yES

Het yES-project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor opleggers dat brandstofverbruik en emissies vermindert zonder extra trekkervoorzieningen.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Met het MIT-Haalbaarheidsproject yES willen wij de haalbaarheid onderzoeken van de ontwikkeling van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor naloopassen van opleggers, wat geen speciale voorzieningen in de trekker nodig heeft.

Doel van het project

Een gestuurde oplegger volgt de ideale bochtlijnen van de vrachtwagen en reduceert de frictie tussen band en wegdek. Dit leidt tot:

  • Vermindering van brandstofverbruik
  • Vermindering van emissies

Het doel is een systeem met een “fully-absorbed” kostprijs vergelijkbaar met een mechanisch stuursysteem.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Econogy B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

ySteer

Onderzoek naar een lichtgewicht modulair stuursysteem voor opleggers om brandstofverbruik en emissies te verminderen door optimale bochtvolging.

€ 20.000
Mkb-innovati...

DSS (Double Steering System)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een stuuras voor trailers die in beide richtingen kan bewegen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrificatie kiptrailer

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Stuurinrichting voor X-serie

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve stuurinrichting voor een zwaardere elektrische loader van 2.5 ton.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

yDrive

Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.

€ 133.787
1.1 - Het ve...

ySteer

Het project richt zich op de ontwikkeling van innovatieve stuursystemen voor opleggers door Econogy.

€ 136.164
Mkb-innovati...

Double Deck Trailer E-as

Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.

€ 101.345
1.1 - Het ve...

yDrive 2.0

Het project ontwikkelt een elektrische aandrijflijn voor opleggers om brandstof te besparen en actieradius te vergroten.

€ 333.333
Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700