ELRS
Het project introduceert een reserveringssysteem voor elektrische laadpalen, waardoor automobilisten verzekerd zijn van een laadplek en gestimuleerd worden om efficiënt gebruik te maken van de laadinfrastructuur.
Projectdetails
Inleiding
De duurzame innovatie in dit project is een nieuwe dienst waarmee elektrische laadpalen in een stad kunnen worden gereserveerd. In Nederlandse en Noord-Hollandse steden worden steeds meer laadpalen neergezet waar eigenaren van elektrische auto’s hun accu’s kunnen opladen.
Toekomstige ontwikkelingen
Dat is ook nodig, want vanaf 2030 mogen er in Nederland geen auto’s meer worden verkocht met een interne verbrandingsmotor. Meer en meer zullen automobilisten dus afhankelijk worden van (openbare) laadplekken in de stad om hun auto van voldoende ‘brandstof’ te voorzien.
Huidige situatie
In 2018 waren er al ruim 130.000 auto’s met een stekker, inmiddels zijn dat er bijna 200.000. Omdat het gaat om een relatief nieuw maatschappelijk fenomeen, is er nog geen duidelijke gedragscode voor het gebruik van laadpalen. Sommige automobilisten houden onnodig laadpalen bezet, waardoor mensen die moeten laden door moeten rijden naar een beschikbare laadpaal. Tegen deze zogenaamde laadpaalklevers wordt dan ook beleid gemaakt.
Oplossing
Met het idee van VICKY kunnen automobilisten middels het VICKY-platform van tevoren een plek aan een laadpaal reserveren. Hierdoor is de gebruiker zeker van een laadplek en ontvangt deze een indicatie van de benodigde laadtijd. Ook krijgt de automobilist een financiële prikkel om niet te lang te blijven kleven.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.200 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Vicky BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
VickyV2GVicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Eco-Movement reserveringsdienst laadpuntenEco-Movement ontwikkelt een dienst waarmee EV-rijders laadpalen van diverse aanbieders kunnen reserveren, zelfs voor vertrek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
QreeliQ2 voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de Qreel, een oplossing voor laadmogelijkheden zonder kabels over de stoep, om het opladen van elektrische auto's te vergemakkelijken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stadHet project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
V2G slim ladenJedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
VickyV2G
Vicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen.
Eco-Movement reserveringsdienst laadpunten
Eco-Movement ontwikkelt een dienst waarmee EV-rijders laadpalen van diverse aanbieders kunnen reserveren, zelfs voor vertrek.
Qreel
iQ2 voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de Qreel, een oplossing voor laadmogelijkheden zonder kabels over de stoep, om het opladen van elektrische auto's te vergemakkelijken.
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stad
Het project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen.
V2G slim laden
Jedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HERMESHet HERMES-project ontwikkelt een app voor het reserveren en betalen van semi-publieke laadpalen, om het tekort aan laadplekken voor elektrische auto’s te verminderen. | Mkb-innovati... | € 179.800 | 2023 | Details |
EV Tools: IT voor laadinfrastructuurHet MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 137.235 | 2021 | Details |
Open EV AppsDit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigenHero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 185.220 | 2018 | Details |
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren. | Mkb-innovati... | € 341.250 | 2023 | Details |
HERMES
Het HERMES-project ontwikkelt een app voor het reserveren en betalen van semi-publieke laadpalen, om het tekort aan laadplekken voor elektrische auto’s te verminderen.
EV Tools: IT voor laadinfrastructuur
Het MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen.
Open EV Apps
Dit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers.
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigen
Hero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen.
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]
Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren.