Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid.
Projectdetails
Inleiding
Een wielrenner ervaart tijdens zijn rit onder andere rolweerstand, welke mede wordt bepaald door de bandenspanning. Ook zorgt de juiste bandenspanning voor verbeterde grip op de weg.
Afhankelijk van het wegdek, weersomstandigheden en de soort fietsband kiezen wielrenners daarom voor een andere optimale bandenspanning. Hoewel deze behoefte door bijvoorbeeld plotselinge regen of verschil in ondergrond kan verschillen, wordt deze bandenspanning aan het begin van de rit gecontroleerd en afgesteld.
Door een verkeerd gekozen bandenspanning hebben menig renners hun overwinning aan hun neus voorbij zien gaan.
Doel van het project
Het doel van dit project is het onderzoeken van de economische en technische haalbaarheid van het ontwikkelen van een in het fietswiel ingebouwd systeem voor het variëren/reguleren van de bandenspanning gedurende de fietsrit.
Dit systeem wordt gekenmerkt als een plug&play systeem, aangezien de gebruiker deze zelfstandig als add-on op bestaande fietsen en fietswielen dient te kunnen monteren.
Huidige systemen
Er zijn verschillende systemen welke de bandenspanning van een fiets kunnen aanpassen. Echter zijn deze systemen niet in staat om de spanning ook tijdens de fietsrit te reguleren, enkel bij stilstand.
Sinds kort zijn twee systemen in ontwikkeling welke dit wel kunnen. Beide systemen zijn echter relatief zwaar en richten zich enkel op toepassing in de mountainbikesport, waar de drukverschillen kleiner zijn.
Scope Cycling
Scope Cycling, expert op het gebied van de ontwikkeling van innovatieve fietsonderdelen, beoogt dit systeem na positieve haalbaarheid en succesvolle ontwikkeling te vermarkten binnen de markt van professioneel fietsers en amateur sportfietsers.
De huidige trends in de fietsmarkt laten zien dat consumenten bereid zijn een realistische meerprijs te willen betalen voor goede en bruikbare toevoegingen aan hun fiets.
Voordelen van het systeem
Voor deze markten heeft het systeem de volgende voordelen:
-
Snelheid en controle: Door tijdens de rit de bandenspanning te kunnen optimaliseren kan zowel tijdswinst worden behaald door het verminderen van de rolweerstand, als meer controle worden behaald tijdens het fietsen over verschillende ondergronden.
-
Veiligheid: Door de bandenspanning te optimaliseren kan de remweg worden verkort, waardoor de kans groter is dat fietsers ook op hoge snelheid tijdig kunnen stoppen voor onverwachte obstakels. Ook is dit systeem ontworpen om ‘snakebite’ klapbanden tegen te gaan.
Markt en distributie
Dit product zal worden vermarkt in Europa en Azië door het bestaande netwerk van Scope Cycling. Naast rendement uit de verkoop van het systeem verwacht Scope dat dit systeem ook een boost zal veroorzaken in de verkoop van hun andere producten, doordat zij nog meer dan nu bekend komen te staan als zeer innovatieve marktpartij.
Locatie en impact
Het project zal worden uitgevoerd op locatie van Scope Cycling in Eindhoven. De activiteiten zullen verder Zuid-Nederland ten goede komen, aangezien deze innovatie additionele werkgelegenheid zal creëren bij de ontwikkelbedrijven en lokale productiepartners.
Relevantie
Dit project heeft betrekking op de topsector HTSM & ICT onder het thema 4e ‘Embedded Systems’ en sluit aan bij het internationale topcluster Hightech Systemen & Materialen uit de RIS 3.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 51.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 8-4-2020 |
Einddatum | 7-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KuBus Corporate BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Innovatief bandendruksysteemDit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief bandendrukwisselsysteem dat snel op- en aflaat, met als doel een levensvatbare businesscase te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 18.600 | 2021 | Details |
ABS-REMSYSTEEM VOOR ELEKTRISCHE FIETSENHet project richt zich op het ontwikkelen van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de remveiligheid te verbeteren, met onderzoek naar technische haalbaarheid en marktstrategieën. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
De remmende voorsprong: een betaalbaar ABS-systeem voor e-bikesShapeline onderzoekt de haalbaarheid van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de veiligheid te verbeteren, met aandacht voor technische integratie, regelgeving en marktstrategieën. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie AeroFitActiflow onderzoekt de haalbaarheid van een budgetvriendelijke windtunnel voor real-time luchtweerstandmeting bij wielrenners. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteitHet project ontwikkelt een nieuwe wielenset voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren en economische haalbaarheid te onderzoeken. | Mkb-innovati... | € 19.240 | 2023 | Details |
Innovatief bandendruksysteem
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief bandendrukwisselsysteem dat snel op- en aflaat, met als doel een levensvatbare businesscase te ontwikkelen.
ABS-REMSYSTEEM VOOR ELEKTRISCHE FIETSEN
Het project richt zich op het ontwikkelen van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de remveiligheid te verbeteren, met onderzoek naar technische haalbaarheid en marktstrategieën.
De remmende voorsprong: een betaalbaar ABS-systeem voor e-bikes
Shapeline onderzoekt de haalbaarheid van een universeel ABS-remsysteem voor e-bikes om de veiligheid te verbeteren, met aandacht voor technische integratie, regelgeving en marktstrategieën.
Haalbaarheidsstudie AeroFit
Actiflow onderzoekt de haalbaarheid van een budgetvriendelijke windtunnel voor real-time luchtweerstandmeting bij wielrenners.
E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteit
Het project ontwikkelt een nieuwe wielenset voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren en economische haalbaarheid te onderzoeken.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
WattBeatHet project ontwikkelt een device dat sensorinformatie integreert om wielersporters veilig en optimaal te laten trainen met elektrische fietsen door automatisch de trapondersteuning aan te passen. | Mkb-innovati... | € 177.450 | 2019 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
NOvel RUBber blends for Tyres with a REduced Environmental impacT, for a better LIFENORUBTREET_4_LIFE aims to develop a closed-loop recycling process for used tyres to create PAH-free rubber blends, reducing emissions by 30% and costs by 25% while ensuring safety for children’s playgrounds. | LIFE Prepara... | € 898.717 | 2024 | Details |
ElckerbikeTiler en X.bike ontwikkelen een inductieve laadoplossing en fleet management software voor elektrische huur- en deelfietsen, gericht op gebruiksgemak en efficiënt beheer. | Mkb-innovati... | € 348.530 | 2021 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.
WattBeat
Het project ontwikkelt een device dat sensorinformatie integreert om wielersporters veilig en optimaal te laten trainen met elektrische fietsen door automatisch de trapondersteuning aan te passen.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
NOvel RUBber blends for Tyres with a REduced Environmental impacT, for a better LIFE
NORUBTREET_4_LIFE aims to develop a closed-loop recycling process for used tyres to create PAH-free rubber blends, reducing emissions by 30% and costs by 25% while ensuring safety for children’s playgrounds.
Elckerbike
Tiler en X.bike ontwikkelen een inductieve laadoplossing en fleet management software voor elektrische huur- en deelfietsen, gericht op gebruiksgemak en efficiënt beheer.