OV Smart Charging
ViriCiti en Heliox ontwikkelen een slim laadsysteem voor elektrisch openbaar vervoer om energieverbruik te optimaliseren en de overgang naar emissievrij vervoer te versnellen.
Projectdetails
Inleiding
De energietransitie is wereldwijd in volle gang. Binnen Europa wordt inmiddels al ruim 17% van de gebruikte energie opgewekt uit hernieuwbare bronnen. De stijging van zonne- en windenergie zorgt vooral voor een daling in het gebruik van aardgas, maar aardolie blijft ongeveer op een constant aandeel van 35%. Het reduceren van het aardolieverbruik blijft een knelpunt door het grootverbruik van het wegvervoer.
Aardolieverbruik
Ruim een derde van alle aardolie gaat op aan auto’s, vrachtwagens en bussen op de weg. Binnen Nederland is dit zelfs het afgelopen jaar met 3% (tot 417 PJ) gestegen door economische groei.
Emissievrije OV-bussen
Binnen Europa hebben meerdere landen een strategie bepaald waarbij in 2025 het grootste deel van de OV-bussen emissievrij moet zijn. Nederland is momenteel koploper, waarbij slechts 4% van de 5.000 OV-bussen elektrisch is. Binnen Europa is dit nu slechts 2% van de totaal 900.000 OV-bussen.
Slim laden van elektrisch OV-vervoer
ViriCiti en Heliox willen het laden van elektrisch OV-vervoer slimmer maken en daarmee alleen de benodigde energie op het meest gunstige tijdstip afnemen. Op basis van historische en actuele gegevens wordt het verbruik geprognosticeerd en wordt er een laadscenario per individuele bus uitgevoerd. Door dit slimme laden wordt het energieverbruik optimaal afgestemd op de beschikbare energie en beschikbare duurzame energiebronnen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 349.300 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Viriciti B.V.penvoerder
- Heliox B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren. | Mkb-innovati... | € 341.250 | 2023 | Details |
Flexibele maatvoering van Power Electronics in gedistribueerde BIPVHet project ontwikkelt op maat gemaakte systemen voor geïntegreerde PV-dak- en geveltoepassingen om de groei van zonne-energie in Nederland te versnellen en CO2-reductiedoelen te behalen. | Mkb-innovati... | € 199.920 | 2018 | Details |
IRONERGYHet project ontwikkelt een kostenefficiënte batterijtechnologie voor de opslag van hernieuwbare energie om de CO2-uitstoot in Europa met minstens 55% te reduceren. | Mkb-innovati... | € 293.580 | 2023 | Details |
Open EV AppsDit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Smart Grid Zero Emission GeneratorHet project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 329.430 | 2017 | Details |
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]
Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren.
Flexibele maatvoering van Power Electronics in gedistribueerde BIPV
Het project ontwikkelt op maat gemaakte systemen voor geïntegreerde PV-dak- en geveltoepassingen om de groei van zonne-energie in Nederland te versnellen en CO2-reductiedoelen te behalen.
IRONERGY
Het project ontwikkelt een kostenefficiënte batterijtechnologie voor de opslag van hernieuwbare energie om de CO2-uitstoot in Europa met minstens 55% te reduceren.
Open EV Apps
Dit project ontwikkelt een open protocol voor efficiënt beheer van elektrische voertuigen, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en diensten voor berijders en fleetmanagers.
Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stadHet project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
V2G slim ladenJedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Virtuel Power Plant AmsterdamHet project richt zich op het versnellen van de energietransitie naar een gedecentraliseerd systeem van duurzame energie, waarbij lokale uitwisseling van energie tussen consumenten en leveranciers centraal staat. | Mkb-innovati... | € 17.230 | 2020 | Details |
ELRSHet project introduceert een reserveringssysteem voor elektrische laadpalen, waardoor automobilisten verzekerd zijn van een laadplek en gestimuleerd worden om efficiënt gebruik te maken van de laadinfrastructuur. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2021 | Details |
Demonstration of the first pioneer Circular bus Concept and Line in EuropeThe LIFE CICLE project aims to transform transportation by retrofitting buses and creating circular bus routes to promote zero-emission, sustainable mobility while minimizing waste. | LIFE Standar... | € 1.997.262 | 2022 | Details |
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stad
Het project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen.
V2G slim laden
Jedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen.
Virtuel Power Plant Amsterdam
Het project richt zich op het versnellen van de energietransitie naar een gedecentraliseerd systeem van duurzame energie, waarbij lokale uitwisseling van energie tussen consumenten en leveranciers centraal staat.
ELRS
Het project introduceert een reserveringssysteem voor elektrische laadpalen, waardoor automobilisten verzekerd zijn van een laadplek en gestimuleerd worden om efficiënt gebruik te maken van de laadinfrastructuur.
Demonstration of the first pioneer Circular bus Concept and Line in Europe
The LIFE CICLE project aims to transform transportation by retrofitting buses and creating circular bus routes to promote zero-emission, sustainable mobility while minimizing waste.