Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In het project wordt een multifunctionele mobiele graafmachine die volledig moet worden aangedreven door een tweeledige elektromotor ontwikkeld. Deze ontwikkeling sluit nauw aan bij de wens vanuit de markt naar duurzame alternatieven, welke op dit moment niet aanwezig zijn in de markt.
Huidige situatie
Momenteel is het binnen de sector gangbaar dat krachtige bouwmachines (op wielen) draaien op fossiele brandstoffen. Deze zijn niet toekomstbestendig, gezien de recente uitspraak van de Raad van State over de aanpak van de stikstofcrisis.
Toepassing van elektrificatie
Vooralsnog wordt elektrificatie in de meeste gevallen toegepast op machines uit het segment van rupsvoertuigen en wielladers. Door een mobiele bandenkraan te elektrificeren, zijn de volgende voordelen te behalen:
- Het gebruik van kostbare en vervuilende brandstoffen is niet meer nodig.
- De uitstoot van vervuilende stoffen (CO2, NOx e.d.) wordt beperkt.
- Er is een reductie in stank.
- De veelzijdigheid aan werkzaamheden die duurzaam kan plaatsvinden zal fors toenemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 187.075 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Ahlmann Nederland B.V.penvoerder
- Kyto Europe B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Universeel Modulair Accu-systeemHet project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 342.300 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
i-TracHet project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren. | Mkb-innovati... | € 198.450 | 2023 | Details |
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-AConmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken. | Mkb-innovati... | € 163.063 | 2019 | Details |
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicleHet project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen. | Mkb-innovati... | € 301.665 | 2017 | Details |
Universeel Modulair Accu-systeem
Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
i-Trac
Het project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren.
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-A
Conmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken.
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachineNijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Retrofit batterijkitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Elektrische ‘heavy use’ E-UTVDe ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid. | 1.1 - Onderz... | € 114.795 | 2023 | Details |
Sherpa 300 Eco 2.0Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Sherpa 300 Eco 2.0, een elektrische kniklader met 8 uur werktijd. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachine
Nijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.
Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.
Elektrische ‘heavy use’ E-UTV
De ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid.
Sherpa 300 Eco 2.0
Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Sherpa 300 Eco 2.0, een elektrische kniklader met 8 uur werktijd.