Samenwerken in een full immersive VR-omgeving

Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.

Subsidie
€ 197.860
2016

Projectdetails

Inleiding

Virtual reality wordt langzaam maar zeker steeds vaker geïntegreerd in ons dagelijks leven. Hoewel de hype omtrent virtual reality wereldwijd is aangeslagen, zijn de toepassingen in virtual reality nog beperkt. Met de huidige toepassingen word je als het ware ‘ondergedompeld’ in een andere wereld, maar het vrije gevoel en realisme ontbreken doordat de aansturing veelal op een onnatuurlijke wijze geschiedt (via touchpad of met controllers) en het enkel nog toepasbaar is voor individueel gebruik. Hierdoor gaan de huidige toepassingen veelal niet verder dan presentatie/visualisatie in virtual reality.

Doel van het project

Binnen dit R&D-samenwerkingsproject slaan vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland de handen ineen om virtual reality naar de ‘next step’ te tillen. Om dit mogelijk te maken moet de aansturing in virtual reality zo natuurlijk mogelijk overkomen voor de gebruiker (full immersive). Dit gaat verder dan een natuurlijke aansturing. De interactie met de objecten in virtual reality moet namelijk eveneens zo natuurlijk mogelijk geschieden (het vastpakken van een hamer betreft een andere handeling dan het vastpakken van een pen).

Innovatie in multiplayer interactie

Dat is met name van belang wanneer er meerdere personen in een virtual reality omgeving interacteren. Wanneer twee gebruikers zich in één virtual reality omgeving bevinden, moeten zij eenvoudig maar op een zo natuurlijk mogelijke manier een balletje over kunnen gooien. Het samen interacteren in één virtual reality omgeving betreft daarbij een grote innovatie. Tot op heden is het geen enkele organisatie gelukt om virtual reality in een multiplayer omgeving plaats te laten vinden. Dit komt met name doordat de interactie enorm nauwkeurig en fijnmazig dient te geschieden.

Toepassingen en meerwaarde

Wanneer de doelstellingen van het project worden bereikt, dan heeft virtual reality de potentie om een enorme meerwaarde te realiseren op verschillende toepassings- en technologische gebieden, waaronder:

  1. Life Sciences & Health: Het simuleren van een operatie waarbij chirurg en assistenten samen kunnen trainen.
  2. High Tech Systemen en Materialen: Een multidisciplinaire R&D-afdeling die met meerdere belanghebbenden over de hele wereld een eerste concept in virtual reality kan ontwikkelen en testen (design review).
  3. Maintenance: Het trainen van onderhoud en reparaties op moeilijk te bereiken installaties, zoals boorplatforms, onderzeeërs, vliegtuigen of ruimtestations.
  4. Creatieve industrie: Een architect kan samen met de toekomstige bewoner in virtual reality een woning ontwerpen. De bewoner kan (op afstand) samen met de architect keuzes maken die direct vertaald worden naar een virtuele representatie.
  5. Applied gaming: Het trainen/omgaan met situaties die in real-life bijna niet te simuleren zijn, zoals een watersnoodramp, terroristische aanslag, aardbeving, etc. Met name het kunnen trainen op samenwerking en onderlinge coördinatie is hierbij van grote meerwaarde.
  6. Gaming: Games spelen tegen vrienden in virtual reality zonder dat de gebruikers zich in één ruimte bevinden.

Samenwerkingsverband

Om de resultaten en doelstellingen van dit project te realiseren, is er een samenwerkingsverband opgezet tussen Pillow's Willow VR Studios (actief binnen de topsector HTSM/Creatieve Industrie), VRee (HTSM), Manus VR (HTSM) en Unit040 Ontwerp (HTSM/Creatieve Industrie).

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 197.860

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • VRee B.V.penvoerder
  • Manus Machinae B.V.
  • Pillow's Willow VR Studio's B.V.
  • Unit040 Ontwerp B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Immersieve VR

Het project ontwikkelt haptische controllers en een dynamische VR-omgeving voor realistisch leren en testen in professionele opleidingen, met focus op keukenapparatuur en andere toepassingen.

€ 180.514
Mkb-innovati...

Blended Learning for Dementia

Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.

€ 185.360
Mkb-innovati...

Extended Reality als kern van de industrial life cycle

Het project ontwikkelt een schaalbaar Extended Reality-platform om digitalisering in de HTSM-sector te bevorderen, personeelstekorten aan te pakken en de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren.

€ 91.730
Mkb-innovati...

Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning

Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.

€ 112.945
Mkb-innovati...

VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorg

Het project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg.

€ 301.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen

Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

XR Game engine

Het project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren.

€ 20.000
ERC Proof of...

The feeling of being there: Developing a practical framework for objective, continuous and standardized presence measurement for virtual environments

Develop a tool to measure and analyze presence in virtual reality, enhancing user experience and promoting standardization in the industry for improved applications in healthcare, training, and research.

€ 150.000
Mkb-innovati...

Kana Connect

Het project richt zich op het ontwikkelen van een VR-product dat geschikt is voor meerdere gebruikers tegelijk, om stressklachten effectief te behandelen en aan de groeiende marktbehoefte te voldoen.

€ 20.000