TOTAL E-GRID
Het project ontwikkelt en valideert de TOTAL E-GRID, een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor elektrische trucks, om de energietransitie in de logistieke sector te ondersteunen.
Projectdetails
Aanleiding
Als onderdeel van de energietransitie zal de Nederlandse logistieke sector een transformatie naar elektrisch rijden gaan maken. Onderzoekers van ElaadNL prognostiseren een groei van elektrische trucks naar ongeveer 24 duizend in 2030 en meer dan 113 duizend in 2050.
Logistieke bedrijven zullen binnen nu en 10 jaar hard moeten werken om aan de doelstellingen van het klimaatakkoord te voldoen.
Doelstelling
Het doel van het pilotproject is de TOTAL E-GRID bij twee representatieve logistieke MKB'ers te valideren in de praktijk. In vooronderzoek is contact gezocht met lopende en afgeronde projecten in de topsector Energie en Logistiek om te leren van de best practices. Het consortium wil niet opnieuw het wiel uitvinden.
Deze bevindingen worden in het hoofdstuk "Mate van vernieuwing" gepresenteerd. Op basis van deze best practices zijn vijf onderwerpen gedefinieerd waar de pilot zich op zal focussen.
Korte omschrijving
In september 2021 is binnen een consortium van Hedgehog, Venema en Maxem een MIT R&D-project gestart voor de ontwikkeling van de TOTAL E-GRID, een concept dat een oplossing moet bieden voor bovenstaande problemen.
Met het TOTAL E-GRID ziet het consortium de mogelijkheid om een end-to-end laad- en energie-infrastructuur voor e-trucks te realiseren voor het midden- en kleinbedrijf in de logistieke sector. Dit moet leiden tot een sluitende businesscase en tevens flexibiliteit voor het net bieden, waarbij de energietransitie, duurzame opwek en transitie naar elektrische (vracht)mobiliteit samenkomen.
Resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is het beantwoorden van de onderzoeksvragen en een validatie van het functioneren van TOTAL E-GRID onder reële omstandigheden bij twee transporteurs.
TOTAL E-GRID moet de energie uit eigen (zonne-)opwek effectiever voor eigen gebruik aanwenden en de afname van het net zodanig balanceren dat een uitbreiding van de netaansluiting niet nodig is. Tegelijk moeten de e-trucks naar behoefte geladen kunnen worden, zodat deze volwaardig meedraaien in de bedrijfsvoering van de transporteur.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 319.563 |
Tijdlijn
Startdatum | 11-1-2022 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- De Rooij Transport B.V.
- Hedgehog Applications B.V.penvoerder
- Maxem Energy Solutions B.V.
- Schotpoort Transport Groep B.V.
- Venema E-Mobility Charge Systems B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
AME AC-laadplatformHet project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 299.673 | 2022 | Details |
Carbon Zero Factory: An all-electric Industrial energy solutionFTM ontwikkelt een all-electric productie faciliteit in Rotterdam om de afhankelijkheid van aardgas te verminderen, met als doel significante CO2-reductie en waardevolle inzichten voor de industrie te bieden. | Demonstratie... | € 2.616.212 | 2019 | Details |
Collectieve Energievoorziening Schiphol Trade ParkHet project ontwikkelt een virtueel stroomnet voor bedrijven op Schiphol Trade Park om netcongestie te verhelpen, kosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen door flexibele energie-inzet. | Demonstratie... | € 652.296 | 2021 | Details |
Vlakplaattractiebatterijen voor aFRRHet project ontwikkelt een innovatieve loodzuur vlakplaattractiebatterij en een aggregatorplatform om duurzame energieopslag te optimaliseren, congestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen. | Demonstratie... | € 440.813 | 2019 | Details |
Ore Energy Battery: Fully scalable, ultra-cheap and easily deployable stationary long-duration energHet project ontwikkelt en test twee innovatieve batterijoplossingen van 10 kWh en 50 kWh voor energieopslag, gericht op het verbeteren van de integratie van hernieuwbare energie in het energienet. | Demonstratie... | € 1.956.618 | 2023 | Details |
AME AC-laadplatform
Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.
Carbon Zero Factory: An all-electric Industrial energy solution
FTM ontwikkelt een all-electric productie faciliteit in Rotterdam om de afhankelijkheid van aardgas te verminderen, met als doel significante CO2-reductie en waardevolle inzichten voor de industrie te bieden.
Collectieve Energievoorziening Schiphol Trade Park
Het project ontwikkelt een virtueel stroomnet voor bedrijven op Schiphol Trade Park om netcongestie te verhelpen, kosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen door flexibele energie-inzet.
Vlakplaattractiebatterijen voor aFRR
Het project ontwikkelt een innovatieve loodzuur vlakplaattractiebatterij en een aggregatorplatform om duurzame energieopslag te optimaliseren, congestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen.
Ore Energy Battery: Fully scalable, ultra-cheap and easily deployable stationary long-duration energ
Het project ontwikkelt en test twee innovatieve batterijoplossingen van 10 kWh en 50 kWh voor energieopslag, gericht op het verbeteren van de integratie van hernieuwbare energie in het energienet.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
TOTAL E-GRIDHet project ontwikkelt een schaalbare oplossing voor de elektrificatie van de logistieke sector, met een dynamisch laadplein dat efficiëntie en laadervaring optimaliseert voor e-Trucks. | Mkb-innovati... | € 102.012 | 2021 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | 2.2 - Bevord... | € 593.121 | 2024 | Details |
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren. | Missiegedrev... | € 1.386.415 | 2022 | Details |
Energy Control Businesspark – EcofactorijHet project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren. | Missiegedrev... | € 3.251.249 | 2023 | Details |
TROEF - Transparant Reduceren van CO2 en Optimaliseren van energie in een Ecosysteem van Flexibiliteit: de troef naar versnelling van de energietransitie en lokale energiegemeenschappenHet project ontwikkelt een gelaagd energie-ecosysteem voor optimale energie-uitwisseling tussen gebouwen in Nederland, gericht op CO2-reductie en een flexibeler elektriciteitsnet. | Missiegedrev... | € 4.181.045 | 2021 | Details |
TOTAL E-GRID
Het project ontwikkelt een schaalbare oplossing voor de elektrificatie van de logistieke sector, met een dynamisch laadplein dat efficiëntie en laadervaring optimaliseert voor e-Trucks.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)
Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren.
Energy Control Businesspark – Ecofactorij
Het project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren.
TROEF - Transparant Reduceren van CO2 en Optimaliseren van energie in een Ecosysteem van Flexibiliteit: de troef naar versnelling van de energietransitie en lokale energiegemeenschappen
Het project ontwikkelt een gelaagd energie-ecosysteem voor optimale energie-uitwisseling tussen gebouwen in Nederland, gericht op CO2-reductie en een flexibeler elektriciteitsnet.