Smart Balance Team
Het project 'Smart Balance Beam' ontwikkelt een oprolbare, datagenererende evenwichtsbalk om kinderen te stimuleren tot meer beweging en hun motoriek te verbeteren tijdens gymles en training.
Projectdetails
Inleiding
Een van de aanleidingen van het project ‘Smart Balance Beam’ is dat de bewegingsarmoede groeit en ernstige gevolgen heeft. Uit onderzoek blijkt dat kinderen 25 uur per week stilzitten. Dit draagt onder andere bij aan een achteruitgang van de basismotoriek. De basismotoriek (rennen, springen, gooien) van kinderen is veel slechter nu dan het was in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90.
Behoefte aan een moderne evenwichtsbalk
Een goede manier om meer te bewegen is (het ontwikkelen van) een moderne evenwichtsbalk, een smart balance beam. De Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie merkt op dat er bij verenigingen behoefte is aan een moderne evenwichtsbalk (smart balance beam) om effectiever en veiliger te trainen, die de turnsport tevens laagdrempeliger maakt om in te stappen.
Data en feedback
Er is behoefte aan een apparaat waar meer data uit gehaald kan worden en dat betere feedback oplevert voor sporter en coach. Embedded Games is heel actief voor het bewegingsonderwijs en merkt dat ook op scholen behoefte is aan nieuwe apparatuur om gymlessen aantrekkelijker te maken. De overheid hecht aan sport en bewegen op school en pleit voor meer gymuren in het primair onderwijs.
Ontwikkeling van de smart balance beam
Embedded Games en Yksi Ontwerp willen een moderne evenwichtsbalk ontwikkelen (smart balance beam) die heel eenvoudig, effectief en op een veiligere manier in staat stelt te sporten en te trainen, en dat tegelijkertijd data genereert voor sporter en coach.
Projectdoel
Het doel van dit project is om in 18 maanden tijd een oprolbare evenwichtsbalk te maken, voorzien van een ‘sensitive skin’ waardoor zeer nauwkeurig geoefend kan worden met een evenwichtsbalk. De balk moet de gebruiker het idee geven dat...
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 73.640 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Embedded Games B.V.penvoerder
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart SwimBuddyHet project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 100.000 | 2015 | Details |
De gepersonaliseerde sportvoetDit project ontwikkelt betaalbare, multifunctionele sportprotheses voor geamputeerden, zodat zij kunnen deelnemen aan diverse sporten en hun fysieke en mentale gezondheid verbeteren. | Mkb-innovati... | € 193.095 | 2019 | Details |
Smart Revalidatie PlatformHet project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 229.530 | 2022 | Details |
Ren, scan en leerKleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid. | Mkb-innovati... | € 149.093 | 2020 | Details |
Project Ontwikkeling van een Indoor trilfiets met vitaal-gestuurde interactieve trainingenHet project ontwikkelt een innovatieve Indoor trilfiets met monitoringstechnologie voor verbeterde fysieke training en gezondheidsmonitoring, gericht op kwetsbare groepen en sporters. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2019 | Details |
Smart SwimBuddy
Het project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg.
De gepersonaliseerde sportvoet
Dit project ontwikkelt betaalbare, multifunctionele sportprotheses voor geamputeerden, zodat zij kunnen deelnemen aan diverse sporten en hun fysieke en mentale gezondheid verbeteren.
Smart Revalidatie Platform
Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.
Ren, scan en leer
Kleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid.
Project Ontwikkeling van een Indoor trilfiets met vitaal-gestuurde interactieve trainingen
Het project ontwikkelt een innovatieve Indoor trilfiets met monitoringstechnologie voor verbeterde fysieke training en gezondheidsmonitoring, gericht op kwetsbare groepen en sporters.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
De BeweegmonitorConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
AugmentedMovementHet project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen. | Mkb-innovati... | € 6.841 | 2020 | Details |
SmartSquatSmartSquat stimuleert revalidanten tot beweging met een interactief systeem dat beloningen biedt voor fysieke oefeningen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
TrickTrackPostHet project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties. | Mkb-innovati... | € 19.680 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren.
De Beweegmonitor
ConnectAndPlay onderzoekt de haalbaarheid van een app, de Beweegmonitor, die scholen inzicht geeft in bewegingsprestaties en gebruikers motiveert tot meer beweeggedrag.
AugmentedMovement
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een AR-tool die bewegend leren bevordert door gamification, gebaseerd op onderzoeksresultaten over de voordelen van bewegen tijdens lessen.
SmartSquat
SmartSquat stimuleert revalidanten tot beweging met een interactief systeem dat beloningen biedt voor fysieke oefeningen.
TrickTrackPost
Het project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties.