iDash
Het project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Ondanks de recente (en tijdelijke) daling in de dagelijkse verkeersproblemen, is het de verwachting dat in de komende periode, door economische groei en gereduceerde Covid-19 maatregelen, het fileleed weer zal stijgen. Het gevolg zal zijn dat het niveau van de verkeersknelpunten weer terug zal keren naar het oude niveau van 2019 en dat zal overstijgen.
Ontwikkeling van de iVRI
Een van de recent ontwikkelde nieuwe oplossingen die bijdragen om reizigers vlot van A naar B te laten gaan en het milieu zo min mogelijk te belasten, is de ontwikkeling van de "Intelligente Verkeersregelinstallatie" (iVRI). De belangrijkste toegevoegde waarde van deze ontwikkeling is dat een verkeersregelinstallatie niet meer als enkelvoudige regelunit het verkeer regelt, maar hierbij gebruikmaakt van een communicatiekanaal waarmee rechtstreeks met verkeersdeelnemers (digitaal) gecommuniceerd kan worden.
Nieuwe dynamiek tussen spelers
Hierdoor is een nieuw speelveld ontstaan tussen:
- Wegbeheerders
- iVRI-leveranciers
- Service Providers van informatiediensten
Echter, de communicatie tussen deze spelers is nog erg gefragmenteerd omdat de digitale koppelingen tussen deze spelers en de vormen van beschikbare data waarvan zij gebruikmaken, veelal nieuw zijn.
Huidige situatie en consequenties
Hierdoor is de situatie ontstaan dat er geen overzicht is in de veelvoud van mogelijke combinaties tussen de verschillende spelers en situaties waarbinnen (i)VRI-systemen regionaal worden ingezet. Dit heeft als consequentie dat de baten voor de verkeersdoorstroming binnen één regionaal (i)VRI-systeem efficiënt niet worden benut, omdat systemen van weggebruikers niet goed aansluiten op de systemen van de leveranciers en de wegbeheerders.
Doel van het project
Spyndle beoogt de haalbaarheid te onderzoeken van iDash: een (technisch) nieuwe Cloud datafusie oplossing die de veelvoud aan datastromen van regionale iVRI's op een holistische manier met elkaar verbindt om de verkeersdoorstroming op landelijk niveau te verbeteren. Momenteel zijn er geen systemen beschikbaar die:
- Real-time continu en integraal inzicht geven in de verkeerssituatie tussen verschillende iVRI's
- Beslissingsondersteuning bieden voor het proactief verbeteren van de verkeersdoorstroming door het aanpassen van de interacties tussen gefragmenteerde iVRI-systemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Quovadits B.V. (h.o.d.n. Spyndle)penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ITD Intelligent Transport-data dashboardCoseco ontwikkelt een integrale data-oplossing voor openbaar vervoer om efficiëntie, veiligheid en servicelevels te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 19.982 | 2021 | Details |
Connected Traffic SupervisorHet project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
BUSINESS MODEL REAL-TIME VOORSPELINFORMATIE IN STEDELIJK VERKEERSMANAGEMENTDAT.Mobility BV onderzoekt de haalbaarheid en waarde van real-time voorspellingsinformatie voor stedelijk verkeersmanagement om congestie te verminderen en doorstroming te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Traffic Life InterchangeHet project onderzoekt de haalbaarheid van een centrale mobiliteitsinformatiewolk voor realtime gegevensuitwisseling in Europa. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
ITD Intelligent Transport-data dashboard
Coseco ontwikkelt een integrale data-oplossing voor openbaar vervoer om efficiëntie, veiligheid en servicelevels te verbeteren.
Connected Traffic Supervisor
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen.
BUSINESS MODEL REAL-TIME VOORSPELINFORMATIE IN STEDELIJK VERKEERSMANAGEMENT
DAT.Mobility BV onderzoekt de haalbaarheid en waarde van real-time voorspellingsinformatie voor stedelijk verkeersmanagement om congestie te verminderen en doorstroming te optimaliseren.
Traffic Life Interchange
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een centrale mobiliteitsinformatiewolk voor realtime gegevensuitwisseling in Europa.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 198.700 | 2018 | Details |
Een actuele en continue informatiebron over verplaatsingsgedrag voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteemDAT.Mobility en Mobidot ontwikkelen een geavanceerd dataplatform voor nauwkeurige mobiliteitsanalyses via mobile sensing, ter ondersteuning van innovatief verkeer- en vervoersbeleid. | Mkb-innovati... | € 136.771 | 2020 | Details |
Betrouwbaardere en nauwkeurigere verkeersmodellen met big dataMezuro B.V. en DAT.Mobility B.V. ontwikkelen innovatieve data-analyse technieken voor nauwkeurige verkeersmodellen, gericht op het verbeteren van verkeersmanagement en smart mobility. | Mkb-innovati... | € 199.710 | 2016 | Details |
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | Mkb-innovati... | € 112.007 | 2016 | Details |
Dynamic Logistics DashboardHet project ontwikkelt een dashboard voor real-time logistieke processen, optimaliseert ritten en verhoogt efficiëntie en transparantie in de keten. | Mkb-innovati... | € 149.350 | 2020 | Details |
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
Een actuele en continue informatiebron over verplaatsingsgedrag voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteem
DAT.Mobility en Mobidot ontwikkelen een geavanceerd dataplatform voor nauwkeurige mobiliteitsanalyses via mobile sensing, ter ondersteuning van innovatief verkeer- en vervoersbeleid.
Betrouwbaardere en nauwkeurigere verkeersmodellen met big data
Mezuro B.V. en DAT.Mobility B.V. ontwikkelen innovatieve data-analyse technieken voor nauwkeurige verkeersmodellen, gericht op het verbeteren van verkeersmanagement en smart mobility.
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.
Dynamic Logistics Dashboard
Het project ontwikkelt een dashboard voor real-time logistieke processen, optimaliseert ritten en verhoogt efficiëntie en transparantie in de keten.