Sensing Inside
Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.
Projectdetails
Inleiding
In het Sensing Inside project bundelen Sensing360 en Technobis hun expertise ter ontwikkeling van een acht keer nauwkeurigere, retrofit meetoplossing voor lieren in sleepboten ten opzichte van bestaande toepassingen.
Probleemstelling
De scheepvaartindustrie is een zeer vervuilende industrie. Hierbij is de sleepvaart een directe vervuiler van stikstof in het haven-stedelijk gebied.
Doelstellingen
Het Sensing Inside project maakt de sleepvaart effectiever, efficiënter, duurzamer én veiliger. De beoogde ontwikkeling stelt sleepbootschippers in staat om hun lasten effectiever te loodsen middels een nauwkeurige, en real-time beschikbaarheid van data omtrent de krachtbelastingen.
Verwachte voordelen
Hierdoor kan de brandstofconsumptie van een sleepboot afnemen met gemiddeld 25%. Deze efficiëntieslag leidt jaarlijks per schip tot:
- Een brandstofkostenbesparing van €21.000.
- Een beperking van de CO2-uitstoot met 267 kg CO2.
- Een reductie van de NOx-uitstoot met 7231 kg NOx, wat equivalent is aan de NOx-uitstoot van zo’n 2000 personenauto’s per jaar.
Ook voorkomt de meetoplossing het breken van sleepkabels, wat de veiligheid bevordert.
Projectontwikkeling
Om deze waardepropositie te bereiken richt het Sensing Inside project zich op de ontwikkeling van:
- Een Minimal Viable Product (MVP) van de Smart Photonic Sleeve voor het registreren van fotonische signaalmetingen op een sleepbootlier door Sensing360.
- Een smart interrogator voor het vertalen van fotonische signalen naar elektrische signalen via een custom mode door Technobis.
De integratie van deze ontwikkelingen vormt een demonstratie-meetoplossing die gekoppeld wordt aan de stuurinstallatie van sleepboten.
Verwachtingen en Marktpotentieel
Met behulp van de MIT R&D-samenwerkingssubsidie verwachten de projectpartners 1 jaar na afloop van het project hun product winstgevend te krijgen. De meetopstelling wordt ontwikkeld om in alle bestaande sleepschepen geretrofit te worden.
Met een wereldwijde vloot van 19.309 zeegaande sleepboten biedt dit een sterk marktpotentieel.
Samenwerking en Impact
Met een diep verankerd netwerk in de scheepvaartindustrie, vaart het Sensing Inside project op de marktkanalen van Boskalis en DAMEN shipyards. Door deze cross-over van de topsector ‘HighTech Systemen en Materialen en ICT’ met de topsector ‘Water en Maritiem’ verwacht Sensing360, het bedrijf uit Oss, een groei van 5,1 FTE aan hoogwaardige arbeidsplaatsen te realiseren voor de regio Zuid-Nederland.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 76.020 |
Totale projectbegroting | € 217.200 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-11-2020 |
Einddatum | 31-10-2022 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Sensing360 B.V.penvoerder
- Technobis Fibre Technologies B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
OptiVis: Data-gedreven Innovatie voor Duurzame VisserijHet project ontwikkelt een digitaal platform dat vissers real-time informatie biedt over optimale vislocaties, gebaseerd op satellietdata, om de efficiëntie en duurzaamheid van de visserij te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 156.625 | 2023 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
OptiVis: Data-gedreven Innovatie voor Duurzame Visserij
Het project ontwikkelt een digitaal platform dat vissers real-time informatie biedt over optimale vislocaties, gebaseerd op satellietdata, om de efficiëntie en duurzaamheid van de visserij te verbeteren.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ERP Sleepboot Dashboard oplossingProgression IT ontwikkelt een dashboardoplossing om het brandstofverbruik van sleepboten te optimaliseren en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
DockAssistSensor Maritime ontwikkelt DockAssist, een sensoroplossing die het aanmeerproces veiliger maakt en schade aan schepen en kades voorkomt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperatiesSmart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
AtlasSensor Maritime onderzoekt de haalbaarheid van Atlas, een 3D mapping systeem om vaarwegen te monitoren en aanvaringen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ERP Sleepboot Dashboard oplossing
Progression IT ontwikkelt een dashboardoplossing om het brandstofverbruik van sleepboten te optimaliseren en kosten te verlagen.
DockAssist
Sensor Maritime ontwikkelt DockAssist, een sensoroplossing die het aanmeerproces veiliger maakt en schade aan schepen en kades voorkomt.
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperaties
Smart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden.
Atlas
Sensor Maritime onderzoekt de haalbaarheid van Atlas, een 3D mapping systeem om vaarwegen te monitoren en aanvaringen te verminderen.