V2G slim laden

Jedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Duurzaamheid is een belangrijk goed en de energietransitie is noodzakelijk om de aarde bewoonbaar te houden voor toekomstige generaties. Zon- en windenergie spelen hier een belangrijke rol bij.

Probleemstelling

Zon- en wind zijn echter, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, heel wispelturig, waardoor ons elektriciteitsnet onder druk komt te staan. De onbalans is groot en het aanbod is vaak hoger dan de vraag.

Oplossing

Om dit probleem op te lossen wil Jedlix een van de grootste hoeveelheden toegankelijke batterijen inzetten: de Nederlandse vloot elektrische auto’s. Met Vehicle 2 Grid (V2G) wordt het mogelijk om tienduizenden auto’s die aan een laadpaal staan te gebruiken om het elektriciteitsnet te balanceren.

  1. Als er veel zon- of windenergie beschikbaar is, gaan de auto’s opladen.
  2. Als er juist een tekort is, kunnen de auto’s energie aan het net leveren.

Op deze manier kan het aandeel duurzame energie substantieel toenemen.

Uitdaging

Het is echter geen sinecure om een vloot van auto’s als een geheel aan te sturen, de auto’s kunnen immers elk moment in gebruik worden genomen.

Doelstelling

Jedlix wil onderzoeken of het mogelijk is deze V2G-technologie geheel volwassen te maken om de transitie naar duurzame energie te bespoedigen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Jedlix B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Persluchtenergie opslagsysteem

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een PEOS om de impact van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet te verminderen door een efficiënte oplaadinfrastructuur te ontwikkelen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

STAAS-manager

GIGA ontwikkelt een Storage As A Service Pool manager om de opslagcapaciteit van grootschalige batterijen te optimaliseren en te verhuren, ter ondersteuning van een gebalanceerd energienetwerk.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Clea Energy on Demand

Het project ontwikkelt een software-oplossing om mobiele energie-assets flexibeler in te zetten voor netstabilisatie, waardoor duurzame energie efficiënter kan worden benut.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Hub voor Groene Stadslogistiek

Hubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

SHARE

AWESEMS ontwikkelt een platform voor het verhuren van private laadpalen om de balans van het elektriciteitsnet te waarborgen en te voldoen aan de groeiende vraag van EV's.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Slimme elektriciteitsinkoop & sturing van EV's

Ontwikkeling van technologie voor flexibele inzet van EV-accucapaciteit om elektriciteitsnetbalans te waarborgen en inkoopkosten te verlagen door vraag, aanbod en prijsvoorspelling.

€ 247.559
Demonstratie...

Volgende stap in de energie transitie: V2G voor virtual power plants.

Jedlix ontwikkelt een aansturingsprogramma voor decentrale autoaccu's om het elektriciteitsnet te stabiliseren en CO2-uitstoot te verminderen door duurzame energie op te slaan en terug te leveren.

€ 129.600
2.2 - Bevord...

Elke E-truck Verdient een Lading

Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.

€ 593.121
Mkb-innovati...

OV Smart Charging

ViriCiti en Heliox ontwikkelen een slim laadsysteem voor elektrisch openbaar vervoer om energieverbruik te optimaliseren en de overgang naar emissievrij vervoer te versnellen.

€ 349.300
Mkb-innovati...

TOTAL E-GRID

Het project ontwikkelt een schaalbare oplossing voor de elektrificatie van de logistieke sector, met een dynamisch laadplein dat efficiëntie en laadervaring optimaliseert voor e-Trucks.

€ 102.012