Assistance Online
Het project ontwikkelt een SaaS-platform, Assistance Online, om de afhandeling van verkeersincidenten te versnellen en de communicatie tussen bergingsbedrijven en ketenpartners te verbeteren, waardoor files en CO2-uitstoot verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Volgens ramingen van TNO bedraagt de economische schade alleen al voor het vrachtverkeer door files tussen de 857 miljoen en 1,114 miljard (bron: Economische Wegwijzer 2016). Deze bedragen stijgen de afgelopen jaren snel, door toename van de filedruk. De meest kwetsbare verkeersaders zijn geconcentreerd in de regio Rotterdam - Den Haag. Ongeveer 25% van de filezwaarte wordt veroorzaakt door “incidenten” (bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu). Ook dit aandeel van files dat door incidenten wordt veroorzaakt is in de afgelopen jaren sterk gestegen (van 14% in 2007).
Samenwerking van Bergingsbedrijven
Vier bergingsbedrijven, Vreugdenhil, Bergnet, Wolves en BCU, hebben samen met penvoerder RGB+ de handen ineengeslagen om de workflow en communicatie rondom incidenten te verbeteren. Door tijdige en betere informatie-uitwisseling kan de afhandeling van incidenten tenminste 10% versneld worden.
Ontwikkeling van het SaaS-platform
Door de ontwikkeling van het nieuwe SaaS-platform Assistance Online kunnen incidenten door een berger efficiënter en sneller worden afgehandeld. Daarnaast wordt alle data aan alle ketenpartijen (bijv. Rijkswaterstaat, alarmcentrales, verkeerscentrales, Bond van Verzekeraars) beschikbaar gesteld, waardoor dubbele invoer en bellen en mailen tot een minimum beperkt worden.
Optimalisatie van Transport
Ook worden alle locaties, beladingen en planningen van de bergings- en transportvoertuigen in het platform beschikbaar gesteld voor collega-bergers. Hiermee kan transport en repatriëren van voertuigen van verschillende bergers worden gecombineerd tot een optimale bezetting. Hierdoor wordt minder “leeg” gereden en wordt CO2-uitstoot door extra kilometers voorkomen. Het platform verzorgt hiervoor het advies, de communicatie en de eventuele facturatie tussen de partijen.
Verbetering van Informatiestromen
Assistance Online zal informatiestromen verzorgen voor aanmelding, planning, opdrachtverstrekking en facturatie of verrekening tussen verschillende partijen, met het doel om de tijd tussen aanmelden van het incident en vrijgeven van het wegvak aanzienlijk te bekorten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 198.630 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- RGB+ Automatisering B.V.penvoerder
- Autohulpdienst Bergnet BV
- Vreugdenhil Berging B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Regie over de bouwlogistiekHet project ontwikkelt een digitaal control center om de logistiek van bouwmaterialen te optimaliseren, waardoor congestie en uitstoot in stedelijke gebieden verminderd worden. | Mkb-innovati... | € 197.519 | 2018 | Details |
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 198.700 | 2018 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | Mkb-innovati... | € 285.600 | 2019 | Details |
MySmartCity – Common Operational PictureHet project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten. | Mkb-innovati... | € 199.549 | 2021 | Details |
Regie over de bouwlogistiek
Het project ontwikkelt een digitaal control center om de logistiek van bouwmaterialen te optimaliseren, waardoor congestie en uitstoot in stedelijke gebieden verminderd worden.
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.
MySmartCity – Common Operational Picture
Het project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Truck Smart VisionRietveld Truck Rendement Services onderzoekt de haalbaarheid van een slimme veiligheidsoplossing die gevaarlijke situaties in het vrachtwagengebruik real-time herkent en voorkomt, om schadelast te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Connected Traffic SupervisorHet project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2020 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Truck Smart Vision
Rietveld Truck Rendement Services onderzoekt de haalbaarheid van een slimme veiligheidsoplossing die gevaarlijke situaties in het vrachtwagengebruik real-time herkent en voorkomt, om schadelast te verminderen.
Connected Traffic Supervisor
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen.
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)
Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.