Sensing Inside

Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.

Subsidie
€ 76.020
2020

Projectdetails

Inleiding

In het Sensing Inside project bundelen Sensing360 en Technobis hun expertise ter ontwikkeling van een acht keer nauwkeurigere, retrofit meetoplossing voor lieren in sleepboten ten opzichte van bestaande toepassingen.

Probleemstelling

De scheepvaartindustrie is een zeer vervuilende industrie. Hierbij is de sleepvaart een directe vervuiler van stikstof in het haven-stedelijk gebied.

Doelstellingen

Het Sensing Inside project maakt de sleepvaart effectiever, efficiënter, duurzamer én veiliger. De beoogde ontwikkeling stelt sleepbootschippers in staat om hun lasten effectiever te loodsen middels een nauwkeurige, en real-time beschikbaarheid van data omtrent de krachtbelastingen.

Verwachte voordelen

Hierdoor kan de brandstofconsumptie van een sleepboot afnemen met gemiddeld 25%. Deze efficiëntieslag leidt jaarlijks per schip tot:

  1. Een brandstofkostenbesparing van €21.000.
  2. Een beperking van de CO2-uitstoot met 267 kg CO2.
  3. Een reductie van de NOx-uitstoot met 7231 kg NOx, wat equivalent is aan de NOx-uitstoot van zo’n 2000 personenauto’s per jaar.

Ook voorkomt de meetoplossing het breken van sleepkabels, wat de veiligheid bevordert.

Projectontwikkeling

Om deze waardepropositie te bereiken richt het Sensing Inside project zich op de ontwikkeling van:

  1. Een Minimal Viable Product (MVP) van de Smart Photonic Sleeve voor het registreren van fotonische signaalmetingen op een sleepbootlier door Sensing360.
  2. Een smart interrogator voor het vertalen van fotonische signalen naar elektrische signalen via een custom mode door Technobis.

De integratie van deze ontwikkelingen vormt een demonstratie-meetoplossing die gekoppeld wordt aan de stuurinstallatie van sleepboten.

Verwachtingen en Marktpotentieel

Met behulp van de MIT R&D-samenwerkingssubsidie verwachten de projectpartners 1 jaar na afloop van het project hun product winstgevend te krijgen. De meetopstelling wordt ontwikkeld om in alle bestaande sleepschepen geretrofit te worden.

Met een wereldwijde vloot van 19.309 zeegaande sleepboten biedt dit een sterk marktpotentieel.

Samenwerking en Impact

Met een diep verankerd netwerk in de scheepvaartindustrie, vaart het Sensing Inside project op de marktkanalen van Boskalis en DAMEN shipyards. Door deze cross-over van de topsector ‘HighTech Systemen en Materialen en ICT’ met de topsector ‘Water en Maritiem’ verwacht Sensing360, het bedrijf uit Oss, een groei van 5,1 FTE aan hoogwaardige arbeidsplaatsen te realiseren voor de regio Zuid-Nederland.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 76.020
Totale projectbegroting€ 217.200

Tijdlijn

Startdatum1-11-2020
Einddatum31-10-2022
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Sensing360 B.V.penvoerder
  • Technobis Fibre Technologies B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

OptiVis: Data-gedreven Innovatie voor Duurzame Visserij

Het project ontwikkelt een digitaal platform dat vissers real-time informatie biedt over optimale vislocaties, gebaseerd op satellietdata, om de efficiëntie en duurzaamheid van de visserij te verbeteren.

€ 156.625
Mkb-innovati...

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

€ 141.295
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

ERP Sleepboot Dashboard oplossing

Progression IT ontwikkelt een dashboardoplossing om het brandstofverbruik van sleepboten te optimaliseren en kosten te verlagen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

DockAssist

Sensor Maritime ontwikkelt DockAssist, een sensoroplossing die het aanmeerproces veiliger maakt en schade aan schepen en kades voorkomt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback

Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid haptische joystick voor optimalisatie van baggeroperaties

Smart-Ship ontwikkelt een haptische joystick voor baggeroperaties om operationele efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren, met een projectduur van 9 maanden.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Atlas

Sensor Maritime onderzoekt de haalbaarheid van Atlas, een 3D mapping systeem om vaarwegen te monitoren en aanvaringen te verminderen.

€ 20.000