Immersieve VR

Het project ontwikkelt haptische controllers en een dynamische VR-omgeving voor realistisch leren en testen in professionele opleidingen, met focus op keukenapparatuur en andere toepassingen.

Subsidie
€ 180.514
2022

Projectdetails

Inleiding

Virtual, Augmented en Mixed Reality hebben grote potentie in de wereld van professionele opleidingen, trainingen en productontwikkeling. Leren en ontwikkelen in een virtuele omgeving geeft ruimte voor het maken van fouten, zonder ernstige consequenties. Bovendien kunnen complexe situaties eenvoudig worden gesimuleerd, onafhankelijk van plaats en tijd.

Toepassing in Opleidingen

Zo kan een kok in opleiding op deze manier een precieze aansnede aanleren voor het snijden van vlees, zonder dat er een koe voor hoeft te worden geslacht. Het virtuele mist echter voldoende ‘immersie’ – de perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld.

Beperkingen van Huidige Technologie

Een handcontroller voelt, door verschillen in ergonomie, gewicht, zwaartepunt en overal feeling, niet aan als een koksmes, waardoor de precieze handelingen niet accuraat worden gesimuleerd, hetgeen het leerproces beperkt.

Doel van het Project

Wij willen een virtuele, immersieve omgeving ontwikkelen, waarin acties aanvoelen als in het echt. Dit willen we bereiken door handcontrollers te ontwikkelen die aanvoelen en doen als echt, die een reële gewichtsverdeling hebben, die tegendruk laten voelen ‘als in het echt’ en die natuurlijk bewegen.

Integratie van Technologieën

Door deze haptische controllers te koppelen aan een speciale, immersieve VR-omgeving waarin bewerkingen ook virtueel uitgevoerd worden, creëren we een hoog realiteitsgehalte. Daarbij maken we gebruik van onze kennis over 3D graphics die we doortrekken met dynamische vervorming en contouraanpassing, zodat het te bewerken object of de uit te voeren actie ook realistisch oogt.

Realisme in de Virtuele Omgeving

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Vlees of een tomaat dat inveert als het gesneden wordt.
  • Vloeistof die echt vloeit als het uitgegoten wordt.
  • Een afgesneden plak vlees of brood die ‘omvalt’ tijdens het afsnijden.

Brede Toepassingen

Het gaat ons in eerste instantie om het (leren) omgaan met koks- en keukenapparatuur, maar we denken in het verlengde daarvan ook aan toepassing als tools voor:

  1. Timmeren
  2. Schilderen
  3. Auto montage
  4. Machine-operators

Investeringen en Innovaties

Daarbij investeren we in sleuteltechnologieën in VR/AR en dragen we bij aan de ontwikkeling van nieuwe voedseltechnologieën door offline testen en productinnovaties te simuleren.

Verwachte Resultaten

Concreet resultaat is een set realistische controllers en een digitale omgeving die zich dynamisch aanpast aan de ondernomen acties. Dit leidt tot een immersieve leer-, ontwikkel- en testomgeving waarin operators kunnen leren en testen, ontwikkelaars kunnen innoveren, in een reële, natuurgetrouw aanvoelende en realistisch ogende, virtuele omgeving.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 180.514

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • DiDutch B.V.penvoerder
  • Dynteq B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Samenwerken in een full immersive VR-omgeving

Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.

€ 197.860
Mkb-innovati...

Immersive Haptic AR Training platform (IHART)

Het project ontwikkelt een haptisch AR-trainingsplatform (IHART) om realistische interacties en feedback te bieden, waardoor AR-trainingen kostenefficiënt en schaalbaar worden.

€ 154.922
Mkb-innovati...

High Intensity Training: The PalpatePro

Het PalpatePro-project ontwikkelt een haptische simulator voor de training van medisch personeel in borstkankerdiagnose, met als doel de zorgkwaliteit en vroegtijdige herkenning te verbeteren.

€ 213.406
Mkb-innovati...

Langer zelfstandig thuiswonen middels interactieve emotiegebonden VR learning

Virtual Assistant BV en 360Outspoken BV ontwikkelen samen een meertalig, emotie-gebonden VR-leerplatform voor thuiszorgprofessionals om leer-efficiëntie en begrip te verbeteren.

€ 112.945
Mkb-innovati...

Sense Glove VR

Het project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren.

€ 199.806

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen

Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.

€ 20.000
ERC Consolid...

Computational Design of Multimodal Tactile Feedback within Immersive Environments

ADVHANDTURE aims to enhance virtual reality by developing innovative computational models for realistic multimodal tactile feedback, improving 3D interaction and user immersion.

€ 1.999.750
ERC Proof of...

Feel-through Haptic Feedback for Augmented and Virtual Reality

The project aims to develop a cost-effective, ultra-thin tactile interface for XR that enhances haptic feedback, improving realism and immersion in various applications without moving parts.

€ 150.000
Mkb-innovati...

Kracht Feedback Hand Controller voor Teleoperatie van Inspectie en Onderhoudsrobots

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve hand controller technologie voor intuïtieve robotbesturing, gericht op economische en technische toepasbaarheid in industriële omgevingen.

€ 20.000