Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapie
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel.
Projectdetails
Inleiding
Jaarlijks krijgen naar schatting 130.000 mensen te maken met een vorm van niet-aangeboren hersenletsel door bijvoorbeeld een ongeluk, herseninfarct, tumor, hartstilstand of hersenbloeding. Bij een behandeltraject wordt gestreefd naar een zo zelfstandig mogelijke deelname aan de maatschappij. Om dit te kunnen bereiken, wordt vaak eerst gekeken naar de aangedane functionaliteit en vervolgens naar de te verbeteren stoorniscomponent.
Doelstelling
Build4Performance is daarom voornemens een haalbaarheidsonderzoek op te starten naar de ontwikkeling van een B4P Motion Simulator voor fysiotherapie. Het ontwikkelen van een motion simulator voor fysiotherapie is een technische nieuwe uitdaging voor de onderneming, waarbij een combinatie moet worden gemaakt tussen de techniek in de motion simulator en de spiergroepen, beweging, kracht en angst.
Onderzoeksvragen
De doelstelling van dit project betreft het onderzoeken van de haalbaarheid op technisch- en economisch gebied van de beoogde ontwikkeling. Het beoogde resultaat betreft een go/no-go voor verdere ontwikkeling. B4P wil uiteindelijk samen met Stichting Revalidatie Friesland een hard- en softwareoplossing kunnen ontwikkelen voor mindervaliden, inclusief een inrijtoegang voor rolstoelen om in te zetten bij het revalideren van mensen na een ongeval of hersenbloeding.
Technische en economische haalbaarheid
De technische haalbaarheidsvragen worden ondersteund door een kleinschalige proefopstelling (trial and error) waarbij meerdere proefjes worden gedaan. De economische haalbaarheid bestaat onder andere uit een onderzoek naar:
- Het verdienmodel
- Kostprijs
- Ontwerp- en productiekosten
- Soortgelijke ontwikkelingen
- Vraag vanuit de ‘markt’
- Octrooien
Koppeling met KIA
Het project sluit aan bij KIA 2 Gezondheid en zorg: Onderdeel III Verbetering van de behandeling van ziektes of aandoeningen of van het herstel daarna en KIA 5. Er zijn op dit moment geen vergelijkbare ontwikkelingen in de wereld, dus de koppeling tussen serious gaming op een simulator en revalidatiezorg is nog nooit vermarkt.
Toekomstige stappen
Indien dit haalbaarheidsonderzoek aan het einde van het traject leidt tot een ‘go’ op de technische en economische haalbaarheid, zal de aanvrager bekijken of zij verdergaat met de daadwerkelijke ontwikkeling van de motion simulator bij fysiotherapie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Build4Performance B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementieMobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Pathological Gait Partitioning UIHet project onderzoekt de haalbaarheid van een webdashboard voor artsen om looppatronen van patiënten met bewegingsstoornissen op afstand te visualiseren en te volgen, ter verbetering van diagnose en behandeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Psylaris TherapyPsylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
MIT Eyetracking ResearchHet project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
CoGMO: het cognitieve trainingsprogrammaFEEL-SE ontwikkelt een digitaal trainingsprogramma om de motoriek en herstel van chronisch zieke patiënten te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementie
Mobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering.
Pathological Gait Partitioning UI
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een webdashboard voor artsen om looppatronen van patiënten met bewegingsstoornissen op afstand te visualiseren en te volgen, ter verbetering van diagnose en behandeling.
Psylaris Therapy
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.
MIT Eyetracking Research
Het project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen.
CoGMO: het cognitieve trainingsprogramma
FEEL-SE ontwikkelt een digitaal trainingsprogramma om de motoriek en herstel van chronisch zieke patiënten te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controllerHet project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games. | Mkb-innovati... | € 133.287 | 2022 | Details |
SportsLappHet project ontwikkelt een meetsysteem met sensoren voor het verbeteren van revalidatie en het verminderen van sportblessures. | Mkb-innovati... | € 206.010 | 2023 | Details |
Smart Revalidatie PlatformHet project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 229.530 | 2022 | Details |
MoveVReeMoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing. | 1.1 - Het ve... | € 457.275 | 2024 | Details |
SportsLappDit project ontwikkelt een meetsysteem met sensoren en analysetechnologie om bewegingen te testen, waardoor revalidatie effectiever wordt en blessures sneller herstellen. | Mkb-innovati... | € 206.010 | 2023 | Details |
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controller
Het project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games.
SportsLapp
Het project ontwikkelt een meetsysteem met sensoren voor het verbeteren van revalidatie en het verminderen van sportblessures.
Smart Revalidatie Platform
Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.
MoveVRee
MoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing.
SportsLapp
Dit project ontwikkelt een meetsysteem met sensoren en analysetechnologie om bewegingen te testen, waardoor revalidatie effectiever wordt en blessures sneller herstellen.