De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.

Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.

Subsidie
€ 678.294
2022

Projectdetails

Aanleiding

De industrie en bouwsector staan momenteel onder hoge politieke en maatschappelijke druk. Dit uit zich in geagendeerde doelstellingen voor 2030 op het gebied van natuur, klimaat en gezondheid.

Het Klimaatakkoord heeft zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot van mobiele werktuigen met 0,4 Mton te reduceren (t.o.v. 2019). Daarnaast stelt het Schone Lucht Akkoord dat er 75% minder gezondheidsschade is (t.o.v. 2016), waartoe werktuigen zonder roetfilter en een hoge stikstofuitstoot spoedig verleden tijd moeten zijn.

Tegelijkertijd ambieert de bouwsector 60% stikstofreductie (t.o.v. 2018). Binnen deze vastgelegde akkoorden en thema's zijn diverse kansen geïdentificeerd voor de ontwikkeling van retrofit SCR- en ZE-oplossingen.

Als innovatieve onderneming is Construction Machinery & Equipment B.V. (vanaf hier Conmeq) opgestaan. Zij zijn in staat dit verzoek vanuit de overheid en de markttendens in technische zin aan te grijpen. Conmeq start daarom in dit pilotproject met de ontwikkeling van een nieuwe volledig elektrisch in-wheel aangedreven multifunctionele wiellader: de Conmeq X-serie (categorie klein materiaal >56kW).

Doelstelling

Het ultieme doel van Conmeq is het genereren van impact in de bouw door bij te dragen aan de algehele verduurzaming van de sector.

Met behulp van haar reeds geïntroduceerde Conmeq AS15 mini-wiellader heeft Conmeq een eerste PoC gerealiseerd als bewijsstuk voor haar innovatiekracht. Hiertoe start Conmeq met de ontwikkeling van de X-serie: een ZE-wiellader, dat zal fungeren als een modulair platform voor toekomstige ZE-mobiele werktuigen.

Het doel van de pilot is dat Conmeq zichzelf, de markt en de eindgebruiker overtuigt van een innovatieve techniek waarmee minder CO2-uitstoot in de industriële- en bouwsector mogelijk wordt.

De ontwikkeling van de X-serie draagt hierdoor bij aan het behalen van een aantal subdoelen van missie C van de IKIA, dat stelt o.a. dat producten in de industrie netto klimaatneutraal zijn. Immers leidt de X-serie tot fundamentele CO2-emissiereductie t.o.v. conventionele dieselwielladers, maar ook t.o.v. concurrerende retrofit elektrische wielladers in de markt.

De hoogwaardige techniek en functionaliteit van de beoogde X-serie maken deze pilot tot een technisch haalbaar, doch radicaal innovatief project met uitstekend economisch perspectief.

Korte omschrijving

Het project dient te leiden tot een technisch werkzame pilot van de X-serie modulaire ZE-wiellader, geoptimaliseerd voor de bouwsector.

De activiteiten van dit project bestaan uit R&D-activiteiten, opgedeeld in de volgende stappen:

  1. Ontwikkeling van het onderstel van een eerste prototype, bestaande uit: a. Chassis (VDL); b. Lagering (Conmeq); c. Stuurmechanisme (Cascade Drives); d. Positionering drives (Conmeq); e. Positionering batterijpakket (Conmeq); f. Softwareontwikkeling aansturing bovengenoemde delen (ICT Group & Conmeq).

  2. Ontwikkeling en productie van het eerste prototype, bestaande uit: a. Giek (Conmeq); b. Bovenbouw (Conmeq); c. Kabelboom (Conmeq); d. Softwareontwikkeling aansturing bovengenoemde delen (ICT Group & Conmeq).

  3. Ontwikkeling definitieve prototype o.b.v. design review van activiteit 2, technische testen en extensieve gebruikersdata (Conmeq).

Resultaat

Het resultaat is een technisch werkende en functionele pilot machine van de X-serie, met een gebruiksduur van 15 uur.

De X-serie zal een toonbeeld van elektrificatie vormen, met merk- en meetbare maatschappelijke implicaties op het gebied van CO2- en stikstofuitstoot en de gezondheid van personeel. Daarnaast dient de X-serie als platform de basis te vormen voor doorontwikkeling voor Conmeq van een ZE-verreiker en ZE-graafmachine, ter verdere verduurzaming van de sector.

Beoogde technische resultaten zijn:

  • Besparing van ~18.5 ton CO2 per jaar t.o.v. een conventionele dieselwiellader;
  • Besparing van ~10.7 ton CO2 per jaar t.o.v. een retrofit elektrische wiellader;
  • Een gebruiksduur tot 15 uur t.o.v. gemiddeld 6 uur van retrofit elektrische wielladers;
  • Een recyclebare (stalen constructie) vervanging voor retrofit elektrische wielladers die m.n. opgebouwd zijn uit kunststof;
  • Gemaximaliseerde ergonomie, door afzonderlijk aangedreven en gestuurde wielen, en volledig personaliseerbare stuur- en knopinrichting.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 678.294

Tijdlijn

Startdatum5-12-2022
Einddatum12-12-2023
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Conmeq

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

Demonstratie...

Dutch Reduced Energy Mineral Recycling

Dit project demonstreert een nieuwe energiezuinige brekertechniek voor de Bouw en Sloop afval-industrie, met als doel 64% energiebesparing en uniforme granulaatproductie voor de markt.

€ 764.264
Demonstratie...

Pilotproject Hybrid Energy Storage System Bouwplaatsen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Hybrid Energy Storage System (HESS) voor emissievrije bouwplaatsen, met als doel Dura Vermeer onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen en netaansluitingen.

€ 849.438
Demonstratie...

Carbon Zero Factory: An all-electric Industrial energy solution

FTM ontwikkelt een all-electric productie faciliteit in Rotterdam om de afhankelijkheid van aardgas te verminderen, met als doel significante CO2-reductie en waardevolle inzichten voor de industrie te bieden.

€ 2.616.212
Demonstratie...

CET Investering in IVECO gastrucks

CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.

€ 1.022.667
Demonstratie...

Urban Mine

Urban Mine ontwikkelt een innovatief systeem voor het recyclen van betonpuin tot duurzame bouwmaterialen, met als doel 3,8 miljoen ton puin te verwerken en 136.000 ton CO2 te besparen in vijf jaar.

€ 3.401.760

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-A

Conmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken.

€ 163.063
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
Mkb-innovati...

Conmeq X35

Conmeq onderzoekt de haalbaarheid van het X35-platform voor digitale, remote bedienbare machines met optimale efficiëntie.

€ 20.000
Versnelde kl...

Kan de Keestrack R3e de opwarming van de aarde tegengaan

Nortier Verhuur richt zich op circulaire sloopwerkzaamheden door puin ter plaatse te breken en hergebruiken, met als doel CO2-reductie en milieuvriendelijke oplossingen in de regio.

€ 151.000
Versnelde kl...

Vergaande elektrificatie van mobiele puinbreker door Theo Pouw B.V.

Theo Pouw B.V. investeert in de elektrificatie van een mobiele puinbreker om de CO2-emissie met 1.200 ton te reduceren en het energieverbruik met 76% te verlagen.

€ 104.647