HERMES
Het HERMES-project ontwikkelt een app voor het reserveren en betalen van semi-publieke laadpalen, om het tekort aan laadplekken voor elektrische auto’s te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Het R&D-samenwerkingsproject is gericht op het ontwikkelen van een product waarmee semi-publieke laadpalen vooraf gereserveerd en betaald kunnen worden: Hybrid EV Reservation and Market Energy System, HERMES.
Innovatie
De beoogde innovatie maakt het reserveren van een semi-publieke laadpaal in combinatie met een parkeerplek mogelijk. De technologie maakt het mogelijk om vooraf een parkeerplek met laadpaal te reserveren voor een bepaald tijdslot. Daarnaast is het mogelijk om laadactie plus stroom direct af te rekenen in de mobiele en webapplicatie, onafhankelijk van de laadpas.
Aanleiding
De aanleiding voor de nieuwe dienst is een tekort aan laadpalen voor elektrische auto’s. Door semi-publieke laadpalen beschikbaar te maken, wordt dit tekort verkleind. Het ontbreken van voldoende laadplekken is een belangrijke reden voor mensen om nog geen elektrische auto aan te schaffen.
Activiteiten
De activiteiten in dit project sluiten aan bij KIA’s:
- Energie en Duurzaamheid
- Sleuteltechnologieën
- Maatschappelijk verdienvermogen
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 179.800 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Vicky B.V.penvoerder
- Pluq D&O BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
EV Tools: IT voor laadinfrastructuurHet MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 137.235 | 2021 | Details |
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigenHero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 185.220 | 2018 | Details |
Open EV AppsDit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Ontwikkeling intelligent, brandveilig en duurzaam e-bike laadsysteem (ChargeHyve)Het project ontwikkelt ChargeHyve, een innovatief en brandveilig e-bike laadsysteem dat hernieuwbare energie benut en diefstal voorkomt voor zowel private als publieke markten. | Mkb-innovati... | € 161.979 | 2023 | Details |
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren. | Mkb-innovati... | € 341.250 | 2023 | Details |
EV Tools: IT voor laadinfrastructuur
Het MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen.
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigen
Hero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen.
Open EV Apps
Dit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers.
Ontwikkeling intelligent, brandveilig en duurzaam e-bike laadsysteem (ChargeHyve)
Het project ontwikkelt ChargeHyve, een innovatief en brandveilig e-bike laadsysteem dat hernieuwbare energie benut en diefstal voorkomt voor zowel private als publieke markten.
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]
Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ELRSHet project introduceert een reserveringssysteem voor elektrische laadpalen, waardoor automobilisten verzekerd zijn van een laadplek en gestimuleerd worden om efficiënt gebruik te maken van de laadinfrastructuur. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2021 | Details |
Eco-Movement reserveringsdienst laadpuntenEco-Movement ontwikkelt een dienst waarmee EV-rijders laadpalen van diverse aanbieders kunnen reserveren, zelfs voor vertrek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
VickyV2GVicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
rECAPS: roaming enabled Electric Charging for Advanced Parking SystemsTandemDrive ontwikkelt het rECAPS-platform om het laadproces van elektrische auto’s in flexibele parkeeromgevingen te automatiseren, van autorisatie tot facturatie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stadHet project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ELRS
Het project introduceert een reserveringssysteem voor elektrische laadpalen, waardoor automobilisten verzekerd zijn van een laadplek en gestimuleerd worden om efficiënt gebruik te maken van de laadinfrastructuur.
Eco-Movement reserveringsdienst laadpunten
Eco-Movement ontwikkelt een dienst waarmee EV-rijders laadpalen van diverse aanbieders kunnen reserveren, zelfs voor vertrek.
VickyV2G
Vicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen.
rECAPS: roaming enabled Electric Charging for Advanced Parking Systems
TandemDrive ontwikkelt het rECAPS-platform om het laadproces van elektrische auto’s in flexibele parkeeromgevingen te automatiseren, van autorisatie tot facturatie.
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stad
Het project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen.