Samenwerken in een full immersive VR-omgeving
Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Virtual reality wordt langzaam maar zeker steeds vaker geïntegreerd in ons dagelijks leven. Hoewel de hype omtrent virtual reality wereldwijd is aangeslagen, zijn de toepassingen in virtual reality nog beperkt. Met de huidige toepassingen word je als het ware ‘ondergedompeld’ in een andere wereld, maar het vrije gevoel en realisme ontbreken doordat de aansturing veelal op een onnatuurlijke wijze geschiedt (via touchpad of met controllers) en het enkel nog toepasbaar is voor individueel gebruik. Hierdoor gaan de huidige toepassingen veelal niet verder dan presentatie/visualisatie in virtual reality.
Doel van het project
Binnen dit R&D-samenwerkingsproject slaan vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland de handen ineen om virtual reality naar de ‘next step’ te tillen. Om dit mogelijk te maken moet de aansturing in virtual reality zo natuurlijk mogelijk overkomen voor de gebruiker (full immersive). Dit gaat verder dan een natuurlijke aansturing. De interactie met de objecten in virtual reality moet namelijk eveneens zo natuurlijk mogelijk geschieden (het vastpakken van een hamer betreft een andere handeling dan het vastpakken van een pen).
Innovatie in multiplayer interactie
Dat is met name van belang wanneer er meerdere personen in een virtual reality omgeving interacteren. Wanneer twee gebruikers zich in één virtual reality omgeving bevinden, moeten zij eenvoudig maar op een zo natuurlijk mogelijke manier een balletje over kunnen gooien. Het samen interacteren in één virtual reality omgeving betreft daarbij een grote innovatie. Tot op heden is het geen enkele organisatie gelukt om virtual reality in een multiplayer omgeving plaats te laten vinden. Dit komt met name doordat de interactie enorm nauwkeurig en fijnmazig dient te geschieden.
Toepassingen en meerwaarde
Wanneer de doelstellingen van het project worden bereikt, dan heeft virtual reality de potentie om een enorme meerwaarde te realiseren op verschillende toepassings- en technologische gebieden, waaronder:
- Life Sciences & Health: Het simuleren van een operatie waarbij chirurg en assistenten samen kunnen trainen.
- High Tech Systemen en Materialen: Een multidisciplinaire R&D-afdeling die met meerdere belanghebbenden over de hele wereld een eerste concept in virtual reality kan ontwikkelen en testen (design review).
- Maintenance: Het trainen van onderhoud en reparaties op moeilijk te bereiken installaties, zoals boorplatforms, onderzeeërs, vliegtuigen of ruimtestations.
- Creatieve industrie: Een architect kan samen met de toekomstige bewoner in virtual reality een woning ontwerpen. De bewoner kan (op afstand) samen met de architect keuzes maken die direct vertaald worden naar een virtuele representatie.
- Applied gaming: Het trainen/omgaan met situaties die in real-life bijna niet te simuleren zijn, zoals een watersnoodramp, terroristische aanslag, aardbeving, etc. Met name het kunnen trainen op samenwerking en onderlinge coördinatie is hierbij van grote meerwaarde.
- Gaming: Games spelen tegen vrienden in virtual reality zonder dat de gebruikers zich in één ruimte bevinden.
Samenwerkingsverband
Om de resultaten en doelstellingen van dit project te realiseren, is er een samenwerkingsverband opgezet tussen Pillow's Willow VR Studios (actief binnen de topsector HTSM/Creatieve Industrie), VRee (HTSM), Manus VR (HTSM) en Unit040 Ontwerp (HTSM/Creatieve Industrie).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 197.860 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- VRee B.V.penvoerder
- Manus Machinae B.V.
- Pillow's Willow VR Studio's B.V.
- Unit040 Ontwerp B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Immersieve VRHet project ontwikkelt haptische controllers en een dynamische VR-omgeving voor realistisch leren en testen in professionele opleidingen, met focus op keukenapparatuur en andere toepassingen. | Mkb-innovati... | € 180.514 | 2022 | Details |
Blended Learning for DementiaTinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties. | Mkb-innovati... | € 185.360 | 2016 | Details |
Extended Reality als kern van de industrial life cycleHet project ontwikkelt een schaalbaar Extended Reality-platform om digitalisering in de HTSM-sector te bevorderen, personeelstekorten aan te pakken en de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 91.730 | 2020 | Details |
Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learningVirtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 112.945 | 2023 | Details |
VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorgHet project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg. | Mkb-innovati... | € 301.000 | 2023 | Details |
Immersieve VR
Het project ontwikkelt haptische controllers en een dynamische VR-omgeving voor realistisch leren en testen in professionele opleidingen, met focus op keukenapparatuur en andere toepassingen.
Blended Learning for Dementia
Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.
Extended Reality als kern van de industrial life cycle
Het project ontwikkelt een schaalbaar Extended Reality-platform om digitalisering in de HTSM-sector te bevorderen, personeelstekorten aan te pakken en de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren.
Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning
Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.
VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorg
Het project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingenHet project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
XR Game engineHet project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDENHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
The feeling of being there: Developing a practical framework for objective, continuous and standardized presence measurement for virtual environmentsDevelop a tool to measure and analyze presence in virtual reality, enhancing user experience and promoting standardization in the industry for improved applications in healthcare, training, and research. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2023 | Details |
Kana ConnectHet project richt zich op het ontwikkelen van een VR-product dat geschikt is voor meerdere gebruikers tegelijk, om stressklachten effectief te behandelen en aan de groeiende marktbehoefte te voldoen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen
Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.
XR Game engine
Het project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren.
VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren.
The feeling of being there: Developing a practical framework for objective, continuous and standardized presence measurement for virtual environments
Develop a tool to measure and analyze presence in virtual reality, enhancing user experience and promoting standardization in the industry for improved applications in healthcare, training, and research.
Kana Connect
Het project richt zich op het ontwikkelen van een VR-product dat geschikt is voor meerdere gebruikers tegelijk, om stressklachten effectief te behandelen en aan de groeiende marktbehoefte te voldoen.