TOTAL E-GRID
Het project ontwikkelt een schaalbare oplossing voor de elektrificatie van de logistieke sector, met een dynamisch laadplein dat efficiëntie en laadervaring optimaliseert voor e-Trucks.
Projectdetails
Inleiding
Het ontwikkelen van een schaalbaar en modulair concept dat de logistieke sector ondersteunt in het proces van elektrificatie.
Consortium
Het consortium brengt unieke kennis van vier partijen samen om een totaaloplossing aan te bieden die als geheel bij de transporteur aangeboden kan worden.
TOTAL E-GRID
TOTAL E-GRID betreft een end-to-end oplossing waarbij een locatie met een laadplein gebalanceerd (Dynamic Load Balancing, afgekort DLB) wordt. Hierdoor kan het aantal laadpunten op het laadplein de netaansluiting overstijgen, zonder dat deze overbelast wordt. Dit gebeurt met zo min mogelijk impact op de laadsnelheid (of laads ervaring) van de gebruiker.
Integratie en Efficiëntie
Middels API’s worden systemen van de logistieke sector geïntegreerd met TOTAL E-GRID, waardoor organisatorische en economische efficiëntie kan worden geoptimaliseerd door rittenplanning van e-Trucks af te stemmen op basis van beschikbaar laadvermogen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 102.012 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Venema E-Mobility Charge Systems B.V.penvoerder
- E.D. Mij B.V.
- Hedgehog Applications B.V.
- Maxem Energy Solutions B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Slimme elektriciteitsinkoop & sturing van EV'sOntwikkeling van technologie voor flexibele inzet van EV-accucapaciteit om elektriciteitsnetbalans te waarborgen en inkoopkosten te verlagen door vraag, aanbod en prijsvoorspelling. | Mkb-innovati... | € 247.559 | 2022 | Details |
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigenHero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 185.220 | 2018 | Details |
Smart Grid Zero Emission GeneratorHet project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 329.430 | 2017 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren. | Mkb-innovati... | € 341.250 | 2023 | Details |
Slimme elektriciteitsinkoop & sturing van EV's
Ontwikkeling van technologie voor flexibele inzet van EV-accucapaciteit om elektriciteitsnetbalans te waarborgen en inkoopkosten te verlagen door vraag, aanbod en prijsvoorspelling.
Dynamische aansturing laadpunten elektrische voertuigen
Hero Balancer en Blue Current ontwikkelen een totaaloplossing voor dynamisch energiebeheer in gebouwen, gericht op het optimaliseren van laadpunten en warmtepompen om kosten te verlagen.
Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]
Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
TOTAL E-GRIDHet project ontwikkelt en valideert de TOTAL E-GRID, een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor elektrische trucks, om de energietransitie in de logistieke sector te ondersteunen. | Demonstratie... | € 319.563 | 2022 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | 2.2 - Bevord... | € 593.121 | 2024 | Details |
SHAREAWESEMS ontwikkelt een platform voor het verhuren van private laadpalen om de balans van het elektriciteitsnet te waarborgen en te voldoen aan de groeiende vraag van EV's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
V2G slim ladenJedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CHARGEHet project onderzoekt de haalbaarheid van slimme laadstations die het vermogen aanpassen om de stabiliteit van het elektriciteitsnet bij toenemende EV-aantallen te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
TOTAL E-GRID
Het project ontwikkelt en valideert de TOTAL E-GRID, een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor elektrische trucks, om de energietransitie in de logistieke sector te ondersteunen.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.
SHARE
AWESEMS ontwikkelt een platform voor het verhuren van private laadpalen om de balans van het elektriciteitsnet te waarborgen en te voldoen aan de groeiende vraag van EV's.
V2G slim laden
Jedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen.
CHARGE
Het project onderzoekt de haalbaarheid van slimme laadstations die het vermogen aanpassen om de stabiliteit van het elektriciteitsnet bij toenemende EV-aantallen te waarborgen.