijd verloren en is de file al flink gegroeid voordat de service providers goede reisadviezen kunnen uitbrengen.
Bereik en mogelijkheden
Daarnaast kunnen de maatregelen van de wegbeheerders slechts een kleine groep van de weggebruikers bereiken die de wegkantsystemen passeren. Daarentegen kunnen de service providers een veel breder publiek bereiken. Bovendien zijn persoonsgebonden reisadviezen mogelijk. Op dit moment wordt de informatie van de regelscenario’s nauwelijks gedeeld met de service providers.
Doel van het onderzoek
Daarom is het doel van dit haalbaarheidsonderzoek om te kijken naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een ketenoplossing (Connected Traffic Supervisor - CTS) in combinatie met een geavanceerd beslissingsondersteunend systeem. Door middel van CTS kan de regelscenario-informatie via een real-time, snel en betrouwbaar uitwisselplatform beschikbaar worden gesteld aan de service providers. Hierdoor kunnen de weggebruikers snelle en gepaste reisadviezen ontvangen.
Haalbaarheidstraject
In het beoogde haalbaarheidstraject is Scenwise voornemens te onderzoeken welke techniek geschikt is voor het triggeren van de regelscenario’s en hoe de verkeersmanagementmaatregelen gekoppeld kunnen worden met de diensten van de service providers. Dit om de doorstroming op het wegennetwerk te verbeteren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Scenwise BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling Het Verkeersmanagement BreinDeze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een innovatief softwareplatform voor verkeersmanagement dat bestaande producten integreert en toekomstige evolutie mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2020 | Details |
BCT (Bouwverkeer Control Tower)Het project onderzoekt de ontwikkeling van een systeem voor het monitoren en optimaliseren van bouwverkeer om kosten en hinder te verminderen. | Mkb-innovati... | € 19.892 | 2023 | Details |
BUSINESS MODEL REAL-TIME VOORSPELINFORMATIE IN STEDELIJK VERKEERSMANAGEMENTDAT.Mobility BV onderzoekt de haalbaarheid en waarde van real-time voorspellingsinformatie voor stedelijk verkeersmanagement om congestie te verminderen en doorstroming te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Ontwikkeling Het Verkeersmanagement Brein
Deze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een innovatief softwareplatform voor verkeersmanagement dat bestaande producten integreert en toekomstige evolutie mogelijk maakt.
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)
Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen.
BCT (Bouwverkeer Control Tower)
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een systeem voor het monitoren en optimaliseren van bouwverkeer om kosten en hinder te verminderen.
BUSINESS MODEL REAL-TIME VOORSPELINFORMATIE IN STEDELIJK VERKEERSMANAGEMENT
DAT.Mobility BV onderzoekt de haalbaarheid en waarde van real-time voorspellingsinformatie voor stedelijk verkeersmanagement om congestie te verminderen en doorstroming te optimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 198.700 | 2018 | Details |
MySmartCity – Common Operational PictureHet project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten. | Mkb-innovati... | € 199.549 | 2021 | Details |
Regie over de bouwlogistiekHet project ontwikkelt een digitaal control center om de logistiek van bouwmaterialen te optimaliseren, waardoor congestie en uitstoot in stedelijke gebieden verminderd worden. | Mkb-innovati... | € 197.519 | 2018 | Details |
Assistance OnlineHet project ontwikkelt een SaaS-platform, Assistance Online, om de afhandeling van verkeersincidenten te versnellen en de communicatie tussen bergingsbedrijven en ketenpartners te verbeteren, waardoor files en CO2-uitstoot verminderen. | Mkb-innovati... | € 198.630 | 2017 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
MySmartCity – Common Operational Picture
Het project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten.
Regie over de bouwlogistiek
Het project ontwikkelt een digitaal control center om de logistiek van bouwmaterialen te optimaliseren, waardoor congestie en uitstoot in stedelijke gebieden verminderd worden.
Assistance Online
Het project ontwikkelt een SaaS-platform, Assistance Online, om de afhandeling van verkeersincidenten te versnellen en de communicatie tussen bergingsbedrijven en ketenpartners te verbeteren, waardoor files en CO2-uitstoot verminderen.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.