Gamification op de TrueBike
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het combineren van gamen met fietsen om mensen te motiveren meer te bewegen door fysieke inspanning te belonen in spelprogressie.
Projectdetails
Inleiding
Het is essentieel om de bevolking in hun dagelijkse leven meer te laten bewegen. De grootste kans op succes is als het bewegen onderdeel wordt van de dingen die men toch al graag doet. In deze haalbaarheidsstudie wordt onderzocht of het mogelijk is om de populariteit van het spelen op spelcomputers te combineren met fietsen. Het idee is om zo een veel breder publiek te interesseren en blijvend aan het bewegen te krijgen.
Doelstelling
Vele partijen in de gamemarkt lukt het namelijk al jaren om jongeren en volwassenen uren achter elkaar hetzelfde spel te laten spelen. Het idee hierbij is dat de aspecten die bestaande spellen aantrekkelijk maken, ondersteund worden door fysieke inspanning.
Spelconcept
Kinderen en volwassenen vinden spellen leuk omdat ze berusten op het concept dat puzzels opgelost moeten worden die steeds complexer worden en waarbij behendigheid en oefening steeds belangrijker worden. Hierbij worden meestal levels gebruikt waarbij:
- De middelen in opeenvolgende levels kleiner worden (bijv. minder tijd, minder munitie).
- De puzzels moeilijker worden (bijv. meer vijanden, betere tegenstanders, lastigere routes).
Het idee is nu dat de spelers door het leveren van fysieke inspanning meer kans hebben om de volgende level te halen doordat ze meer middelen krijgen (bijv. snelheid, munitie, bedenktijd) indien ze harder sporten.
Onderzoeksvraag
Met deze haalbaarheidsstudie gaan wij onderzoeken of mensen het integreren van games in de TrueBike als toegevoegde waarde zien. Ook zal er gekeken worden op welke wijze deze integratie tot stand moet komen en of deze ertoe zal leiden dat mensen langer/harder sporten.
Implementatie
Initieel zullen relatief simpele spellen (voor jonge kinderen ook educatieve spellen) worden gebruikt om het principe aan te tonen en testen uit te voeren. In het vervolgtraject zal contact worden gelegd met studios die geavanceerdere spellen produceren om te kijken of we een link tussen die spellen en de TrueBike kunnen ontwikkelen en of deze spellen via de TrueBike aangeboden kunnen worden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TrueKinetix B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
TrickTrackPostHet project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties. | Mkb-innovati... | € 19.680 | 2020 | Details |
AugmentedMovementHet project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen. | Mkb-innovati... | € 6.841 | 2020 | Details |
De BeweegmonitorConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapieHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van virtual reality voor fitnessDit project onderzoekt de haalbaarheid van VR-technologie en sensoren om lichamelijke activiteit te stimuleren en de fysieke gezondheid van de bevolking in Zuid-Holland te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
TrickTrackPost
Het project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties.
AugmentedMovement
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen.
De Beweegmonitor
ConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag.
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapie
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel.
Haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van virtual reality voor fitness
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van VR-technologie en sensoren om lichamelijke activiteit te stimuleren en de fysieke gezondheid van de bevolking in Zuid-Holland te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Project Ontwikkeling van een Indoor trilfiets met vitaal-gestuurde interactieve trainingenHet project ontwikkelt een innovatieve Indoor trilfiets met monitoringstechnologie voor verbeterde fysieke training en gezondheidsmonitoring, gericht op kwetsbare groepen en sporters. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2019 | Details |
WattBeatHet project ontwikkelt een device dat sensorinformatie integreert om wielersporters veilig en optimaal te laten trainen met elektrische fietsen door automatisch de trapondersteuning aan te passen. | Mkb-innovati... | € 177.450 | 2019 | Details |
Healthy & Green Mobility for ElderyDe ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei. | Mkb-innovati... | € 169.610 | 2019 | Details |
Smart SwimBuddyHet project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 100.000 | 2015 | Details |
Smart Balance TeamHet project 'Smart Balance Beam' ontwikkelt een oprolbare, datagenererende evenwichtsbalk om kinderen te stimuleren tot meer beweging en hun motoriek te verbeteren tijdens gymles en training. | Mkb-innovati... | € 73.640 | 2017 | Details |
Project Ontwikkeling van een Indoor trilfiets met vitaal-gestuurde interactieve trainingen
Het project ontwikkelt een innovatieve Indoor trilfiets met monitoringstechnologie voor verbeterde fysieke training en gezondheidsmonitoring, gericht op kwetsbare groepen en sporters.
WattBeat
Het project ontwikkelt een device dat sensorinformatie integreert om wielersporters veilig en optimaal te laten trainen met elektrische fietsen door automatisch de trapondersteuning aan te passen.
Healthy & Green Mobility for Eldery
De ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei.
Smart SwimBuddy
Het project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg.
Smart Balance Team
Het project 'Smart Balance Beam' ontwikkelt een oprolbare, datagenererende evenwichtsbalk om kinderen te stimuleren tot meer beweging en hun motoriek te verbeteren tijdens gymles en training.