Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]
Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren.
Projectdetails
Inleiding
Het is voor binnenstedelijke transportbedrijven met wagens van onder 3.5 ton tot 19 ton momenteel nog erg lastig om de vloot van bestelbussen en bakwagens te elektrificeren voor de energietransitie.
Uitdagingen
De transitie naar emissievrije voertuigen vormt namelijk een aanzienlijke uitdaging als het gaat om operationele planning en controle. Bovendien zijn er verschillende knelpunten:
- De nodige infrastructuur voor de transportbedrijven is er momenteel nog niet.
- Er is geen manier om inzicht te krijgen in de extra laadbehoefte van deze sector.
- Het ontbreekt aan (gemeente)grensoverschrijdende samenwerkingsmogelijkheden om tot realisatie van de infrastructuur te komen.
Doel van het Project
Het R&D-samenwerkingsproject is daarom gericht op het ontwikkelen van een nieuwe, nog niet bestaande dienst om logistieke bedrijven met lichte bestelbussen, trucks en bakwagens te ondersteunen in de transitie naar een elektrische vloot. Dit zal gebeuren door:
- Het herinrichten van de transportplanning.
- Het uitbreiden van de nodige laadinfrastructuur.
Resultaat
Het resultaat hiervan is het POET-platform.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 341.250 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Sycada Nederland B.V.penvoerder
- EV Tools B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
EV Tools: IT voor laadinfrastructuurHet MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 137.235 | 2021 | Details |
Open EV AppsDit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
OV Smart ChargingViriCiti en Heliox ontwikkelen een slim laadsysteem voor elektrisch openbaar vervoer om energieverbruik te optimaliseren en de overgang naar emissievrij vervoer te versnellen. | Mkb-innovati... | € 349.300 | 2018 | Details |
EV Tools: IT voor laadinfrastructuur
Het MIT-R&D-project ontwikkelt de 'EV Tools' beleidstoolkit om digitale transformatie in projectmanagement van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te ondersteunen.
Open EV Apps
Dit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers.
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
OV Smart Charging
ViriCiti en Heliox ontwikkelen een slim laadsysteem voor elektrisch openbaar vervoer om energieverbruik te optimaliseren en de overgang naar emissievrij vervoer te versnellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Zero Emission Hub voor Groene StadslogistiekHubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transportSummit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
ONTWIKKELING DATAPLATFORM T.B.V. PEDAL-ASSISTED LAST MILE DELIVERYDynteq ontwikkelt een dataplatform voor "pedal-assisted" bezorgvoertuigen om unieke gebruikersdata te ontsluiten en de haalbaarheid van deze innovatieve technologie te onderzoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
VickyV2GVicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Zero Emission Hub voor Groene Stadslogistiek
Hubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid.
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport
Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.
ONTWIKKELING DATAPLATFORM T.B.V. PEDAL-ASSISTED LAST MILE DELIVERY
Dynteq ontwikkelt een dataplatform voor "pedal-assisted" bezorgvoertuigen om unieke gebruikersdata te ontsluiten en de haalbaarheid van deze innovatieve technologie te onderzoeken.
VickyV2G
Vicky ontwikkelt een platform voor het reserveren van parkeerplekken dat EV's inzet voor bidirectioneel laden, om vraag en aanbod van elektriciteit te optimaliseren en netwerkstabiliteit te bevorderen.