Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
Projectdetails
Inleiding
Nederland kent op dit moment circa 2 miljoen geregistreerde vrachtwagens en trailers. Meer dan de helft daarvan rijdt door of heeft een bestemming in Zuid-Holland. Naast de verbrandingsmotoren waarmee trailers en vrachtwagens rijden, is een belangrijk deel van deze transportmiddelen uitgerust met aggregaatmotoren om de lading te koelen of te verwarmen. Daarnaast hebben veel (zee)containers vergelijkbare aggregaten om hun lading op temperatuur te houden.
Probleemstelling
In hun huidige vorm (dieselgestookt) zorgen deze aggregaten voor veel vervuiling in de (binnen)steden, op bedrijventerreinen en overslagterminals. Door deze aggregaten te vervangen door een nieuw systeem op basis van schone waterstofelektrotechnologie, wordt zowel de fijnstof als de uitstoot van vervuilende stoffen door die aggregaten tot nul teruggedrongen.
Milieu-impact en kansen
Gelet op het aantal vrachtwagens, trailers en (zee)containers die met de nieuwe zero-emission generator kan worden uitgerust, levert dit een belangrijke bijdrage aan het milieu en biedt prachtige kansen voor de ondernemers die de Smart Grid Zero Emission Generator ontwikkelen.
Ontwerp en implementatie
Het nieuwe systeem wordt dusdanig universeel ontworpen, dat het gemakkelijk in te bouwen is in (bijna) alle bestaande vrachtwagens, trailers en opslagcontainers. Het project voorziet daarom ook in scholing en training voor het MKB om deze ombouw deskundig uit te voeren.
Cross-sectorale samenwerking
Het project is een cross-over van de Topsectoren HTSM/ICT, Energie en Logistiek. De substantiële restenergie die het hightech systeem produceert, wordt afgegeven aan het nieuwe netwerk van decentrale energieoplaadpunten in Zuid-Holland.
Energieafgifte
Bij het laden en lossen van vrachtwagens en trailers en permanent bij opslagcontainers, wordt de reststroom door de Smart Grid Zero Emission Generator direct afgegeven aan het energienet.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 329.430 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Accenda B.V.penvoerder
- 3BX B.V.
- Deodrive
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
SHIFTHet SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei. | Mkb-innovati... | € 131.600 | 2023 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
RensetRenset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2023 | Details |
Ontwikkeling AirTurb BoostHet project ontwikkelt de AirTurb Boost, een innovatieve kleine windmolen met energiemanagementsysteem, om duurzame energieoplossingen en CO2-reductie in de gebouwde omgeving te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 181.475 | 2020 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
SHIFT
Het SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Renset
Renset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt.
Ontwikkeling AirTurb Boost
Het project ontwikkelt de AirTurb Boost, een innovatieve kleine windmolen met energiemanagementsysteem, om duurzame energieoplossingen en CO2-reductie in de gebouwde omgeving te bevorderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Low-loading diesel generatorsHet project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Waterstof -Tanken bij de telerHet project richt zich op de ontwikkeling van kleinschalige waterstofproductie en -opslag in de glastuinbouw, met als doel duurzame energie te integreren voor verwarming en transport. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Zero Emission Hub voor Groene StadslogistiekHubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | 2.2 - Bevord... | € 593.121 | 2024 | Details |
Autonomous Hydrogen HeatingH2O Systems Holland ontwikkelt een kosteneffectief, autonoom systeem voor gasloze verwarming door waterstof uit gedestilleerd water te produceren, om de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Low-loading diesel generators
Het project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven.
Waterstof -Tanken bij de teler
Het project richt zich op de ontwikkeling van kleinschalige waterstofproductie en -opslag in de glastuinbouw, met als doel duurzame energie te integreren voor verwarming en transport.
Zero Emission Hub voor Groene Stadslogistiek
Hubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.
Autonomous Hydrogen Heating
H2O Systems Holland ontwikkelt een kosteneffectief, autonoom systeem voor gasloze verwarming door waterstof uit gedestilleerd water te produceren, om de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving te verminderen.