Zonne-energie voor de tankvaart

Ontwikkel een explosieveilig zonnepaneelsysteem voor tankers dat jaarlijks 95.200 kWh opwekt, brandstof bespaart en voldoet aan ATEX-richtlijnen, met een terugverdientijd van minder dan 7 jaar.

Subsidie
€ 253.252
2022

Projectdetails

Inleiding

Het doel van dit project betreft een nieuw product, zijnde een explosieveilig zonnepaneel-constructiesysteem voor tankers. Het gebruik van zonnepanelen op tankers geeft technische uitdagingen (explosieveilig, montagemethode) die zullen moeten worden uitgewerkt.

Energieopbrengst

Met dit zonnepaneelsysteem kan jaarlijks per gemiddeld tankschip 95.200 kWh worden opgewekt, wat een brandstofbesparing per schip per jaar van ruim 32.000 liter geeft.

Praktische Overwegingen

Het beoogde solartankersysteem moet de praktische handelingen op een tankschip niet in de weg zitten en vereist daarom een verplaatsbare eigenschap. Doordat tankers vaak goederen vervoeren die explosiegevoelig zijn, moet er worden voldaan aan de ATEX-richtlijn (explosieveilig).

Complexiteit van de Geometrie

Daarnaast zorgt de aanwezige complexe geometrie (buizen en pompen) op een tankschip voor de ontwikkeling van een nieuw overkappingssysteem.

Projectdoelstellingen

Het doel van dit project is het uitdenken van deze (deel)uitdagingen om zo een nieuw commercieel product te ontwikkelen.

Financiële Aspecten

Met de besparing op diesel moet het product een terugverdientijd geven van minder dan 7 jaar (met subsidies 5 jaar).

Verwachte Resultaten

De resultaten van dit project moeten gezamenlijk een proof of concept vormen die de betrokken partijen voldoende vertrouwen geeft om het product door te ontwikkelen en op de markt te introduceren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 253.252

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • KRSolar BVpenvoerder
  • Blommaert NV
  • Verenigde Tankrederij B.V

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Zonne-energie op duwbak-konvooien

Wattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers.

€ 125.592
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

integrating PV panels in Offshore Solar systems (PVOS)

Het PVOS-project optimaliseert de integratie van innovatieve zonnepanelen in drijvende offshore systemen om de levensduur en haalbaarheid van schone energieproductie te waarborgen.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

PILOT INSTALLATIE VOOR DE LOKALE PRODUCTIE, OPSLAG EN DISTRIBUTIE VAN GROENE WATERSTOF

Ontwikkeling van een modulaire pilotinstallatie voor lokale waterstofproductie uit zonne-energie, gericht op opslag en transport naar eindgebruikers, met als doel commercialisatie.

€ 331.590

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken

Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Exaust Power Supply System

Onderzoek naar een nieuw product voor de scheepvaart dat energie- en milieuvoordelen biedt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart

Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Logistieke Optimalisatie Studie

Oceans of Energy onderzoekt innovatieve oplossingen om transportkosten voor offshore zonne-energie te minimaliseren en optimaliseert het logistieke proces voor duurzame energieprojecten.

€ 20.000