Acceleration of on-board solar for automotive and electric transportation
Dit project ontwikkelt en test een innovatief zonne-elektrisch voertuig (VIPV) dat CO2-uitstoot met 70% vermindert, met als doel marktintroductie en veilige integratie van zonne-energie in auto's.
Projectdetails
Aanleiding
Electrified transportation offers to significantly reduce the CO2 emissions that account for approximately 30% of total CO2 emissions. In this DEI Pilot Project, we aim to demonstrate a solution that can reduce CO2 emissions from personal vehicles by as much as 70% per kilometer.
We achieve this by developing the world's first solar electric vehicles with more than 50% of the energy needed for driving coming from on-board solar PV panels. Deze zullen alle zongerichte oppervlakken van het dak, de kofferbak en de motorkap van de auto bedekken. Solar EVs veranderen het paradigma van elektrische voertuigen door ze efficiënter te maken met lagere CO2-emissies, een groter bereik, meer autonomie en aantrekkelijker voor de algemene bevolking.
Doelstelling
The goal of the project is to demonstrate the viability of a VIPV car. Here we take into account the demands of:
- changing environments for PV
- safety of the vehicle
- customer demands on reliability, performance, and durability
In the recent TKI Toeslag Urban Energy VELOCITY project (3/18 to 2/19) we have developed a VIPV system (PV panels and MPPT electronics). In this DEI Pilot Project, we want to further develop the integrated VIPV system to make it ready for market introduction including safety and validation.
Korte omschrijving
The project will entail the product development and optimisation of the whole VIPV system. Together with TNO we will build double curved (3DPV) panels and an innovative and novel power electronic system for dynamic environments, all integrated into the trunk, roof, and hood of the car.
Material and component development will be done in cooperation with suppliers and process development and manufacturing optimized with Dutch and European partners. For automotive, we must ensure a safe product as well. Together with TNO, we will ensure that all ISO 26262 safety norms are followed and develop new tests where needed in order to ensure that PV can be safely, effectively, and reliably integrated with a passenger vehicle.
Resultaat
The result will be a fully developed VIPV system and production process. The pilot system will be tested and proven to perform according to specifications, and be reliable and safe.
This pilot system will be the basis for the production of Lightyear One cars. Later, Lightyear can serve as a VIPV system supplier, or other competitor car companies can make use of our technology. This pilot will also create key innovations for other integrated PV markets such as BIPV, infrastructure integrated PV, and floating PV.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 1.541.122 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | Jaar onbekend |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Atlas Technologies B.V.penvoerder
- Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Radicaal Beter Legsysteem voor zonnepanelen op zwakke platte dakenHet project ontwikkelt en test een innovatief, zelfdragend montagesysteem voor zonnepanelen op licht en zwaar beperkte daken om het zon-op-dak potentieel in Nederland te vergroten. | Demonstratie... | € 232.069 | 2022 | Details |
FlexSol ZonnedakpanHet project richt zich op het testen en ontwikkelen van de Zonnedakpan-technologie in pilotopstellingen om duurzame energieoplossingen te verbeteren en de acceptatie van zonne-energie te vergroten. | Demonstratie... | € 402.935 | 2020 | Details |
Pilotproject cellstring optimizer in een PV installatieDit pilotproject demonstreert de verbeterde energieopbrengst van zonnepanelen met Taylor's technologie, die de prestaties optimaliseert en installatie, veiligheid en onderhoud vergemakkelijkt. | Demonstratie... | € 281.437 | 2021 | Details |
Noise Energy Wall Rail America in LimburgHet project ontwikkelt een modulair systeem voor de installatie van zonnepanelen op geluidsschermen langs het spoor, met als doel duurzame energieproductie te verhogen en lokale participatie te bevorderen. | Demonstratie... | € 439.108 | 2020 | Details |
Exergy circulaire batterijen met PV voor hoge CO2 reductieHet project ontwikkelt een veilige en duurzame batterijtechnologie voor zonne-energie, gericht op CO2-reductie en verhoogde zelfconsumptie, met pilotinstallaties en fabricagelijn. | Demonstratie... | € 1.982.382 | Onbekend | Details |
Radicaal Beter Legsysteem voor zonnepanelen op zwakke platte daken
Het project ontwikkelt en test een innovatief, zelfdragend montagesysteem voor zonnepanelen op licht en zwaar beperkte daken om het zon-op-dak potentieel in Nederland te vergroten.
FlexSol Zonnedakpan
Het project richt zich op het testen en ontwikkelen van de Zonnedakpan-technologie in pilotopstellingen om duurzame energieoplossingen te verbeteren en de acceptatie van zonne-energie te vergroten.
Pilotproject cellstring optimizer in een PV installatie
Dit pilotproject demonstreert de verbeterde energieopbrengst van zonnepanelen met Taylor's technologie, die de prestaties optimaliseert en installatie, veiligheid en onderhoud vergemakkelijkt.
Noise Energy Wall Rail America in Limburg
Het project ontwikkelt een modulair systeem voor de installatie van zonnepanelen op geluidsschermen langs het spoor, met als doel duurzame energieproductie te verhogen en lokale participatie te bevorderen.
Exergy circulaire batterijen met PV voor hoge CO2 reductie
Het project ontwikkelt een veilige en duurzame batterijtechnologie voor zonne-energie, gericht op CO2-reductie en verhoogde zelfconsumptie, met pilotinstallaties en fabricagelijn.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Reliable Accelerated Power generation for Industrial DeploymentProject RAPID ontwikkelt een lichtgewicht, aerodynamisch PV-systeem voor snelle installatie op alle daken, met als doel de installatiekosten met 75% te verlagen en subsidievrije zonnestroom te realiseren. | Missiegedrev... | € 1.184.369 | 2020 | Details |
One-Day MakeoverSABIC en Heijmans ontwikkelen een industriële renovatiemethode voor bestaande woningen met geïntegreerde zonnecellen, gericht op kosteneffectieve verduurzaming binnen één dag. | Missiegedrev... | € 1.575.068 | 2020 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
GrowSolar: Grootschalige decentrale productie en verbruik van duurzame zonne-energie in de glastuinbouwHet GrowSolar-project ontwikkelt een innovatief PV-systeem voor de tuinbouw om 5GW zonne-energie op te wekken, de energietransitie te versnellen en duurzame alternatieven voor WKK te bieden. | Missiegedrev... | € 3.001.119 | 2025 | Details |
Reliable Accelerated Power generation for Industrial Deployment
Project RAPID ontwikkelt een lichtgewicht, aerodynamisch PV-systeem voor snelle installatie op alle daken, met als doel de installatiekosten met 75% te verlagen en subsidievrije zonnestroom te realiseren.
One-Day Makeover
SABIC en Heijmans ontwikkelen een industriële renovatiemethode voor bestaande woningen met geïntegreerde zonnecellen, gericht op kosteneffectieve verduurzaming binnen één dag.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.
GrowSolar: Grootschalige decentrale productie en verbruik van duurzame zonne-energie in de glastuinbouw
Het GrowSolar-project ontwikkelt een innovatief PV-systeem voor de tuinbouw om 5GW zonne-energie op te wekken, de energietransitie te versnellen en duurzame alternatieven voor WKK te bieden.