Zonne-energie op duwbak-konvooien
Wattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers.
Projectdetails
Inleiding
Wattlab is ontstaan vanuit het Nuon Solar Team en ontwikkelt toepassingen van innovatieve zonnepaneelsystemen. Blommaert heeft decennia ervaring in aluminium scheepsluiken en luikenwagens voor de binnenvaart. Gezamenlijk hebben zij het doel gesteld om lichtgewicht zonnepaneelsystemen te integreren op de luikensystemen van duwbakken en -konvooien.
Doelstelling
Iedere duwbak waarop deze techniek wordt toegepast kan op jaarbasis gemiddeld 100.000 ton CO2-uitstoot besparen, doordat het direct bespaart op de inzet van fossiele brandstoffen. Het beoogde eindproduct is een lichtgewicht zonnepaneel-luikensysteem voor duwbakken en -konvooien, inclusief energieoverbrenging naar verbruikers op de duwboot en de duwbak.
Energieopbrengst
Met dit zonnepaneelsysteem kan er jaarlijks per duwbak 90.000 tot 180.000 kWh aan groene energie opgewekt worden, resulterend in een jaarlijkse dieselbesparing van 20.000 – 50.000 liter.
Systeemontwerp
Het beoogde solarluiksysteem moet toepasbaar zijn als een modulair systeem van één of meerdere solarluiken per duwbak en kan uit één of meerdere duwbakken bestaan. De duwbakken zijn al varend individueel aan- en ontkoppelbaar van een konvooi en moeten voor anker ook individueel kunnen werken als energiebron.
Energiegebruik
De energie kan ingezet worden voor de voortstuwing van de duwboot en het boordnet van zowel duwbak als duwboot. Wanneer aangemeerd kunnen de duwbakken energie leveren aan lokale energieverbruikers of het elektriciteitsnet aan wal.
Projectdoel
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat modulair is op verschillende niveaus (luik, duwbak en konvooi) die ingezet kan worden voor verschillende type verbruikers (voortstuwing, boordnet en walnet).
Terugverdientijd
Het product moet, omgerekend in bespaarde diesel, door de eindklant binnen 8 jaar terugverdiend kunnen worden. De resultaten van het project moeten gezamenlijk een proof of concept vormen die de betrokken partijen voldoende vertrouwen geeft om het product door te ontwikkelen en op de markt te introduceren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 125.592 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KRSolar BVpenvoerder
- Blommaert N.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Zonne-energie voor de tankvaartOntwikkel een explosieveilig zonnepaneelsysteem voor tankers dat jaarlijks 95.200 kWh opwekt, brandstof bespaart en voldoet aan ATEX-richtlijnen, met een terugverdientijd van minder dan 7 jaar. | Mkb-innovati... | € 253.252 | 2022 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
integrating PV panels in Offshore Solar systems (PVOS)Het PVOS-project optimaliseert de integratie van innovatieve zonnepanelen in drijvende offshore systemen om de levensduur en haalbaarheid van schone energieproductie te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2023 | Details |
Modular Offshore Floating SolarHet MOFS-project ontwikkelt een geïntegreerd drijvend zonne-energie- en batterijsysteem voor betrouwbare, duurzame energievoorziening aan afgelegen offshore infrastructuren. | Mkb-innovati... | € 229.661 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Zonne-energie voor de tankvaart
Ontwikkel een explosieveilig zonnepaneelsysteem voor tankers dat jaarlijks 95.200 kWh opwekt, brandstof bespaart en voldoet aan ATEX-richtlijnen, met een terugverdientijd van minder dan 7 jaar.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
integrating PV panels in Offshore Solar systems (PVOS)
Het PVOS-project optimaliseert de integratie van innovatieve zonnepanelen in drijvende offshore systemen om de levensduur en haalbaarheid van schone energieproductie te waarborgen.
Modular Offshore Floating Solar
Het MOFS-project ontwikkelt een geïntegreerd drijvend zonne-energie- en batterijsysteem voor betrouwbare, duurzame energievoorziening aan afgelegen offshore infrastructuren.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparkenHet project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigationHyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility. | Innovation F... | € 3.066.840 | 2023 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Logistieke Optimalisatie StudieOceans of Energy onderzoekt innovatieve oplossingen om transportkosten voor offshore zonne-energie te minimaliseren en optimaliseert het logistieke proces voor duurzame energieprojecten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Hydrofoil Offshore Wind - HOWFlying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken
Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.
Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation
HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Logistieke Optimalisatie Studie
Oceans of Energy onderzoekt innovatieve oplossingen om transportkosten voor offshore zonne-energie te minimaliseren en optimaliseert het logistieke proces voor duurzame energieprojecten.
Hydrofoil Offshore Wind - HOW
Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.